Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

dc.creatorАшковић, Драганsr
dc.date.accessioned2024-02-19T13:08:31Z
dc.date.available2024-02-19T13:08:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0352-5732
dc.identifier.urihttps://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/250
dc.description.abstractРад је заснован на анализи верских, културних и историјских прилика у којима су се Срби нашли након прве организоване сеобе под патријархом Чарнојевићем 1690. године. У сусрету с новом културом, за падноевропски стандард је прихваћен као узор којем је било неопходно упо добити нашу традицију што се манифестовало најпре у процесу записивања усменог стваралаштва и у појави нових духовних песама као алтернативног религијског поетског облика. То је условило да се иновације у богослужбеном животу Срба испољавају како на поетском тако и на музичком плану. Зато се мелографисање српског (усменог) музичког наслеђа показало као неизоставан услов без којег се није могло спроводити усвајање и развој (хорског) вишегласја као значајне тековине српског националног музичког израза новијег доба. Будући да је упоредо са овим процесима спровођен и римокатолички прозелитизам, у раду се разматра питање како су се наведене промене одразиле на преобликовање наше конфесионалности и националног идентитета.
dc.description.abstractChurch singing, which was created due to the circumstances that arose after the Great Migration, is better known as the Karlovac chant. It was named after the place where it was transcribed and represents our national way of interpreting liturgical music, characterized by accepted influences of Western European musical practice, manifested first in music transcription, notation, metrics, and Western European tonality. Those were necessary conditions for its further artistic transposition into a complex polyphonic choral facture, intended primarily for church music elite. Permeated with the standard authoritative Western European musical tradition, it succumbed to the influence of superior musical achievements. However, when exposed to Western European creative practices, it did not prove to be a harmonized expression of artistic subordination, but an example of an unpredictable musical achievement based on the synthesis of our rich musical heritage imbued with a unique confessional and national self-determination. Its basic characteristics go back to the traditional musical heritage of the Balkans and Byzantium, enriched by Western European influences.en
dc.publisherМатица српска, Нови Сад
dc.rightsopenAccess
dc.sourceЗборник Матице српске за друштвене науке
dc.subjectсрпско црквено певање
dc.subjectмузичке иновације
dc.subjectидентитет
dc.subjectконфесионалност
dc.subjectмелографисање
dc.subjectchurch singingen
dc.subjectmusical innovationen
dc.subjectidentityen
dc.subjectconfessionalismen
dc.subjectethnomusicological transcriptionen
dc.titleКарловачко појање између традиције и иновацијеsr
dc.typearticle
dc.rights.licenseARR
dc.citation.epage223
dc.citation.issue178
dc.citation.other72(178): 207-223
dc.citation.rankM24
dc.citation.spage207
dc.citation.volume72
dc.identifier.doi10.2298/ZMSDN2178207A
dc.identifier.fulltexthttps://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/bitstream/id/111/247.pdf
dc.identifier.rcubconv_5035
dc.type.versionpublishedVersion


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu