Божовић, Ненад

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0009-0008-8819-3519
  • Божовић, Ненад (6)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Старозаветне основе поста у Православној Цркви

Божовић, Ненад

(Центар за црквене студије, Ниш, 2024)

TY  - JOUR
AU  - Божовић, Ненад
PY  - 2024
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/312
AB  - Помињање  поста  је  веома  присутно  у  Старом  Завету:  прва заповест у Едемском врту је заповест о посту; постили су Мојсије и Исус Навин, цареви и пророци. Основе хришћанског поста утемељене су у Старом Завету, али пуни смисао поста открива се тек у Новом Завету и Цркви. Имајући у виду речи светог апостола Павла који Стари Завет разумева као „педагога (васпитача) за Христа“ (Гал 3, 24), бројнастарозаветна места која говоре о посту (уздржању у исхрани или сталном избегавању неких намирница) можемо схватити као припрему Израиља за Оваплоћење, односно за сусрет са оваплоћеним Богом.Рад ће изложити најважнија старозаветна места која се тичу поста, обрадиће сажетоњихову новозаветну рецепцију и указаће на њихово схватање у оквиру патристичке, првенствено аскетске литературе. Притом, у раду  ће  се  посебна  пажња  посветити  улози  старозаветних  читања  током богослужбених  последовања  Великог  поста.  Циљ  рада  је  да  јасније  повеже старозаветне текстове са праксом поста у Православној Цркви. Основни приступи којима се обрађују поменуте теме крећу се у оквирима историјско-критичке методе и историје рецепције.
AB  - Fasting is mentioned extensively in the Old Testament. The first commandment in the Garden of Eden pertains to fasting, and both Moses and Joshua practiced fasting, as did kings and  prophets.  The  foundations  of  Christian  fasting  are  rooted  in  the  Old  Testament,  yet  the complete  significance  of  fasting  is  unveiled  in  the  New  Testament  and the  Church.  By considering the words of the Holy Apostle Paul, who regards the Old Testament as a "guardian (tutor) for Christ" (Gal 3:24), we can comprehend the numerous Old Testament passages that discuss fasting (refraining from food or consistent avoidance of specific foods) as a preparation of Israel for the Incarnation, that is, encountering the incarnate God. This paper will present the most significant Old Testament passages concerning fasting, briefly analyze their reception in the  New  Testament,  and  highlight  their  understanding  within  the  framework  of  patristic, predominantly ascetic literature. Furthermore, the paper will devote special attention to the role of Old Testament readings during the liturgical observances of the Great Lent. The objective of the paper is to establish a clearer connection between the Old Testament texts and the practice of fasting in the Orthodox Church. The primary approaches employed to address these topics are within the framework of the historical-critical method andreception history.
PB  - Центар за црквене студије, Ниш
T2  - Црквене студије
T1  - Старозаветне основе поста у Православној Цркви
T1  - Old Testament Foundations of Fasting in the Orthodox Church
EP  - 31
IS  - 21
SP  - 15
VL  - 21
DO  - 10.18485/ccs_cs.2024.21.21.1
UR  - conv_5056
ER  - 
@article{
author = "Божовић, Ненад",
year = "2024",
abstract = "Помињање  поста  је  веома  присутно  у  Старом  Завету:  прва заповест у Едемском врту је заповест о посту; постили су Мојсије и Исус Навин, цареви и пророци. Основе хришћанског поста утемељене су у Старом Завету, али пуни смисао поста открива се тек у Новом Завету и Цркви. Имајући у виду речи светог апостола Павла који Стари Завет разумева као „педагога (васпитача) за Христа“ (Гал 3, 24), бројнастарозаветна места која говоре о посту (уздржању у исхрани или сталном избегавању неких намирница) можемо схватити као припрему Израиља за Оваплоћење, односно за сусрет са оваплоћеним Богом.Рад ће изложити најважнија старозаветна места која се тичу поста, обрадиће сажетоњихову новозаветну рецепцију и указаће на њихово схватање у оквиру патристичке, првенствено аскетске литературе. Притом, у раду  ће  се  посебна  пажња  посветити  улози  старозаветних  читања  током богослужбених  последовања  Великог  поста.  Циљ  рада  је  да  јасније  повеже старозаветне текстове са праксом поста у Православној Цркви. Основни приступи којима се обрађују поменуте теме крећу се у оквирима историјско-критичке методе и историје рецепције., Fasting is mentioned extensively in the Old Testament. The first commandment in the Garden of Eden pertains to fasting, and both Moses and Joshua practiced fasting, as did kings and  prophets.  The  foundations  of  Christian  fasting  are  rooted  in  the  Old  Testament,  yet  the complete  significance  of  fasting  is  unveiled  in  the  New  Testament  and the  Church.  By considering the words of the Holy Apostle Paul, who regards the Old Testament as a "guardian (tutor) for Christ" (Gal 3:24), we can comprehend the numerous Old Testament passages that discuss fasting (refraining from food or consistent avoidance of specific foods) as a preparation of Israel for the Incarnation, that is, encountering the incarnate God. This paper will present the most significant Old Testament passages concerning fasting, briefly analyze their reception in the  New  Testament,  and  highlight  their  understanding  within  the  framework  of  patristic, predominantly ascetic literature. Furthermore, the paper will devote special attention to the role of Old Testament readings during the liturgical observances of the Great Lent. The objective of the paper is to establish a clearer connection between the Old Testament texts and the practice of fasting in the Orthodox Church. The primary approaches employed to address these topics are within the framework of the historical-critical method andreception history.",
publisher = "Центар за црквене студије, Ниш",
journal = "Црквене студије",
title = "Старозаветне основе поста у Православној Цркви, Old Testament Foundations of Fasting in the Orthodox Church",
pages = "31-15",
number = "21",
volume = "21",
doi = "10.18485/ccs_cs.2024.21.21.1",
url = "conv_5056"
}
Божовић, Н.. (2024). Старозаветне основе поста у Православној Цркви. in Црквене студије
Центар за црквене студије, Ниш., 21(21), 15-31.
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2024.21.21.1
conv_5056
Божовић Н. Старозаветне основе поста у Православној Цркви. in Црквене студије. 2024;21(21):15-31.
doi:10.18485/ccs_cs.2024.21.21.1
conv_5056 .
Божовић, Ненад, "Старозаветне основе поста у Православној Цркви" in Црквене студије, 21, no. 21 (2024):15-31,
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2024.21.21.1 .,
conv_5056 .

