Поповић, Радомир

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0009-0006-8735-6502
  • Поповић, Радомир (10)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Однос ктитора и игумана према Хиландарском и Студеничком типику Светог Саве

Поповић, Радомир

(Матица српска, Нови Сад, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2015
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/152
AB  - Српски манастири посвећени Пресветој Богородици – Хиландар и Студеница, унутрашњи – духовни – живот регулишу према ктиторским типицима, чији је аутор Свети Сава, који је био монах у оба манастира. Према типицима, ктитори су стекли ктиторска права у односу на своје ктиторије, и они су би ли у посебном положају у односу према игуманима који руководе манастирима. У раду је објашњен однос између ктитора и настојатеља манастира, односно игумана према манастирским типицима, с посебним освртом на особености српске државе и Цркве. Поред Хиландарског и Студеничког типика, у средњовековној српској држави и њеном правном поретку Душанов законик итекако води рачуна о надлежностима настојатеља, односно игумана манастира и њихових ктитора. Објашњено је да је поводом оснивања новог манастира и поводом његовог уређења, црквено предање веома експлицитно и децидно поштовано. Методологија овог рада заснива се на проучавању и анализирању историјских извора, а затим се резулатати компаративно износе и потврђују.
PB  - Матица српска, Нови Сад
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Однос ктитора и игумана према Хиландарском и Студеничком типику Светог Саве
T1  - Attitudes of Founders and Abbots to Hilandar and Studenica Typicons of St Sava
EP  - 248
IS  - 151
SP  - 239
DO  - 10.2298/zmsdn1551239p
UR  - conv_5045
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2015",
abstract = "Српски манастири посвећени Пресветој Богородици – Хиландар и Студеница, унутрашњи – духовни – живот регулишу према ктиторским типицима, чији је аутор Свети Сава, који је био монах у оба манастира. Према типицима, ктитори су стекли ктиторска права у односу на своје ктиторије, и они су би ли у посебном положају у односу према игуманима који руководе манастирима. У раду је објашњен однос између ктитора и настојатеља манастира, односно игумана према манастирским типицима, с посебним освртом на особености српске државе и Цркве. Поред Хиландарског и Студеничког типика, у средњовековној српској држави и њеном правном поретку Душанов законик итекако води рачуна о надлежностима настојатеља, односно игумана манастира и њихових ктитора. Објашњено је да је поводом оснивања новог манастира и поводом његовог уређења, црквено предање веома експлицитно и децидно поштовано. Методологија овог рада заснива се на проучавању и анализирању историјских извора, а затим се резулатати компаративно износе и потврђују.",
publisher = "Матица српска, Нови Сад",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Однос ктитора и игумана према Хиландарском и Студеничком типику Светог Саве, Attitudes of Founders and Abbots to Hilandar and Studenica Typicons of St Sava",
pages = "248-239",
number = "151",
doi = "10.2298/zmsdn1551239p",
url = "conv_5045"
}
Поповић, Р.. (2015). Однос ктитора и игумана према Хиландарском и Студеничком типику Светог Саве. in Зборник Матице српске за друштвене науке
Матица српска, Нови Сад.(151), 239-248.
https://doi.org/10.2298/zmsdn1551239p
conv_5045
Поповић Р. Однос ктитора и игумана према Хиландарском и Студеничком типику Светог Саве. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2015;(151):239-248.
doi:10.2298/zmsdn1551239p
conv_5045 .
Поповић, Радомир, "Однос ктитора и игумана према Хиландарском и Студеничком типику Светог Саве" in Зборник Матице српске за друштвене науке, no. 151 (2015):239-248,
https://doi.org/10.2298/zmsdn1551239p .,
conv_5045 .

Константин Велики и канони Никејског сабора (325) - унутрашње црквене прилике почетком 4. века

