Карловачко појање између традиције и иновације
Апстракт
Рад је заснован на анализи верских, културних и историјских прилика у којима су се Срби нашли након прве организоване сеобе под патријархом Чарнојевићем 1690. године. У сусрету с новом културом, за падноевропски стандард је прихваћен као узор којем је било неопходно упо добити нашу традицију што се манифестовало најпре у процесу записивања усменог стваралаштва и у појави нових духовних песама као алтернативног религијског поетског облика. То је условило да се иновације у богослужбеном животу Срба испољавају како на поетском тако и на музичком плану. Зато се мелографисање српског (усменог) музичког наслеђа показало као неизоставан услов без којег се није могло спроводити усвајање и развој (хорског) вишегласја као значајне тековине српског националног музичког израза новијег доба. Будући да је упоредо са овим процесима спровођен и римокатолички прозелитизам, у раду се разматра питање како су се наведене промене одразиле на преобликовање наше конфесионалности и националног идентитета.
Church singing, which was created due to the circumstances that arose after the Great Migration, is better known as the Karlovac chant. It was named after the place where it was transcribed and represents our national way of interpreting liturgical music, characterized by accepted influences of Western European musical practice, manifested first in music transcription, notation, metrics, and Western European tonality. Those were necessary conditions for its further artistic transposition into a complex polyphonic choral facture, intended primarily for church music elite. Permeated with the standard authoritative Western European musical tradition, it succumbed to the influence of superior musical achievements. However, when exposed to Western European creative practices, it did not prove to be a harmonized expression of artistic subordination, but an example of an unpredictable musical achievement based on the synthesis of our rich musical heritage imbued with a unique confessional and... national self-determination. Its basic characteristics go back to the traditional musical heritage of the Balkans and Byzantium, enriched by Western European influences.
Кључне речи:
српско црквено певање / музичке иновације / идентитет / конфесионалност / мелографисање / church singing / musical innovation / identity / confessionalism / ethnomusicological transcriptionИзвор:
Зборник Матице српске за друштвене науке, 2021, 72, 178, 207-223Издавач:
- Матица српска, Нови Сад
Институција/група
Православни богословски факултет / Faculty of Orthodox TheologyTY - JOUR AU - Ашковић, Драган PY - 2021 UR - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/250 AB - Рад је заснован на анализи верских, културних и историјских прилика у којима су се Срби нашли након прве организоване сеобе под патријархом Чарнојевићем 1690. године. У сусрету с новом културом, за падноевропски стандард је прихваћен као узор којем је било неопходно упо добити нашу традицију што се манифестовало најпре у процесу записивања усменог стваралаштва и у појави нових духовних песама као алтернативног религијског поетског облика. То је условило да се иновације у богослужбеном животу Срба испољавају како на поетском тако и на музичком плану. Зато се мелографисање српског (усменог) музичког наслеђа показало као неизоставан услов без којег се није могло спроводити усвајање и развој (хорског) вишегласја као значајне тековине српског националног музичког израза новијег доба. Будући да је упоредо са овим процесима спровођен и римокатолички прозелитизам, у раду се разматра питање како су се наведене промене одразиле на преобликовање наше конфесионалности и националног идентитета. AB - Church singing, which was created due to the circumstances that arose after the Great Migration, is better known as the Karlovac chant. It was named after the place where it was transcribed and represents our national way of interpreting liturgical music, characterized by accepted influences of Western European musical practice, manifested first in music transcription, notation, metrics, and Western European tonality. Those were necessary conditions for its further artistic transposition into a complex polyphonic choral facture, intended primarily for church music elite. Permeated with the standard authoritative Western European musical tradition, it succumbed to the influence of superior musical achievements. However, when exposed to Western European creative practices, it did not prove to be a harmonized expression of artistic subordination, but an example of an unpredictable musical achievement based on the synthesis of our rich musical heritage imbued with a unique confessional and national self-determination. Its basic characteristics go back to the traditional musical heritage of the Balkans and Byzantium, enriched by Western European influences. PB - Матица српска, Нови Сад T2 - Зборник Матице српске за друштвене науке T1 - Карловачко појање између традиције и иновације EP - 223 IS - 178 SP - 207 VL - 72 DO - 10.2298/ZMSDN2178207A UR - conv_5035 ER -
@article{ author = "Ашковић, Драган", year = "2021", abstract = "Рад је заснован на анализи верских, културних и историјских прилика у којима су се Срби нашли након прве организоване сеобе под патријархом Чарнојевићем 1690. године. У сусрету с новом културом, за падноевропски стандард је прихваћен као узор којем је било неопходно упо добити нашу традицију што се манифестовало најпре у процесу записивања усменог стваралаштва и у појави нових духовних песама као алтернативног религијског поетског облика. То је условило да се иновације у богослужбеном животу Срба испољавају како на поетском тако и на музичком плану. Зато се мелографисање српског (усменог) музичког наслеђа показало као неизоставан услов без којег се није могло спроводити усвајање и развој (хорског) вишегласја као значајне тековине српског националног музичког израза новијег доба. Будући да је упоредо са овим процесима спровођен и римокатолички прозелитизам, у раду се разматра питање како су се наведене промене одразиле на преобликовање наше конфесионалности и националног идентитета., Church singing, which was created due to the circumstances that arose after the Great Migration, is better known as the Karlovac chant. It was named after the place where it was transcribed and represents our national way of interpreting liturgical music, characterized by accepted influences of Western European musical practice, manifested first in music transcription, notation, metrics, and Western European tonality. Those were necessary conditions for its further artistic transposition into a complex polyphonic choral facture, intended primarily for church music elite. Permeated with the standard authoritative Western European musical tradition, it succumbed to the influence of superior musical achievements. However, when exposed to Western European creative practices, it did not prove to be a harmonized expression of artistic subordination, but an example of an unpredictable musical achievement based on the synthesis of our rich musical heritage imbued with a unique confessional and national self-determination. Its basic characteristics go back to the traditional musical heritage of the Balkans and Byzantium, enriched by Western European influences.", publisher = "Матица српска, Нови Сад", journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке", title = "Карловачко појање између традиције и иновације", pages = "223-207", number = "178", volume = "72", doi = "10.2298/ZMSDN2178207A", url = "conv_5035" }
Ашковић, Д.. (2021). Карловачко појање између традиције и иновације. in Зборник Матице српске за друштвене науке Матица српска, Нови Сад., 72(178), 207-223. https://doi.org/10.2298/ZMSDN2178207A conv_5035
Ашковић Д. Карловачко појање између традиције и иновације. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2021;72(178):207-223. doi:10.2298/ZMSDN2178207A conv_5035 .
Ашковић, Драган, "Карловачко појање између традиције и иновације" in Зборник Матице српске за друштвене науке, 72, no. 178 (2021):207-223, https://doi.org/10.2298/ZMSDN2178207A ., conv_5035 .