Особености новог превода Старог завета проф. др Драгана Милина

Божовић, Ненад

(Матица српска, Нови Сад, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Божовић, Ненад
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/309
AB  - Тема овога рада јесте анализа новог превода Старог завета на савремени српски језик од стране професора др Драгана Милина. У раду ће се говори ти о околностима настанка новог превода и улози Библијског друштва Србије, секундарној литератури коришћеној за превод – речницима, граматикама и другим преводима, о канону, нумерацији поглавља и стихова, називима књига, ономастици, топонимима и неологизмима. Посебна пажња посвећена је избору и анализи конкретног критичког издања јеврејског текста. Oсновни циљеви рада су одређење типа превода као и евалуација његовог квалитета према методолошким корацима савремене транслатологије. Милинов превод упоређен је са осталим српским преводима масоретског текста у циљу јаснијег одређења типа превода и његовог квалитета. Анализа је показала да се превод креће у распону између формалне и динамичке еквиваленције и да је тешко прецизно одредити тип превода без већег квантитативног узорка јер изабрана места показују различита решења. Рад показује да је у питању добар (успешан) превод јер посредује успешну комуникацију између текста и реципијента, односно, испуњава унапред постављени скопос ‒ разумљивост за савременог читаоца.
PB  - Матица српска, Нови Сад
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Особености новог превода Старог завета проф. др Драгана Милина
EP  - 480
IS  - 2
SP  - 459
VL  - 71
DO  - 10.18485/ms_zmskij.2023.71.2.6
UR  - conv_5014
ER  - 
@article{
author = "Божовић, Ненад",
year = "2023",
abstract = "Тема овога рада јесте анализа новог превода Старог завета на савремени српски језик од стране професора др Драгана Милина. У раду ће се говори ти о околностима настанка новог превода и улози Библијског друштва Србије, секундарној литератури коришћеној за превод – речницима, граматикама и другим преводима, о канону, нумерацији поглавља и стихова, називима књига, ономастици, топонимима и неологизмима. Посебна пажња посвећена је избору и анализи конкретног критичког издања јеврејског текста. Oсновни циљеви рада су одређење типа превода као и евалуација његовог квалитета према методолошким корацима савремене транслатологије. Милинов превод упоређен је са осталим српским преводима масоретског текста у циљу јаснијег одређења типа превода и његовог квалитета. Анализа је показала да се превод креће у распону између формалне и динамичке еквиваленције и да је тешко прецизно одредити тип превода без већег квантитативног узорка јер изабрана места показују различита решења. Рад показује да је у питању добар (успешан) превод јер посредује успешну комуникацију између текста и реципијента, односно, испуњава унапред постављени скопос ‒ разумљивост за савременог читаоца.",
publisher = "Матица српска, Нови Сад",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Особености новог превода Старог завета проф. др Драгана Милина",
pages = "480-459",
number = "2",
volume = "71",
doi = "10.18485/ms_zmskij.2023.71.2.6",
url = "conv_5014"
}
Божовић, Н.. (2023). Особености новог превода Старог завета проф. др Драгана Милина. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Матица српска, Нови Сад., 71(2), 459-480.
https://doi.org/10.18485/ms_zmskij.2023.71.2.6
conv_5014
Божовић Н. Особености новог превода Старог завета проф. др Драгана Милина. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2023;71(2):459-480.
doi:10.18485/ms_zmskij.2023.71.2.6
conv_5014 .
Божовић, Ненад, "Особености новог превода Старог завета проф. др Драгана Милина" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 71, no. 2 (2023):459-480,
https://doi.org/10.18485/ms_zmskij.2023.71.2.6 .,
conv_5014 .

Докторске студије епископа др Иринеја Ћирића у Бечу (1906–1908): Прилог формирању историје српске старозаветне библистике

