Поимање брака у Новом завету
Ponimanie braka v novom zavete
Апстракт
Брак у контексту новозаветног сведочења поприма сасвим нову димензију постојања, пунију од старозаветног искуства и неодвојиву од пуноће благодати која нам је дата Црквом. Господ Исус Христос и апостоли, афирмишући богоустановљеност брака, указују и на његово усавршавајуће преутемељење у реалности Будућег века. Сведочење Христово и апостола Павла брак заснива на будућем догађају јединства свих и свега, јединству које се евхаристијски оприсутњује у историји, што доноси многе промене у погледу разумевања човека, његове полности, функције рађања и самог спасења.
V novozavetnom svidetel'stvovanii brak meždu verujuščimi est' ne čto inoe, kak živaja real'nost', projavljajuščaja slavu Božiju, kogda rassmatrivaetsja s aspekta opyta ih ëkklisial'nogo svidetel'stva, no odnovremenno on javljaetsja i projavleniem čelovečeskoj slabosti i ranimosti, esli rassmatrivat' ego v opredelennom obščestvennom kontekste, kak vyraženie moščnyh poryvov čelovečeskoj prirody k obščeniju s Drugim protivopoložnogo pola. Gospod' Iisus Hristos i Ego učeniki rešitel'no vstajut v zaščitu braka, zanimaja tem samym protivopoložnuju poziciju po sravneniju s temi, kto, otstupiv ot very, braku pridajut nesvojstvennye emu, iskažennye priznaki ili zapreščajut drugim vstupat' v brak. Apostol Pavel na svoem primere, prebyvaja v devstvennosti i ukazyvaja na vozvyšennost' takogo sposoba žizni, ne otvergaet brak, no rekomenduet (tak že, kak rekomenduet on i celibat, každomu po ego daru ot Boga) tem, kto udostoen ëtogo dara, prinjat' ego s blagodarnost'ju i prinesti na osvjaščenie slovo...m Božiim i molitvoj. V Novom Zavete brak ocenivaetsja ne tol'ko na osnovanii nravstvennyh parametrov, no v ešče bol'šej stepeni kak konkretnoe vyraženie voli Božiej v specifičeskih žiznennyh i obščestvennyh obstojatel'stvah. Evangel'skoe slovo svidetel'stvuet o brake kak o edinoj dejstvitel'nosti, v kotoroj priobretaetsja opyt ëkzistencial'nyh krajnostej, ot čelovečeskoj smertnosti do ëshatologiče- skoj slavy Voskresšego, sootnošenija meždu kotorymi sootvetstvujut vere supru- gov, preobražaja ih. Brak - ëto tainstvo 'ot veka sokrovennoe', kotoroe v novozave- tnom otkrovenii Božiem vo Hriste projavljaetsja kak opyt s rešajuščimi ëkzistenci- al'nymi i social'nymi posledstvijami dlja žizni mira i čeloveka, t. e. kak integral'naja čast' samoj Cerkvi kak Tainstva. .
Кључне речи:
Пад / јединство првостворених (Адам и Ева) / јединство Христа и Цркве / христоцентричност / харизматична димензија / еклисиолошка утемељеност / Будући век / бракИзвор:
Црквене студије, 2009, 6, 6, 53-63Издавач:
- Центар за црквене студије, Ниш
Институција/група
Православни богословски факултет / Faculty of Orthodox TheologyTY - JOUR AU - Деврња, Зоран PY - 2009 UR - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/37 AB - Брак у контексту новозаветног сведочења поприма сасвим нову димензију постојања, пунију од старозаветног искуства и неодвојиву од пуноће благодати која нам је дата Црквом. Господ Исус Христос и апостоли, афирмишући богоустановљеност брака, указују и на његово усавршавајуће преутемељење у реалности Будућег века. Сведочење Христово и апостола Павла брак заснива на будућем догађају јединства свих и свега, јединству које се евхаристијски оприсутњује у историји, што доноси многе промене у погледу разумевања човека, његове полности, функције рађања и самог спасења. AB - V novozavetnom svidetel'stvovanii brak meždu verujuščimi est' ne čto inoe, kak živaja real'nost', projavljajuščaja slavu Božiju, kogda rassmatrivaetsja s aspekta opyta ih ëkklisial'nogo svidetel'stva, no odnovremenno on javljaetsja i projavleniem čelovečeskoj slabosti i ranimosti, esli rassmatrivat' ego v opredelennom obščestvennom kontekste, kak vyraženie moščnyh poryvov čelovečeskoj prirody k obščeniju s Drugim protivopoložnogo pola. Gospod' Iisus Hristos i Ego učeniki rešitel'no vstajut v zaščitu braka, zanimaja tem samym protivopoložnuju poziciju po sravneniju s temi, kto, otstupiv ot very, braku pridajut nesvojstvennye emu, iskažennye priznaki ili zapreščajut drugim vstupat' v brak. Apostol Pavel na svoem primere, prebyvaja v devstvennosti i ukazyvaja na vozvyšennost' takogo