Поповић, Радомир

(Центар за црквене студије, Ниш, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/108
AB  - Унутрашња духовна превирања у самој Цркви била су просто неминовна последица стицања спољашње, објективне слободе Хришћанства у Римском царству почетком 4. века. Хришћанство се сада нашло у доста повољнијем положају. Како се то ново стање одразило на свакодневни живот унутар Цркве ? О томе се донекле може наћи одговор кроз пажљиво ишчитавање канона Првог васељенског сабора у Никеји (325) и анализом истих. Ови канони или правила су одраз времена и прилика у којима су настали, али исто тако одраз су наслеђеног стања, односно црквеног поретка претходних векова. У сумарној анализи ових правила видећемо како се древна, стара пракса усаглашава са новонасталим приликама и како се, с друге стране, нове појаве у Цркви регулишу 'старим обичајима ', односно предањском вером и поретком.
AB  - Even a quick glance at the regulations of the First Ecumenical Council (AD 325) gives us a clear insight into the internal life and order of the Church, not only in early 4th century. Most regulations pertain to the clergy, which one can understand, having in mind the sacramental life of the Church and her members. The 'military church' (ecclesia militans) here on earth is grounded precisely in the clergy. Who and under what conditions could become a priest, what the life of priests was like - was the most important question, one which could not be avoided. The second group of questions present in the regulations of this Council are schisms and heresies, which were mostly inherited from a previous period and were a consequence of either the persecutions against the Church or the life and existence of the Church in the objective freedom in the Roman Empire, when there was a growing question of how Christians, i.e. the Church, were using the freedom they had been objectively given, not only through the Edict of Milan (313). On the other hand, one should also have in mind that most regulations of the First Ecumenical Council were not quite new, that they derived from 'old customs' or 'rules' that already applied in the Church, whether as written rules or as an unwritten order, a handed down, oral Legacy, which in the new circumstances was beginning to get written down as canons or regulations.
PB  - Центар за црквене студије, Ниш
T2  - Црквене студије
T1  - Константин Велики и канони Никејског сабора (325) - унутрашње црквене прилике почетком 4. века
T1  - Ecclesiastical Circumstances in the Time of Constantine the Great in Light of the Canons of the Council of Nicea
EP  - 55
IS  - 10
SP  - 45
VL  - 10
UR  - conv_286
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_108
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2013",
abstract = "Унутрашња духовна превирања у самој Цркви била су просто неминовна последица стицања спољашње, објективне слободе Хришћанства у Римском царству почетком 4. века. Хришћанство се сада нашло у доста повољнијем положају. Како се то ново стање одразило на свакодневни живот унутар Цркве ? О томе се донекле може наћи одговор кроз пажљиво ишчитавање канона Првог васељенског сабора у Никеји (325) и анализом истих. Ови канони или правила су одраз времена и прилика у којима су настали, али исто тако одраз су наслеђеног стања, односно црквеног поретка претходних векова. У сумарној анализи ових правила видећемо како се древна, стара пракса усаглашава са новонасталим приликама и како се, с друге стране, нове појаве у Цркви регулишу 'старим обичајима ', односно предањском вером и поретком., Even a quick glance at the regulations of the First Ecumenical Council (AD 325) gives us a clear insight into the internal life and order of the Church, not only in early 4th century. Most regulations pertain to the clergy, which one can understand, having in mind the sacramental life of the Church and her members. The 'military church' (ecclesia militans) here on earth is grounded precisely in the clergy. Who and under what conditions could become a priest, what the life of priests was like - was the most important question, one which could not be avoided. The second group of questions present in the regulations of this Council are schisms and heresies, which were mostly inherited from a previous period and were a consequence of either the persecutions against the Church or the life and existence of the Church in the objective freedom in the Roman Empire, when there was a growing question of how Christians, i.e. the Church, were using the freedom they had been objectively given, not only through the Edict of Milan (313). On the other hand, one should also have in mind that most regulations of the First Ecumenical Council were not quite new, that they derived from 'old customs' or 'rules' that already applied in the Church, whether as written rules or as an unwritten order, a handed down, oral Legacy, which in the new circumstances was beginning to get written down as canons or regulations.",
publisher = "Центар за црквене студије, Ниш",
journal = "Црквене студије",
title = "Константин Велики и канони Никејског сабора (325) - унутрашње црквене прилике почетком 4. века, Ecclesiastical Circumstances in the Time of Constantine the Great in Light of the Canons of the Council of Nicea",
pages = "55-45",
number = "10",
volume = "10",
url = "conv_286, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_108"
}
Поповић, Р.. (2013). Константин Велики и канони Никејског сабора (325) - унутрашње црквене прилике почетком 4. века. in Црквене студије
Центар за црквене студије, Ниш., 10(10), 45-55.
conv_286
Поповић Р. Константин Велики и канони Никејског сабора (325) - унутрашње црквене прилике почетком 4. века. in Црквене студије. 2013;10(10):45-55.
conv_286 .
Поповић, Радомир, "Константин Велики и канони Никејског сабора (325) - унутрашње црквене прилике почетком 4. века" in Црквене студије, 10, no. 10 (2013):45-55,
conv_286 .