Божовић, Ненад

(Матица српска, Нови Сад, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Божовић, Ненад
PY  - 2020
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/222
AB  - У раду ће се ана лизирати документа из архива Универзи тета у Бечу која сведоче о његовом боравку и успесима на студијама, предметима које је слушао и полагао, оцене његових ментора као и анали за садржаја и методе његове докторске дисертације. Посебна пажња би ће посвећена и анализи методолошких образаца његових наставника и њи хових научних парадигми. У раду ће бити расветљен и историјски контекст и духовно-научни амбијент докторских студија. Циљ истраживања је сте стицање увида у примену академских образаца усвојених током студи ја у престоници Аустроу гарске монархије и њихов потоњи утицај на фор мирање српске старозаветне библистике.
AB  - The main subject of this research are doctoral studies of Bishop Irinej Ćirić in Vienna at the Faculty for Philosophy (department for oriental studies and semitic phylology) from 1906 to 1908, as a contribution to the history of for mation of the Serbian Old Testament biblical studies. Having in mind that the course of the highest academic education of one of the most renowned Serbian biblical scholars has not been a subject of the inquiry, this paper will analyze the documents from the Archive and the Library of Vienna University which present curriculum of subjects, notes on the rigorous exams at the and of the promotion and review of his doctoral dissertation. Special attention is dedicated to the analysis of content and to the literary-historical criticism as the main methodological framework of his disser ta tion. The paper will present some of his most influential teachers as well as the broader historical and academic context of studying in the capital of the Austro-Hungarian Empire at the beginning of the 20th century. The aim of this research is to give insight into the implementation and transmission of academic patterns acquired in Vienna into the developing the Serbian Old Testament studies and further impact on its formation.
PB  - Матица српска, Нови Сад
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Докторске студије епископа др Иринеја Ћирића у Бечу (1906–1908): Прилог формирању историје српске старозаветне библистике
T1  - Doctoral studies of Bishop Irinej Ciric in Vienna (1906-1908): A Contribution to the Formation of the History of the Serbian Old Testament Biblical Studies
EP  - 559
IS  - 176
SP  - 543
DO  - 10.2298/ZMSDN2076543B
UR  - conv_5079
ER  - 
@article{
author = "Божовић, Ненад",
year = "2020",
abstract = "У раду ће се ана лизирати документа из архива Универзи тета у Бечу која сведоче о његовом боравку и успесима на студијама, предметима које је слушао и полагао, оцене његових ментора као и анали за садржаја и методе његове докторске дисертације. Посебна пажња би ће посвећена и анализи методолошких образаца његових наставника и њи хових научних парадигми. У раду ће бити расветљен и историјски контекст и духовно-научни амбијент докторских студија. Циљ истраживања је сте стицање увида у примену академских образаца усвојених током студи ја у престоници Аустроу гарске монархије и њихов потоњи утицај на фор мирање српске старозаветне библистике., The main subject of this research are doctoral studies of Bishop Irinej Ćirić in Vienna at the Faculty for Philosophy (department for oriental studies and semitic phylology) from 1906 to 1908, as a contribution to the history of for mation of the Serbian Old Testament biblical studies. Having in mind that the course of the highest academic education of one of the most renowned Serbian biblical scholars has not been a subject of the inquiry, this paper will analyze the documents from the Archive and the Library of Vienna University which present curriculum of subjects, notes on the rigorous exams at the and of the promotion and review of his doctoral dissertation. Special attention is dedicated to the analysis of content and to the literary-historical criticism as the main methodological framework of his disser ta tion. The paper will present some of his most influential teachers as well as the broader historical and academic context of studying in the capital of the Austro-Hungarian Empire at the beginning of the 20th century. The aim of this research is to give insight into the implementation and transmission of academic patterns acquired in Vienna into the developing the Serbian Old Testament studies and further impact on its formation.",
publisher = "Матица српска, Нови Сад",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Докторске студије епископа др Иринеја Ћирића у Бечу (1906–1908): Прилог формирању историје српске старозаветне библистике, Doctoral studies of Bishop Irinej Ciric in Vienna (1906-1908): A Contribution to the Formation of the History of the Serbian Old Testament Biblical Studies",
pages = "559-543",
number = "176",
doi = "10.2298/ZMSDN2076543B",
url = "conv_5079"
}
Божовић, Н.. (2020). Докторске студије епископа др Иринеја Ћирића у Бечу (1906–1908): Прилог формирању историје српске старозаветне библистике. in Зборник Матице српске за друштвене науке
Матица српска, Нови Сад.(176), 543-559.
https://doi.org/10.2298/ZMSDN2076543B
conv_5079
Божовић Н. Докторске студије епископа др Иринеја Ћирића у Бечу (1906–1908): Прилог формирању историје српске старозаветне библистике. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2020;(176):543-559.
doi:10.2298/ZMSDN2076543B
conv_5079 .
Божовић, Ненад, "Докторске студије епископа др Иринеја Ћирића у Бечу (1906–1908): Прилог формирању историје српске старозаветне библистике" in Зборник Матице српске за друштвене науке, no. 176 (2020):543-559,
https://doi.org/10.2298/ZMSDN2076543B .,
conv_5079 .
1

Књига Постања 2, 4б - 3, 24 у светлу акадске литературе

Божовић, Ненад

(Универзитет у Београду, Православни богословски факултет, 2018)