sposoba žizni, ne otvergaet brak, no rekomenduet (tak že, kak rekomenduet on i celibat, každomu po ego daru ot Boga) tem, kto udostoen ëtogo dara, prinjat' ego s blagodarnost'ju i prinesti na osvjaščenie slovom Božiim i molitvoj. V Novom Zavete brak ocenivaetsja ne tol'ko na osnovanii nravstvennyh parametrov, no v ešče bol'šej stepeni kak konkretnoe vyraženie voli Božiej v specifičeskih žiznennyh i obščestvennyh obstojatel'stvah. Evangel'skoe slovo svidetel'stvuet o brake kak o edinoj dejstvitel'nosti, v kotoroj priobretaetsja opyt ëkzistencial'nyh krajnostej, ot čelovečeskoj smertnosti do ëshatologiče- skoj slavy Voskresšego, sootnošenija meždu kotorymi sootvetstvujut vere supru- gov, preobražaja ih. Brak - ëto tainstvo 'ot veka sokrovennoe', kotoroe v novozave- tnom otkrovenii Božiem vo Hriste projavljaetsja kak opyt s rešajuščimi ëkzistenci- al'nymi i social'nymi posledstvijami dlja žizni mira i čeloveka, t. e. kak integral'naja čast' samoj Cerkvi kak Tainstva. . PB - Центар за црквене студије, Ниш T2 - Црквене студије T1 - Поимање брака у Новом завету T1 - Ponimanie braka v novom zavete EP - 63 IS - 6 SP - 53 VL - 6 UR - conv_268 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_37 ER -
@article{ author = "Деврња, Зоран", year = "2009", abstract = "Брак у контексту новозаветног сведочења поприма сасвим нову димензију постојања, пунију од старозаветног искуства и неодвојиву од пуноће благодати која нам је дата Црквом. Господ Исус Христос и апостоли, афирмишући богоустановљеност брака, указују и на његово усавршавајуће преутемељење у реалности Будућег века. Сведочење Христово и апостола Павла брак заснива на будућем догађају јединства свих и свега, јединству које се евхаристијски оприсутњује у историји, што доноси многе промене у погледу разумевања човека, његове полности, функције рађања и самог спасења., V novozavetnom svidetel'stvovanii brak meždu verujuščimi est' ne čto inoe, kak živaja real'nost', projavljajuščaja slavu Božiju, kogda rassmatrivaetsja s aspekta opyta ih ëkklisial'nogo svidetel'stva, no odnovremenno on javljaetsja i projavleniem čelovečeskoj slabosti i ranimosti, esli rassmatrivat' ego v opredelennom obščestvennom kontekste, kak vyraženie moščnyh poryvov čelovečeskoj prirody k obščeniju s Drugim protivopoložnogo pola. Gospod' Iisus Hristos i Ego učeniki rešitel'no vstajut v zaščitu braka, zanimaja tem samym protivopoložnuju poziciju po sravneniju s temi, kto, otstupiv ot very, braku pridajut nesvojstvennye emu, iskažennye priznaki ili zapreščajut drugim vstupat' v brak. Apostol Pavel na svoem primere, prebyvaja v devstvennosti i ukazyvaja na vozvyšennost' takogo sposoba žizni, ne otvergaet brak, no rekomenduet (tak že, kak rekomenduet on i celibat, každomu po ego daru ot Boga) tem, kto udostoen ëtogo dara, prinjat' ego s blagodarnost'ju i prinesti na osvjaščenie slovom Božiim i molitvoj. V Novom Zavete brak ocenivaetsja ne tol'ko na osnovanii nravstvennyh parametrov, no v ešče bol'šej stepeni kak konkretnoe vyraženie voli Božiej v specifičeskih žiznennyh i obščestvennyh obstojatel'stvah. Evangel'skoe slovo svidetel'stvuet o brake kak o edinoj dejstvitel'nosti, v kotoroj priobretaetsja opyt ëkzistencial'nyh krajnostej, ot čelovečeskoj smertnosti do ëshatologiče- skoj slavy Voskresšego, sootnošenija meždu kotorymi sootvetstvujut vere supru- gov, preobražaja ih. Brak - ëto tainstvo 'ot veka sokrovennoe', kotoroe v novozave- tnom otkrovenii Božiem vo Hriste projavljaetsja kak opyt s rešajuščimi ëkzistenci- al'nymi i social'nymi posledstvijami dlja žizni mira i čeloveka, t. e. kak integral'naja čast' samoj Cerkvi kak Tainstva. .", publisher = "Центар за црквене студије, Ниш", journal = "Црквене студије", title = "Поимање брака у Новом завету, Ponimanie braka v novom zavete", pages = "63-53", number = "6", volume = "6", url = "conv_268, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_37" }
Деврња, З.. (2009). Поимање брака у Новом завету. in Црквене студије Центар за црквене студије, Ниш., 6(6), 53-63. conv_268
Деврња З. Поимање брака у Новом завету. in Црквене студије. 2009;6(6):53-63. conv_268 .
Деврња, Зоран, "Поимање брака у Новом завету" in Црквене студије, 6, no. 6 (2009):53-63, conv_268 .