Беседа на освећењу храма Богородице Фароске у великом царском дворцу у Цариграду (864 г)

Поповић, Радомир

(Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/104
AB  - Беседа о освећењу обновљеног храма Богородице Фароске, Светог Фотија, позната је као Десета омилија из 864. године, коју је патријарх произнео у присуству цара Михаила ИИИ (856-867) и кесара Варде, брат царице Теодоре. Повод за ову беседу је обнављање храма Пресвете Богородице Фароске у царском дворцу у Цариграду. Беседник описује велелепни храм изнутра што је врло значајно за историчаре уметности и иконописце. Најпре говори о предворју храма који је саздан од мермера. Сам наос храма је прекрасно украшен. Патријарх говори о позлаћеним мозаицима, о стубовима покривеним сребром, олтарској прегради у стубовима и киворију на Св. трапези у олтару који је позлаћен и задивљује посматрача остављајући дубок и незабораван утисак као да се налази на небу. У шестом одељку беседе Патријарх је конкретнији јер говори о појединостима храма: у куполи храма насликан је Господ Христос Сведржитељ (Пантократор); у полусводовима су осликани Ангели који носе Господа. У апсиди олтарске преграде осликана је лик Пресвете Богородице са раширеним рукама (позната сцена Богородице 'Ширшаја небес' - шира од небеса); северне и јужнезидове испуњавају ликови Патријараха, Пророка, Апостола, Мученика, из Старог или Новог Завета. Храм својом лепотом превазилази, како Мојсејев шатор (скинија) у Старом Завету, тако и предивни Соломонов храм у Јерусалиму, јер је 'саздан од благодати и Духа'. Патријарх беседу завршава констатацијом да је речима немогуће описати неисказану красоту сазданог храма. Превод је значајан за расправе и истраживања на тему иконографског програма у храмовима и за методологију савременог живописања.
AB  - St Photius homily on consecration of restored church dedicated to Theotokos from Pharos, is actually famous Tenth homily from 864, which was given before the Emperor Michael III (856-867) and his chief minister Barda, brother of Empress Theodora. Homily was given to edify congregation on the occasion of renewal of a church of The Most Holy Mother of God from Pharos in imperial court in Constantinople. Restorer of a church was Michael III, to whom the Patriarch address at the beginning of a homily, eulogized him for his outstanding merit and victories over enemies. Preacher depicted magnificent temple indoors. It is a really significant data for Historians of Art as well as icon painters. He spoke firstly about atrium built of marble. Cella (naos) of the church was decorated impressive. The Patriarch described golden-plated mosaics, pillars silver plated, altar septum supported with columns and ciborium covering Holy Table in golden-plated altar to astonish observer making a great and unforgettable impression as being in Heaven. In chapter six of homily the Patriarch is more concrete spoke of elements of temple: fresco of Christ Pantocrator occupied the space in the central dome; semi ceiling were decorated with fresco-angels carrying the Lord. Inside the apsis behind the altar rail was decorated with scene of All Holy Mother of God with spread arms (famous scene of Mother of God - 'Širšaja nebes' - wider than the Heaven); walls on the south and north were decorated by images of Patriarch, Prophets, Apostles, Martyrs, from the Old or New Testament. Temple with its beauty overwhelmed the Tent of Moses (Tabernacle) depicted in Old Testament, magnificent King Solomon's Temple in ancient Jerusalem, 'hast created by the grace and the Holy Spirit'. The Patriarch concluding homily by sentence that it would not be possible to described the beauty of the temple. Translation is important for further discussion and research topics on iconographic program in the temples as well as for the methodology of modern fresco painting.
PB  - Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд
T2  - Живопис
T1  - Беседа на освећењу храма Богородице Фароске у великом царском дворцу у Цариграду (864 г)
T1  - Propoved' na osvjaščenii hrama Bogorodicy Faroski v velikom carskom dvorce v Carigrade (864 g)
T1  - Homilies on Consecration of a Church Dedicated to Theotokos from Pharos in Great Imperial Court in Constantinople (864)
EP  - 24
IS  - 7
SP  - 11
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_104
UR  - conv_265
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2013",