TY  - THES
AU  - Божовић, Ненад
PY  - 2018
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=6513
UR  - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/10661
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:19266/bdef:Content/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=50895887
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/14
AB  - Откриће старооријенталних текстова у великој мери је утицало на разумевање текстова Светог Писма. Тек у светлу старооријенталних текстова појавили су се неки нови и важни аспекти значења библијског текста, односно, порука библијских текстова постала је јаснија у контексту света у којем је настао. Однос старозаветних и старооријенталних текстова заокупљао је пажњу истраживача почев од друге половине 19. века до данас. Ипак, однос акадске и библијске литературе често је био праћен контроверзом: са једне стране пренаглашаван је утицај акадске литературе, док је са друге стране један део библиста негирао значај акадских текстова. Међу старооријенталним текстовима значајно место заузима акадски литерарни корпус. Под акадском литературом подразумева се литерарно стваралаштво древне Вавилоније и Асирије и писано је клинастим писмом. Стари Завет се појављује на старооријенталној сцени када су већ настала капитална дела акадске литературе. Стварањем света, настанком човека и раним периодом људске историје бавили су се и акадски и библијски текстови. Стога, природно се постављало питање о евентуалном утицају акадске литературе на библијски текст. Историја истраживања показује да је много више пажње поклањано стварању света (космогонији) у Пост 1 и акадским митовима, него стварању човека и његовој раној историји у Пост 2-3 (антропогонији). Иако постоји доста радова који се баве поређењем Пост 2-3 са акадском литературом, они се баве појединачним приповедним мотивима или се усредсређују само на један акадски текст. До сада истраживање није изнедрило ни једну студију у којој би били обухваћени сви акадски текстови који говоре о стварању човека, а да се истовремено пореде са Пост 2-3. Недостатак таквог свеобухватног истраживања био је мотив за настанак овог рада. У раду се анализира укупно 11 кључних одељака акадских текстова који се баве овом тематиком: Мит о Атрахазису И, 192-295, Енума Елиш ВИ, 1-40, Еп о Гилгамешу И, 94-112; И, 194-210, XI, 278-309, КАР4 (Двојезични мит о стварању света), Мит о Мардуковом стварању света и човека, Мит о стварању човека и краља, Мит о Адапи, Мит о Етани, Мит о стварању живих бића и „Када је Ану створио небо“. Циљ рада јесте давање одговора на два основна питања доктората: 1) На који начин је библијски писац у Пост 2, 4б – 3, 24 користио горе поменуте текстове као и старооријентална усмена предања и митолошке представе? 2) Како их је у свом тексту вредновао и шта нам ти текстови говоре о стварању човека, природи његовог бића, односу према Створитељу, смислу његовог постојања и његовог положаја у свету? Научно-методолошки дискурс доктората јесте, пре свега, дијахрони (историјско-критички). Стога су Пост 2-3 као и корпус акадских текстова обрађени методским опусом историјско-критичке методе са свим њеним поступним корацима. Ипак, због недостатности дијахроног приступа, у раду је примењен и синхрони приступ. Методе в синхроног приступа које су коришћене јесу: канонска метода, канонско-интертекстуално читање и примена патристичке егзегезе. Након исцрпне анализе појединачних текстова дошло се до закључка да Пост 2-3 као целовит текст нема директне паралеле међу горе поменутим акадским текстовима ни у вербалном, ни у структуралном ни у садржинском смислу. Ипак, у појединачним литерарним мотивима можемо препознати ехо древних акадских текстова који су до библијског писца допрли највероватније као део заједничког семитског наслеђа и општих религијских представа. Писац Пост 2-3 је користио само оне мотиве и религијске представе које се нису косиле са његовом теолошком концепцијом, односно оне који су се могли у њу уклопити. Притом је ове мотиве празнио од њиховог митског садржаја, истовремено задржавајући њихову књижевну сликовитост и делотворност. Акадски текстови нам представљају човека у ропском односу према актерима стварања и друштвеној хијерархији, а циљ и смисао његовог стварања и постојања састоји се у тескобном раду на пољима како би се прехранили богови. Упрошћено речено, човек акадских текстова је створен да „копа канале“ (за наводњавање). Тај човек је „играчка“ богова (потоп у Атрахазис и Епу о Гилгамешу), а његова судбина (акадски шимту) се само „магијским триковима“ може избећи. Смрт је неизбежна и узалудан је сваки покушај њеног превазилажења, јер су вечни живот богови задржали за себе (Гилгамеш). Са друге стране, Књига Постања нам представља слободног човека за кога је Бог створио Еденски врт и чији је смисао постојања живот у изобиљу и љубави са Творцем, женом и животињама. Плодови рада у Еденском врту припадају само човеку, јер Јахвеу није потребна „прехрана“ као вавилонским божанствима. Вечни живот за њега није недоступан, већ је смртни живот последица његовог избора. Стога, вредновање човека, његовог достојанства и његовог положаја у свету су скоро антиподи у Пост 2-3 и акадским текстовима. У том смислу долазимо и до одговора на основна питања доктората: библијски писац је у Пост 2, 4б – 3, 24 субверзивно реципирао акадске традиције. Библијско схватање човека је сасвим авангардно и „револуционарно“ за доба у којем је настало, а у каснијој историји је постало темељ савременог саморазумевања човека и његовог достојанства. То Пост 2-3 чини једним од најутицајнијих и најинспиративнијих текстова у историји човечанства.
AB  - The discovery of ancient Near Eastern texts has significantly influenced our understanding of Holy Scripture. New and important aspects of the meaning of biblical texts emerged only in the light of these texts and their message became clearer in context of the world in which they were written. The relationship between biblical and Near Eastern texts has held the attention of scholars from the first half of the nineteenth century until today. However, this relationship was sometimes a cause for controversy: on the one hand, the influence of Acadian literature on biblical texts was overly emphasized, while on the other hand one part of biblical scholarship simply refused to admit the significance of Acadian texts. Among the ancient Near Eastern texts the Acadian literary corpus has a significant place. The term Acadian literature designates many texts of ancient Babylonia and Assyria and they were written in cuneiform script. The Old Testament appears on Ancient Orient literary scene at least half a millennia after the capital works of Acadian literature. Topics like the creation of the world, the beginning of man and his early history occupied not only the minds of biblical authors but also of Acadian scribes. Thus, many people asked whether these texts influenced one another, especially in the context of Acadian influence on biblical texts. The history of research in this field shows that too much attention has been dedicated to the creation of the world (cosmogony) in Genesis 1 and Acadian myths, compared to the creation of man and his early history in Genesis 2-3 and Acadian myths (anthropogony). Although there were a lot of studies in which Gen 2-3 was compared to Acadian literature, they were focused either on one particular Acadian text or occupied with one particular literary motif. Until today there has been no study in this field which would gather all Acadian texts relating to Genesis 2-3, focusing on creation of man and his early history and simultaneously comparing them. The lack of such comprehensive study was a motif for writing this dissertation. Altogether eleven key Acadian passages (so as many particular sentences from other scattered sources) were thoroughly analyzed in this work: Atrahasis I, 192-295, Enuma Elish VI, 1-40, Gilgamesh Epic I, 94-112; I, 194-210, XI, 278-309, KAR4, Myth of Marduks Creation, Myth of Creation of Man and King, The Adapa Story, The Etana Story, Myth of creation of living beings, “When Anu created heavens”. The goal of this work is to answer two basic questions of this dissertation: 1) In which manner did the biblical writer in Genesis 2, 4б – 3, 24 use the above mentioned Acadian texts together with various ancient Near Eastern traditions and religious concepts? 