abstract = "Беседа о освећењу обновљеног храма Богородице Фароске, Светог Фотија, позната је као Десета омилија из 864. године, коју је патријарх произнео у присуству цара Михаила ИИИ (856-867) и кесара Варде, брат царице Теодоре. Повод за ову беседу је обнављање храма Пресвете Богородице Фароске у царском дворцу у Цариграду. Беседник описује велелепни храм изнутра што је врло значајно за историчаре уметности и иконописце. Најпре говори о предворју храма који је саздан од мермера. Сам наос храма је прекрасно украшен. Патријарх говори о позлаћеним мозаицима, о стубовима покривеним сребром, олтарској прегради у стубовима и киворију на Св. трапези у олтару који је позлаћен и задивљује посматрача остављајући дубок и незабораван утисак као да се налази на небу. У шестом одељку беседе Патријарх је конкретнији јер говори о појединостима храма: у куполи храма насликан је Господ Христос Сведржитељ (Пантократор); у полусводовима су осликани Ангели који носе Господа. У апсиди олтарске преграде осликана је лик Пресвете Богородице са раширеним рукама (позната сцена Богородице 'Ширшаја небес' - шира од небеса); северне и јужнезидове испуњавају ликови Патријараха, Пророка, Апостола, Мученика, из Старог или Новог Завета. Храм својом лепотом превазилази, како Мојсејев шатор (скинија) у Старом Завету, тако и предивни Соломонов храм у Јерусалиму, јер је 'саздан од благодати и Духа'. Патријарх беседу завршава констатацијом да је речима немогуће описати неисказану красоту сазданог храма. Превод је значајан за расправе и истраживања на тему иконографског програма у храмовима и за методологију савременог живописања., St Photius homily on consecration of restored church dedicated to Theotokos from Pharos, is actually famous Tenth homily from 864, which was given before the Emperor Michael III (856-867) and his chief minister Barda, brother of Empress Theodora. Homily was given to edify congregation on the occasion of renewal of a church of The Most Holy Mother of God from Pharos in imperial court in Constantinople. Restorer of a church was Michael III, to whom the Patriarch address at the beginning of a homily, eulogized him for his outstanding merit and victories over enemies. Preacher depicted magnificent temple indoors. It is a really significant data for Historians of Art as well as icon painters. He spoke firstly about atrium built of marble. Cella (naos) of the church was decorated impressive. The Patriarch described golden-plated mosaics, pillars silver plated, altar septum supported with columns and ciborium covering Holy Table in golden-plated altar to astonish observer making a great and unforgettable impression as being in Heaven. In chapter six of homily the Patriarch is more concrete spoke of elements of temple: fresco of Christ Pantocrator occupied the space in the central dome; semi ceiling were decorated with fresco-angels carrying the Lord. Inside the apsis behind the altar rail was decorated with scene of All Holy Mother of God with spread arms (famous scene of Mother of God - 'Širšaja nebes' - wider than the Heaven); walls on the south and north were decorated by images of Patriarch, Prophets, Apostles, Martyrs, from the Old or New Testament. Temple with its beauty overwhelmed the Tent of Moses (Tabernacle) depicted in Old Testament, magnificent King Solomon's Temple in ancient Jerusalem, 'hast created by the grace and the Holy Spirit'. The Patriarch concluding homily by sentence that it would not be possible to described the beauty of the temple. Translation is important for further discussion and research topics on iconographic program in the temples as well as for the methodology of modern fresco painting.",
publisher = "Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд",
journal = "Живопис",
title = "Беседа на освећењу храма Богородице Фароске у великом царском дворцу у Цариграду (864 г), Propoved' na osvjaščenii hrama Bogorodicy Faroski v velikom carskom dvorce v Carigrade (864 g), Homilies on Consecration of a Church Dedicated to Theotokos from Pharos in Great Imperial Court in Constantinople (864)",
pages = "24-11",
number = "7",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_104, conv_265"
}
Поповић, Р.. (2013). Беседа на освећењу храма Богородице Фароске у великом царском дворцу у Цариграду (864 г). in Живопис
Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд.(7), 11-24.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_104
Поповић Р. Беседа на освећењу храма Богородице Фароске у великом царском дворцу у Цариграду (864 г). in Живопис. 2013;(7):11-24.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_104 .
Поповић, Радомир, "Беседа на освећењу храма Богородице Фароске у великом царском дворцу у Цариграду (864 г)" in Живопис, no. 7 (2013):11-24,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_104 .