2) How did he evaluate them in his text and what is it telling us about the creation of man, the nature of his being, his relationship with his Creator, the meaning of his existence and his position in the world? The scientific-methodological discourse of this doctorate is, above all, diachronic (historical criticism). Therefore were Genesis 2-3 and Acadian texts thoroughly analyzed by methodical framework of historical criticism with all his gradual steps. However, because of the deficiency of the diachronic approach in some particular exegetical aspects, in this work we vii have also applied a synchronic approach. The applied methods of synchronic approach are: canonical reading, canonical-intertextuality and patristic exegesis. After the detailed analysis of particular texts we came to the conclusion that Genesis 2-3 as integral text has no direct parallels in above mentioned Acadian texts, not in any verbal, structural or content aspects. However, in some particular literary motifs we can recognize an echo of ancient Acadian traditions which reached the biblical author through the common Semitic tradition or common religious concepts. The author of Gen 2-3 used only those motifs which were easily adaptable to his theological concept. Simultaneously, he emptied those motifs of their mythic context, at the same time keeping their literary vividness. Acadian texts are representing man in a slave relationship towards his creators and social hierarchy, whose purpose of existence is merely to provide for the gods by working hard on the fields of Mesopotamia. Simply put, the goal of man’s creation is to “dig channels” (for irrigation). This man is a “toy for gods” (e.g. like in the Great Flood and in the Gilgamesh Epic), and his destiny (acadian šimtu) could only be changed by practising magic. Still, death is unavoidable and every attempt to overcome it is in vain, since the gods kept eternal life only for themselves (e. g. the Gilgamesh Epic). On the other hand, The Book of Genesis presents us with a free man, for whom God planted the Garden of Eden and whose purpose is to live in abundance and in close relationship of love with Creator, woman and animals. The fruits of this man belong only for him, since Yahweh does not need “to eat” like the gods from Babylonian pantheon. Eternal life for biblical man is not unreachable and his mortal life is a consequence of free choice. Therefore, the understanding of human dignity and his position in the world are almost antipodes in Genesis 2-3 and the Acadian texts. Consequently, we come to the answer to the basic questions of this dissertation: the biblical author made a subversive reception of Acadian traditions. The biblical understanding of human being is completely “revolutionary” for the epoch in which it emerged exceeding by far the anthropology of Ancient Orient. It is thus understandable why among many others this text especially became one of the most influential and inspiring texts of human history which later became a basis for the self-understanding of modern man.
PB  - Универзитет у Београду, Православни богословски факултет
T1  - Књига Постања 2, 4б - 3, 24 у светлу акадске литературе
T1  - Genesis 2, 4b - 3, 24 in the Light of Acadian Literature
UR  - t-2455
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_14
ER  - 
@phdthesis{
author = "Божовић, Ненад",
year = "2018",
abstract = "Откриће старооријенталних текстова у великој мери је утицало на разумевање текстова Светог Писма. Тек у светлу старооријенталних текстова појавили су се неки нови и важни аспекти значења библијског текста, односно, порука библијских текстова постала је јаснија у контексту света у којем је настао. Однос старозаветних и старооријенталних текстова заокупљао је пажњу истраживача почев од друге половине 19. века до данас. Ипак, однос акадске и библијске литературе често је био праћен контроверзом: са једне стране пренаглашаван је утицај акадске литературе, док је са друге стране један део библиста негирао значај акадских текстова. Међу старооријенталним текстовима значајно место заузима акадски литерарни корпус. Под акадском литературом подразумева се литерарно стваралаштво древне Вавилоније и Асирије и писано је клинастим писмом. Стари Завет се појављује на старооријенталној сцени када су већ настала капитална дела акадске литературе. Стварањем света, настанком човека и раним периодом људске историје бавили су се и акадски и библијски текстови. Стога, природно се постављало питање о евентуалном утицају акадске литературе на библијски текст. Историја истраживања показује да је много више пажње поклањано стварању света (космогонији) у Пост 1 и акадским митовима, него стварању човека и његовој раној историји у Пост 2-3 (антропогонији). Иако постоји доста радова који се баве поређењем Пост 2-3 са акадском литературом, они се баве појединачним приповедним мотивима или се усредсређују само на један акадски текст. До сада истраживање није изнедрило ни једну студију у којој би били обухваћени сви акадски текстови који говоре о стварању човека, а да се истовремено пореде са Пост 2-3. Недостатак таквог свеобухватног истраживања био је мотив за настанак овог рада. У раду се анализира укупно 11 кључних одељака акадских текстова који се баве овом тематиком: Мит о Атрахазису И, 192-295, Енума Елиш ВИ, 1-40, Еп о Гилгамешу И, 94-112; И, 194-210, XI, 278-309, КАР4 (Двојезични мит о стварању света), Мит о Мардуковом стварању света и човека, Мит о стварању човека и краља, Мит о Адапи, Мит о Етани, Мит о стварању живих бића и „Када је Ану створио небо“. Циљ рада јесте давање одговора на два основна питања доктората: 1) На који начин је библијски писац у Пост 2, 4б – 3, 24 користио горе поменуте текстове као и старооријентална усмена предања и митолошке представе? 2) Како их је у свом тексту вредновао и шта нам ти текстови говоре о стварању човека, природи његовог бића, односу према Створитељу, смислу његовог постојања и његовог положаја у свету? Научно-методолошки дискурс доктората јесте, пре свега, дијахрони (историјско-критички). Стога су Пост 2-3 као и корпус акадских текстова обрађени методским опусом историјско-критичке методе са свим њеним поступним корацима. Ипак, због недостатности дијахроног приступа, у раду је примењен и синхрони приступ. Методе в синхроног приступа које су коришћене јесу: канонска метода, канонско-интертекстуално читање и примена патристичке егзегезе. Након исцрпне анализе појединачних текстова дошло се до закључка да Пост 2-3 као целовит текст нема директне паралеле међу горе поменутим акадским текстовима ни у вербалном, ни у структуралном ни у садржинском смислу. Ипак, у појединачним литерарним мотивима можемо препознати ехо древних акадских текстова који су до библијског писца допрли највероватније као део заједничког семитског наслеђа и општих религијских представа. Писац Пост 2-3 је користио само оне мотиве и религијске представе које се нису косиле са његовом теолошком концепцијом, односно оне који су се могли у њу уклопити. Притом је ове мотиве празнио од њиховог митског садржаја, истовремено задржавајући њихову књижевну сликовитост и делотворност. Акадски текстови нам представљају човека у ропском односу према актерима стварања и друштвеној хијерархији, а циљ и смисао његовог стварања и постојања састоји се у тескобном раду на пољима како би се прехранили богови. Упрошћено речено, човек акадских текстова је створен да „копа канале“ (за наводњавање). Тај човек је „играчка“ богова (потоп у Атрахазис и Епу о Гилгамешу), а његова судбина (акадски шимту) се само „магијским триковима“ може избећи. Смрт је неизбежна и узалудан је сваки покушај њеног превазилажења, јер су вечни живот богови задржали за себе (Гилгамеш). Са друге стране, Књига Постања нам представља слободног човека за кога је Бог створио Еденски врт и чији је смисао постојања живот у изобиљу и љубави са Творцем, женом и животињама. Плодови рада у Еденском врту припадају само човеку, јер Јахвеу није потребна „прехрана“ као вавилонским божанствима. Вечни живот за њега није недоступан, већ је смртни живот последица његовог избора. Стога, вредновање човека, његовог достојанства и његовог положаја у свету су скоро антиподи у Пост 2-3 и акадским текстовима. У том смислу долазимо и до одговора на основна питања доктората: библијски писац је у Пост 2, 4б – 3, 24 субверзивно реципирао акадске традиције. Библијско схватање човека је сасвим авангардно и „револуционарно“ за доба у којем је настало, а у каснијој историји је постало темељ савременог саморазумевања човека и његовог достојанства. То Пост 2-3 чини једним од најутицајнијих и најинспиративнијих текстова у историји човечанства., The discovery of ancient Near Eastern texts has significantly influenced our understanding of Holy Scripture. New and important aspects of the meaning of biblical texts emerged only in the light of these texts and their message became clearer in context of the world in which they were written. The relationship between biblical and Near Eastern texts has held the attention of scholars from the first half of the nineteenth century until today. However, this relationship was sometimes a cause for controversy: on the one hand, the influence of Acadian literature on biblical texts was overly emphasized, while on the other hand one part of biblical scholarship simply refused to admit the significance of Acadian texts. Among the ancient Near Eastern texts the Acadian literary corpus has a significant place. The term Acadian literature designates many texts of ancient Babylonia and Assyria and they were written in cuneiform script. The Old Testament appears on Ancient Orient literary scene at least half a millennia after the capital works of Acadian literature. Topics like the creation of the world, the beginning of man and his early history occupied not only the minds of biblical authors but also of Acadian scribes. Thus, many people asked whether these texts influenced one another, especially in the context of Acadian influence on biblical texts. The history of research in this field shows that too much attention has been dedicated to the creation of the world (cosmogony) in Genesis 1 and Acadian myths, compared to the creation of man and his early history in Genesis 2-3 and Acadian myths (anthropogony). Although there were a lot of studies in which Gen 2-3 was compared to Acadian literature, they were focused either on one particular Acadian text or occupied with one particular literary motif. Until today there has been no study in this field which would gather all Acadian texts relating to Genesis 2-3, focusing on creation of man and his early history and simultaneously comparing them. The lack of such comprehensive study was a motif for writing this dissertation. Altogether eleven key Acadian passages (so as many particular sentences from other scattered sources) were thoroughly analyzed in this work: Atrahasis I, 192-295, Enuma Elish VI, 1-40, Gilgamesh Epic I, 94-112; I, 194-210, XI, 278-309, KAR4, Myth of Marduks Creation, Myth of Creation of Man and King, The Adapa Story, The Etana Story, Myth of creation of living beings, “When Anu created heavens”. The goal of this work is to answer two basic questions of this dissertation: 1) In which manner did the biblical writer in Genesis 2, 4б – 3, 24 use the above mentioned Acadian texts together with various ancient Near Eastern traditions and religious concepts? 2) How did he evaluate them in his text and what is it telling us about the creation of man, the nature of his being, his relationship with his Creator, the meaning of his existence and his position in the world? The scientific-methodological discourse of this doctorate is, above all, diachronic (historical criticism). Therefore were Genesis 2-3 and Acadian texts thoroughly analyzed by methodical framework of historical criticism with all his gradual steps. However, because of the deficiency of the diachronic approach in some particular exegetical aspects, in this work we vii have also applied a synchronic approach. The applied methods of synchronic approach are: canonical reading, canonical-intertextuality and patristic exegesis. After the detailed analysis of particular texts we came to the conclusion that Genesis 2-3 as integral text has no direct parallels in above mentioned Acadian texts, not in any verbal, structural or content aspects. However, in some particular literary motifs we can recognize an echo of ancient Acadian traditions which reached the biblical author through the common Semitic tradition or common religious concepts. The author of Gen 2-3 used only those motifs which were easily adaptable to his theological concept. Simultaneously, he emptied those motifs of their mythic context, at the same time keeping their literary vividness. Acadian texts are representing man in a slave relationship towards his creators and social hierarchy, whose purpose of existence is merely to provide for the gods by working hard on the fields of Mesopotamia. Simply put, the goal of man’s creation is to “dig channels” (for irrigation). This man is a “toy for gods” (e.g. like in the Great Flood and in the Gilgamesh Epic), and his destiny (acadian šimtu) could only be changed by practising magic. Still, death is unavoidable and every attempt to overcome it is in vain, since the gods kept eternal life only for themselves (e. g. the Gilgamesh Epic). On the other hand, The Book of Genesis presents us with a free man, for whom God planted the Garden of Eden and whose purpose is to live in abundance and in close relationship of love with Creator, woman and animals. The fruits of this man belong only for him, since Yahweh does not need “to eat” like the gods from Babylonian pantheon. Eternal life for biblical man is not unreachable and his mortal life is a consequence of free choice. Therefore, the understanding of human dignity and his position in the world are almost antipodes in Genesis 2-3 and the Acadian texts. Consequently, we come to the answer to the basic questions of this dissertation: the biblical author made a subversive reception of Acadian traditions. The biblical understanding of human being is completely “revolutionary” for the epoch in which it emerged exceeding by far the anthropology of Ancient Orient. It is thus understandable why among many others this text especially became one of the most influential and inspiring texts of human history which later became a basis for the self-understanding of modern man.",
publisher = "Универзитет у Београду, Православни богословски факултет",
title = "Књига Постања 2, 4б - 3, 24 у светлу акадске литературе, Genesis 2, 4b - 3, 24 in the Light of Acadian Literature",
url = "t-2455, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_14"
}
Божовић, Н.. (2018). Књига Постања 2, 4б - 3, 24 у светлу акадске литературе. 
Универзитет у Београду, Православни богословски факултет..
t-2455
Божовић Н. Књига Постања 2, 4б - 3, 24 у светлу акадске литературе. 2018;.
t-2455 .
Божовић, Ненад, "Књига Постања 2, 4б - 3, 24 у светлу акадске литературе" (2018),
t-2455 .