Ранохришћански Светитељи на тлу источног Илирика

Поповић, Радомир

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/96
AB  - Што се тиче раног Хришћанства, подручје данашње Србије у античко време је, прилично истражено. То је древни Илирик који је у прва четири века хришћанске историје дао неколико знаменитих хришћанских Светитеља - углавном страдалника (Мученика) за хришћанску веру. Додуше, нема довољно писаних обавештења о Хришћанству уопште на нашим просторима, а поготову о хришћанским Мученичима, што не значи да их и није било. Зато, оскудне хришћанске писане изворе треба пажљиво ишчитавати и тумачити и евентуално их допуњавати материјалним археолошким налазима који понекад изненаде и саме истраживаче.
AB  - Territory of nowadays Serbia was quite examined regarding early Christianity in classical antiquity. There was region of ancient Iliric. During the first four century of Christian history were several famous Saints - mostly martyred for the Christian faith. On the other hand it is true that there are not many written references to Christian in the Western Balkans, especially not to the Christian Martyrs. Clearly, it does not mean that there were no Martyrs at a time. Due to scarce Christian written sources available to us today, they should be carefully read, interpreted and even provided with material archeological findings which could surprise the researchers from time to time.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Ранохришћански Светитељи на тлу источног Илирика
T1  - Early Christian saints in eastern Iliric
EP  - 92
IS  - 1
SP  - 80
VL  - 72
UR  - conv_56
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_96
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2013",
abstract = "Што се тиче раног Хришћанства, подручје данашње Србије у античко време је, прилично истражено. То је древни Илирик који је у прва четири века хришћанске историје дао неколико знаменитих хришћанских Светитеља - углавном страдалника (Мученика) за хришћанску веру. Додуше, нема довољно писаних обавештења о Хришћанству уопште на нашим просторима, а поготову о хришћанским Мученичима, што не значи да их и није било. Зато, оскудне хришћанске писане изворе треба пажљиво ишчитавати и тумачити и евентуално их допуњавати материјалним археолошким налазима који понекад изненаде и саме истраживаче., Territory of nowadays Serbia was quite examined regarding early Christianity in classical antiquity. There was region of ancient Iliric. During the first four century of Christian history were several famous Saints - mostly martyred for the Christian faith. On the other hand it is true that there are not many written references to Christian in the Western Balkans, especially not to the Christian Martyrs. Clearly, it does not mean that there were no Martyrs at a time. Due to scarce Christian written sources available to us today, they should be carefully read, interpreted and even provided with material archeological findings which could surprise the researchers from time to time.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Ранохришћански Светитељи на тлу источног Илирика, Early Christian saints in eastern Iliric",
pages = "92-80",
number = "1",
volume = "72",
url = "conv_56, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_96"
}
Поповић, Р.. (2013). Ранохришћански Светитељи на тлу источног Илирика. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 72(1), 80-92.
conv_56
Поповић Р. Ранохришћански Светитељи на тлу источног Илирика. in Богословље. 2013;72(1):80-92.
conv_56 .
Поповић, Радомир, "Ранохришћански Светитељи на тлу источног Илирика" in Богословље, 72, no. 1 (2013):80-92,
conv_56 .

Светосавска беседа 2013. године

Поповић, Радомир

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/101
AB  - Овогодишњи спомен Светога Саве Српског (1236) чинимо у јубиларној години Светог равноапостолног цара Константина Великог (337) и Закона о слободи Хришћанства у Римском царству (Милански едикт 313. године) као и годишњици мисионарског подухвата Св. Браће Кирила и Методија међу Словенима (863–2013). Свети Сава Српски и Свети цар Константин Велики и Света Браћа на први поглед, чини се, немају никакве или, пак, много сличности. Али, ако се детаљније размотри њихов живот и дело видећемо да сличности и те како постоје.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Светосавска беседа 2013. године
EP  - 253
IS  - 1
SP  - 249
VL  - 72
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_101
UR  - conv_64
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2013",
abstract = "Овогодишњи спомен Светога Саве Српског (1236) чинимо у јубиларној години Светог равноапостолног цара Константина Великог (337) и Закона о слободи Хришћанства у Римском царству (Милански едикт 313. године) као и годишњици мисионарског подухвата Св. Браће Кирила и Методија међу Словенима (863–2013). Свети Сава Српски и Свети цар Константин Велики и Света Браћа на први поглед, чини се, немају никакве или, пак, много сличности. Али, ако се детаљније размотри њихов живот и дело видећемо да сличности и те како постоје.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Светосавска беседа 2013. године",
pages = "253-249",
number = "1",
volume = "72",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_101, conv_64"
}
Поповић, Р.. (2013). Светосавска беседа 2013. године. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 72(1), 249-253.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_101
Поповић Р. Светосавска беседа 2013. године. in Богословље. 2013;72(1):249-253.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_101 .
Поповић, Радомир, "Светосавска беседа 2013. године" in Богословље, 72, no. 1 (2013):249-253,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_101 .

Пјер Маравал: Константин Велики, римски цар, хришћански цар, Париз, 2011

Поповић, Радомир

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/100
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Пјер Маравал: Константин Велики, римски цар, хришћански цар, Париз, 2011
T1  - Pierre Maraval: Constantin le Grand, empereur romain, empereur chrétien (306-337), Paris, 2011
EP  - 256
IS  - 1
SP  - 254
VL  - 72
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_100
UR  - conv_65
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2013",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Пјер Маравал: Константин Велики, римски цар, хришћански цар, Париз, 2011, Pierre Maraval: Constantin le Grand, empereur romain, empereur chrétien (306-337), Paris, 2011",
pages = "256-254",
number = "1",
volume = "72",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_100, conv_65"
}
Поповић, Р.. (2013). Пјер Маравал: Константин Велики, римски цар, хришћански цар, Париз, 2011. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 72(1), 254-256.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_100
Поповић Р. Пјер Маравал: Константин Велики, римски цар, хришћански цар, Париз, 2011. in Богословље. 2013;72(1):254-256.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_100 .
Поповић, Радомир, "Пјер Маравал: Константин Велики, римски цар, хришћански цар, Париз, 2011" in Богословље, 72, no. 1 (2013):254-256,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_100 .