Извори Макавејских књига

Божовић, Ненад

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Божовић, Ненад
PY  - 2012
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/92
AB  - Књиге Макавејске настају у периоду дуго након догађаја које описују. Прошлост пред писцима Макавејских књига не стоји као готов образац. Прошлост се мора проучавати, разумети и обрадом довести у пријемчиву форму, облик који ће будућим генерацијама бити разумљив, доступан и који ће им користити као путоказ у тешким временима. У тим настојањима веома су значајни кратки списи, извештаји, чак наводи или напомене које су временски ближе самим догађајима и најчешће настају непосредно након њих. Стога је природно да се писци Макавејских књига ослањају на ове изворе, како писане, тако и усмене. Писане изворе као изворе текста, штавише, експлицитно помиње и Прва књига Макавејска (9, 22). Међутим, писци Макавејских књига изворе су користили у оквиру теолошке концепције коју су заступали. Некад се дешава да се извори користе интенциозно, у циљу доказивања одређених поставки, па се садржај извора редукује да би се прилагодио циљу. Сама интерпретација писаних артефаката из прошлости крије у себи, дакле, одређену теолошку интерпретацију. Ради јаснијег сагледавања теолошке поруке Макавејских књига неопходно је расветлити које све текстове су писци имали пред собом и који историјски догађаји учествују у обликовању ове повести, кроз њихове реминисценције.
AB  - Das Aufeinandertreffen zwischen jüdischer und hellenistischer Kultur war eine echte Herausforderung für den jüdischen Vaterglauben und bedingte eine Vielzahl theologischer Versuchungen und Reflexionen. Die Makkabaerbucher fungieren dabei als bedeutungsvolles Zeugnis dieser Epoche, die für das jüdische Volk geprägt war vom wechselseitigem, kulturellem und theologischem Ringen um den eigenen Glauben. Dabei steht die Vergangenheit vor den Autoren der Makkabaerbucher nicht als eine abgearbeitete Geschichte, sondern vielmehr als eine noch auszulegende und zu interpretierende. Trotz unterschiedlicher theologischer Konzepte kristallisiert sich in den Makkabaerbuchern ein zentraler theologischer Grundgedanke heraus: die stete Anwesenheit Gottes auch in schweren Zeiten und die Ambivalenz aus Verfolgung und Errettung. Im Lichte dieses theologischen Kontextes werden in dieser Arbeit die verschiedenen Quellen der Makkabaerbucher aufgearbeitet, darunter: archivarische Schriften, Chroniken, staatsrechtliche Urkunden, Kurzbiografien, apokalyptische Texte, Memoiren, schriftlich fixierte Reden und Martyrerberichte. Die Texte der Makkabaerbucher sind dabei gattungsgeschichtlich am besten als romantisierend-pathetische Erzählung einzuordnen. Die genauere Analyse der Quellenrezeption ist bis heute eine echte Herausforderung fur die Forschung. Der zugrunde liegende Aufsatz bietet diesbezüglich eine kurze Übersicht der Quellen der Makkabaerbucher an und dient als Einstiegspunkt für weitere Forschung.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Извори Макавејских књига
EP  - 62
IS  - 1
SP  - 41
VL  - 71
UR  - conv_44
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_92
ER  - 
@article{
author = "Божовић, Ненад",
year = "2012",
abstract = "Књиге Макавејске настају у периоду дуго након догађаја које описују. Прошлост пред писцима Макавејских књига не стоји као готов образац. Прошлост се мора проучавати, разумети и обрадом довести у пријемчиву форму, облик који ће будућим генерацијама бити разумљив, доступан и који ће им користити као путоказ у тешким временима. У тим настојањима веома су значајни кратки списи, извештаји, чак наводи или напомене које су временски ближе самим догађајима и најчешће настају непосредно након њих. Стога је природно да се писци Макавејских књига ослањају на ове изворе, како писане, тако и усмене. Писане изворе као изворе текста, штавише, експлицитно помиње и Прва књига Макавејска (9, 22). Међутим, писци Макавејских књига изворе су користили у оквиру теолошке концепције коју су заступали. Некад се дешава да се извори користе интенциозно, у циљу доказивања одређених поставки, па се садржај извора редукује да би се прилагодио циљу. Сама интерпретација писаних артефаката из прошлости крије у себи, дакле, одређену теолошку интерпретацију. Ради јаснијег сагледавања теолошке поруке Макавејских књига неопходно је расветлити које све текстове су писци имали пред собом и који историјски догађаји учествују у обликовању ове повести, кроз њихове реминисценције., Das Aufeinandertreffen zwischen jüdischer und hellenistischer Kultur war eine echte Herausforderung für den jüdischen Vaterglauben und bedingte eine Vielzahl theologischer Versuchungen und Reflexionen. Die Makkabaerbucher fungieren dabei als bedeutungsvolles Zeugnis dieser Epoche, die für das jüdische Volk geprägt war vom wechselseitigem, kulturellem und theologischem Ringen um den eigenen Glauben. Dabei steht die Vergangenheit vor den Autoren der Makkabaerbucher nicht als eine abgearbeitete Geschichte, sondern vielmehr als eine noch auszulegende und zu interpretierende. Trotz unterschiedlicher theologischer Konzepte kristallisiert sich in den Makkabaerbuchern ein zentraler theologischer Grundgedanke heraus: die stete Anwesenheit Gottes auch in schweren Zeiten und die Ambivalenz aus Verfolgung und Errettung. Im Lichte dieses theologischen Kontextes werden in dieser Arbeit die verschiedenen Quellen der Makkabaerbucher aufgearbeitet, darunter: archivarische Schriften, Chroniken, staatsrechtliche Urkunden, Kurzbiografien, apokalyptische Texte, Memoiren, schriftlich fixierte Reden und Martyrerberichte. Die Texte der Makkabaerbucher sind dabei gattungsgeschichtlich am besten als romantisierend-pathetische Erzählung einzuordnen. Die genauere Analyse der Quellenrezeption ist bis heute eine echte Herausforderung fur die Forschung. Der zugrunde liegende Aufsatz bietet diesbezüglich eine kurze Übersicht der Quellen der Makkabaerbucher an und dient als Einstiegspunkt für weitere Forschung.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Извори Макавејских књига",
pages = "62-41",
number = "1",
volume = "71",
url = "conv_44, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_92"
}
Божовић, Н.. (2012). Извори Макавејских књига. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 71(1), 41-62.
conv_44
Божовић Н. Извори Макавејских књига. in Богословље. 2012;71(1):41-62.
conv_44 .
Божовић, Ненад, "Извори Макавејских књига" in Богословље, 71, no. 1 (2012):41-62,
conv_44 .