Спорови о датуму слављења Васкрса у древној Цркви

Поповић, Радомир

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2012
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/88
AB  - Највећи и најстарији хришћански празник у старој Цркви није празнован, нажалост, истог датума и истог седмичног дана. О споровима по том питању јасно говоре црквени писци 4. и 5. века као и неки црквени сабори из истог времена. Ово питање је било на дневном реду и Првог васељенског сабора у Никеји (325) који је, судећи по сведочанству савременика, донео извесне одредбе које нису у целини сачуване. На основу списа Јевсевија Кесаријског, а касније и црквених историчара Сократа Схоластика, Ермија Созомена и Теодорита Кирског, стиче се утисак да је Први васељенски сабор донео само неке оквирне одлуке о датуму и дану слављења Васкрса: да сви хришћани Васкрс славе истог дана, да не славе заједно са Јудејцима када они славе свој Песах, да Васкрс не може бити пре пролећне равнодневнице и да увек мора бити у недељу као седмичном дану - дану васкрсења која падне после пуног месеца (уштап) након равнодневнице. Тих неколико општих критеријума су и данас неопходни за израчунавање датума празновања Васкрса као покретног празника за сваку календарску годину. Дакле, мора се имати у виду астрономско-математичка тачност (пролећна равнодневница) као и истинитост описа Христовог васкрсења у новозаветним Јеванђељима и, наравно, проверено историјско канонско искуство Цркве у протеклих две хиљаде година.
AB  - The greatest and most ancient Christian festivity in the ancient Church, unfortunately, was not celebrated on the same date and day of the week. The ecclesial writers of the 4. and 5. century write clearly about that question, and this is voiced by particular Councils from the same times. This question was on the agenda of the First Ecumenical Council in Nicaea (325). According to testimonies of the contemporaries, this Council passed certain regulae. However, not all of these have been saved. On the basis of the writings of Eusebius of Caesarea and on the basis of the subsequent works of other historians of the Church, namely, those of Socrates the Scholastic, Hermius Sozomen and Theodoritus of Cyrrhus, one gains the impression that the First Ecumenical Council passed only general guidelines about the date and manner of celebrating Easter: namely, all Christians must celebrate Easter on the same day, they must not celebrate with the Judeans (i. e. not at the time when the latter celebrate their Pesakh), Easter cannot come before the spring equinox and it must always come on a Sunday (taken as a day of the week) - that is, on Sunday as the day of the Resurrection, which comes after the full moon (ushtap) following the equinox. These few general criteria are indispensable even today for the calculation of the date for celebrating Easter taken as a mobile feast day. Therefore, we have to bear in mind both the mathematical-astronomical aspect of precision (the spring equinox) and the truthfulness of the description of the resurrection of Christ as given in the Gospels of the New Testament, and, of course, the certified historical-canonical experience of the Church in the last two millennia.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Спорови о датуму слављења Васкрса у древној Цркви
EP  - 117
IS  - 1
SP  - 104
VL  - 71
UR  - conv_47
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_88
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2012",
abstract = "Највећи и најстарији хришћански празник у старој Цркви није празнован, нажалост, истог датума и истог седмичног дана. О споровима по том питању јасно говоре црквени писци 4. и 5. века као и неки црквени сабори из истог времена. Ово питање је било на дневном реду и Првог васељенског сабора у Никеји (325) који је, судећи по сведочанству савременика, донео извесне одредбе које нису у целини сачуване. На основу списа Јевсевија Кесаријског, а касније и црквених историчара Сократа Схоластика, Ермија Созомена и Теодорита Кирског, стиче се утисак да је Први васељенски сабор донео само неке оквирне одлуке о датуму и дану слављења Васкрса: да сви хришћани Васкрс славе истог дана, да не славе заједно са Јудејцима када они славе свој Песах, да Васкрс не може бити пре пролећне равнодневнице и да увек мора бити у недељу као седмичном дану - дану васкрсења која падне после пуног месеца (уштап) након равнодневнице. Тих неколико општих критеријума су и данас неопходни за израчунавање датума празновања Васкрса као покретног празника за сваку календарску годину. Дакле, мора се имати у виду астрономско-математичка тачност (пролећна равнодневница) као и истинитост описа Христовог васкрсења у новозаветним Јеванђељима и, наравно, проверено историјско канонско искуство Цркве у протеклих две хиљаде година., The greatest and most ancient Christian festivity in the ancient Church, unfortunately, was not celebrated on the same date and day of the week. The ecclesial writers of the 4. and 5. century write clearly about that question, and this is voiced by particular Councils from the same times. This question was on the agenda of the First Ecumenical Council in Nicaea (325). According to testimonies of the contemporaries, this Council passed certain regulae. However, not all of these have been saved. On the basis of the writings of Eusebius of Caesarea and on the basis of the subsequent works of other historians of the Church, namely, those of Socrates the Scholastic, Hermius Sozomen and Theodoritus of Cyrrhus, one gains the impression that the First Ecumenical Council passed only general guidelines about the date and manner of celebrating Easter: namely, all Christians must celebrate Easter on the same day, they must not celebrate with the Judeans (i. e. not at the time when the latter celebrate their Pesakh), Easter cannot come before the spring equinox and it must always come on a Sunday (taken as a day of the week) - that is, on Sunday as the day of the Resurrection, which comes after the full moon (ushtap) following the equinox. These few general criteria are indispensable even today for the calculation of the date for celebrating Easter taken as a mobile feast day. Therefore, we have to bear in mind both the mathematical-astronomical aspect of precision (the spring equinox) and the truthfulness of the description of the resurrection of Christ as given in the Gospels of the New Testament, and, of course, the certified historical-canonical experience of the Church in the last two millennia.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Спорови о датуму слављења Васкрса у древној Цркви",
pages = "117-104",
number = "1",
volume = "71",
url = "conv_47, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_88"
}
Поповић, Р.. (2012). Спорови о датуму слављења Васкрса у древној Цркви. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 71(1), 104-117.
conv_47
Поповић Р. Спорови о датуму слављења Васкрса у древној Цркви. in Богословље. 2012;71(1):104-117.
conv_47 .
Поповић, Радомир, "Спорови о датуму слављења Васкрса у древној Цркви" in Богословље, 71, no. 1 (2012):104-117,
conv_47 .

Епископ Јован Пурић: Људско лице Бога, Службени гласник, Београд, 2010

Поповић, Радомир

(Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2011
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/76
PB  - Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд
T2  - Живопис
T1  - Епископ Јован Пурић: Људско лице Бога, Службени гласник, Београд, 2010
EP  - 336
IS  - 5
SP  - 333
UR  - conv_261
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_76
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2011",
publisher = "Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд",
journal = "Живопис",
title = "Епископ Јован Пурић: Људско лице Бога, Службени гласник, Београд, 2010",
pages = "336-333",
number = "5",
url = "conv_261, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_76"
}
Поповић, Р.. (2011). Епископ Јован Пурић: Људско лице Бога, Службени гласник, Београд, 2010. in Живопис
Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд.(5), 333-336.
conv_261
Поповић Р. Епископ Јован Пурић: Људско лице Бога, Службени гласник, Београд, 2010. in Живопис. 2011;(5):333-336.
conv_261 .
Поповић, Радомир, "Епископ Јован Пурић: Људско лице Бога, Службени гласник, Београд, 2010" in Живопис, no. 5 (2011):333-336,
conv_261 .

Свети Герман Патријарх Цариградски као бранилац икона

Поповић, Радомир

(Visoka škola Srpske pravoslavne crkve za umetnost i konservaciju, Beograd, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2011
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/65
UR  - https://akademijaspc.edu.rs/wp-content/uploads/2022/05/%D0%96%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81_005.pdf
AB  - Период иконоборства донео је, поред искушења, и велики број православних богослова који су у ово кризно доба дали велики допринос очувању чистоте хришћанске вере - вере утемељене, између осталог, у древном црквеном предању. Један од таквих бораца и исповедника вере је, свакако, Св. Герман Цариградски патријарх, о коме ће у овој студији бити речи. У додатку су: Посланица цариградског патријарха Германа епископу Томи Клавдиопољском и Посланица патријарха Германа епископу Константину Наколијском.
AB  - The epoch of the iconoclassts gave a large number of Orthodox theologians who, in this crisis period, made a great contribution to the preservation of the purity of the Christian faith - a faith based, inter alia, in the ancient church tradition. One of these soldiers and confessors of faith is of course St. German Patriarch of Constantinople. On the basis of his preserved works and testimonies of his contemporaries, it is possible to reconstruct his theological thought about the icons. Considered are the most important of his works related to icons: Letter to Thomas of Claudiopolis, Letter to John Sinaites, Letter to Constantine of Nakoleia and his Sermon on the Cross and the Holy Icons. His contemporaries who defended Icons: Pope Gregory II and Venerable John of Damascus, lived outside the Eastern Roman Empire and were not directly threatened by the imperial authority that persecuted icons and iconodulees, unlike St. Germanus who was in the capital city and who was willing to knowingly sacrifice for the true faith. Because of everything that he did, especially in the defense of icons, St. Germanus was added among the confessors of Orthodoxy.
PB  - Visoka škola Srpske pravoslavne crkve za umetnost i konservaciju, Beograd
T2  - Живопис
T1  - Свети Герман Патријарх Цариградски као бранилац икона
T1  - Saint Germanus the Patriarch of Constantinople as an Iconodule
EP  - 17
IS  - 5
SP  - 9
UR  - conv_259
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_65
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2011",