Библијске одреднице о робовима у светлу старооријенталног законодавства

Божовић, Ненад

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Божовић, Ненад
PY  - 2011
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/64
AB  - Проучавање законских и правних текстова Старог Оријента (СО) бацило је ново светло на поједине библијске текстове. Међу библијским текстовима правног карактера који се тичу слабијих у друштву, проналазе се сличности и разлике у односу на остале текстове СО. Текст обрађује следећа питања: у каквом односу стоје правни и законски текстови Старог Оријента са Старим заветом по питању робова и у којој мери се може говорити о томе да су библијски закони 'хуманији' и 'правичнији' за робове у односу на остале законе СО. Како су библијски текстови обликовали идеју о новом вредновању робова? Какав теолошки концепт лежи у позадини законских одредница? Текст настоји да законске одреднице не анализира изоловано и да их пореди само синтаксички, већ покушава да одреди њихову конкретну улогу и значај у животу неког роба. Завршна разматрања говоре о данашњем значају библијске поруке.
AB  - Die biblischen Sklavengesetze bringen im Vergleich zu der Gesetzgebung des Alten Orients (AO) eine neue Wertschätzung der Sklaven. Diese beruht v. a. auf dem Hintergrund des Bundesgedankens. Gott schließt seinen Bund bezeichnenderweise nicht mit einem mächtigen König und einem zahlreichen Volk, sondern mit einer Sklavengruppe unter dem Berg Sinai. Die Freilassung aus Ägypten und der begleitende Schutz, den Gott gewährt, soll das Fundament für die Gestaltung einer neuen Beziehung mit dem ehemaligen Sklavenvolk darstellen. Genauso wie Gott sich gegenüber den Bundesmitgliedern am Sinai verhalten hat, sollen sie sich auch untereinander verhalten: gerecht, barmherzig, schützend. Diese theologische Begründung wurde von den Israeliten nach ihrer Niederlassung in Kanaan um die Bestimmungen des sog. Common Laws erweitert. Dieser vorherrschende, altorientalische Rechtskreis war weit verbreitet und stellt den Kern der Ähnlichkeiten zwischen AO und AT dar. Allerdings verfügen ebenjene altorientalischen Gesetze über kein derartiges theologisches Fundament wie das im Sinne des Sinaibundes. Im AO wurden Sklavengesetze primär zur Aufrechterhaltung der gesellschaftlichen Ordnung erlassen. Im biblischen Kontext hingegen wird der Sklave seit jeher als Bundesmitglied verstanden und damit letzlich als Bruder und Mensch.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Библијске одреднице о робовима у светлу старооријенталног законодавства
EP  - 26
IS  - 2
SP  - 4
VL  - 70
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_64
UR  - conv_32
ER  - 
@article{
author = "Божовић, Ненад",
year = "2011",
abstract = "Проучавање законских и правних текстова Старог Оријента (СО) бацило је ново светло на поједине библијске текстове. Међу библијским текстовима правног карактера који се тичу слабијих у друштву, проналазе се сличности и разлике у односу на остале текстове СО. Текст обрађује следећа питања: у каквом односу стоје правни и законски текстови Старог Оријента са Старим заветом по питању робова и у којој мери се може говорити о томе да су библијски закони 'хуманији' и 'правичнији' за робове у односу на остале законе СО. Како су библијски текстови обликовали идеју о новом вредновању робова? Какав теолошки концепт лежи у позадини законских одредница? Текст настоји да законске одреднице не анализира изоловано и да их пореди само синтаксички, већ покушава да одреди њихову конкретну улогу и значај у животу неког роба. Завршна разматрања говоре о данашњем значају библијске поруке., Die biblischen Sklavengesetze bringen im Vergleich zu der Gesetzgebung des Alten Orients (AO) eine neue Wertschätzung der Sklaven. Diese beruht v. a. auf dem Hintergrund des Bundesgedankens. Gott schließt seinen Bund bezeichnenderweise nicht mit einem mächtigen König und einem zahlreichen Volk, sondern mit einer Sklavengruppe unter dem Berg Sinai. Die Freilassung aus Ägypten und der begleitende Schutz, den Gott gewährt, soll das Fundament für die Gestaltung einer neuen Beziehung mit dem ehemaligen Sklavenvolk darstellen. Genauso wie Gott sich gegenüber den Bundesmitgliedern am Sinai verhalten hat, sollen sie sich auch untereinander verhalten: gerecht, barmherzig, schützend. Diese theologische Begründung wurde von den Israeliten nach ihrer Niederlassung in Kanaan um die Bestimmungen des sog. Common Laws erweitert. Dieser vorherrschende, altorientalische Rechtskreis war weit verbreitet und stellt den Kern der Ähnlichkeiten zwischen AO und AT dar. Allerdings verfügen ebenjene altorientalischen Gesetze über kein derartiges theologisches Fundament wie das im Sinne des Sinaibundes. Im AO wurden Sklavengesetze primär zur Aufrechterhaltung der gesellschaftlichen Ordnung erlassen. Im biblischen Kontext hingegen wird der Sklave seit jeher als Bundesmitglied verstanden und damit letzlich als Bruder und Mensch.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Библијске одреднице о робовима у светлу старооријенталног законодавства",
pages = "26-4",
number = "2",
volume = "70",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_64, conv_32"
}
Божовић, Н.. (2011). Библијске одреднице о робовима у светлу старооријенталног законодавства. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 70(2), 4-26.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_64
Божовић Н. Библијске одреднице о робовима у светлу старооријенталног законодавства. in Богословље. 2011;70(2):4-26.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_64 .
Божовић, Ненад, "Библијске одреднице о робовима у светлу старооријенталног законодавства" in Богословље, 70, no. 2 (2011):4-26,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_64 .