abstract = "Период иконоборства донео је, поред искушења, и велики број православних богослова који су у ово кризно доба дали велики допринос очувању чистоте хришћанске вере - вере утемељене, између осталог, у древном црквеном предању. Један од таквих бораца и исповедника вере је, свакако, Св. Герман Цариградски патријарх, о коме ће у овој студији бити речи. У додатку су: Посланица цариградског патријарха Германа епископу Томи Клавдиопољском и Посланица патријарха Германа епископу Константину Наколијском., The epoch of the iconoclassts gave a large number of Orthodox theologians who, in this crisis period, made a great contribution to the preservation of the purity of the Christian faith - a faith based, inter alia, in the ancient church tradition. One of these soldiers and confessors of faith is of course St. German Patriarch of Constantinople. On the basis of his preserved works and testimonies of his contemporaries, it is possible to reconstruct his theological thought about the icons. Considered are the most important of his works related to icons: Letter to Thomas of Claudiopolis, Letter to John Sinaites, Letter to Constantine of Nakoleia and his Sermon on the Cross and the Holy Icons. His contemporaries who defended Icons: Pope Gregory II and Venerable John of Damascus, lived outside the Eastern Roman Empire and were not directly threatened by the imperial authority that persecuted icons and iconodulees, unlike St. Germanus who was in the capital city and who was willing to knowingly sacrifice for the true faith. Because of everything that he did, especially in the defense of icons, St. Germanus was added among the confessors of Orthodoxy.",
publisher = "Visoka škola Srpske pravoslavne crkve za umetnost i konservaciju, Beograd",
journal = "Живопис",
title = "Свети Герман Патријарх Цариградски као бранилац икона, Saint Germanus the Patriarch of Constantinople as an Iconodule",
pages = "17-9",
number = "5",
url = "conv_259, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_65"
}
Поповић, Р.. (2011). Свети Герман Патријарх Цариградски као бранилац икона. in Живопис
Visoka škola Srpske pravoslavne crkve za umetnost i konservaciju, Beograd.(5), 9-17.
conv_259
Поповић Р. Свети Герман Патријарх Цариградски као бранилац икона. in Живопис. 2011;(5):9-17.
conv_259 .
Поповић, Радомир, "Свети Герман Патријарх Цариградски као бранилац икона" in Живопис, no. 5 (2011):9-17,
conv_259 .

Српско православно монаштво у устаничкој Србији

Поповић, Радомир

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2004)

TY  - JOUR
AU  - Поповић, Радомир
PY  - 2004
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/19
AB  - Сажету оцену улоге једног монашког лица у устанцима почетком 19 века даје један натпис из манастира Враћевшница који је видео и преписао Јоаким Вујић 1826. године са слике-портрета архимандрита Мелентија Павловића. Натпис гласи: "Мелентије Павловић архимандрит враћевшнички народољубац, трудни спутник, духовник, саветник, храбри војник, неуморан у раду, који претрпе ради општег благостања народа српског...". Аутор разматра стање монаштва у српским земљама крајем 18. и почетком 19. века. Српско монаштво се обнавља јер су општи услови живота бољи захваљујући политичком ослобођењу од Турака. Посебна је улога монаштва у развоју духовности и народне просвете кроз школе чији су они оснивачи по манастирима. Монаси такође посећују Свету Земљу, Свету Гору и суседне православне земље. Они су исто тако често узимали учешће у ратним операцијама и у српској дипломатији тог доба. Имамо такође монахе који су жртве за православну хришћанску веру: Хаџи-Ђера, Хапи-Рувим, ђакон Авакум, игуман Пајсеј и многи други, од којих су неки већ проглашени за мученике православие Цркве.
AB  - Auteur considère le monachisme dans les pays serbes et leur situation a la fin du 18eme et au commencement du 19eme siècle. Le monachisme serbe est en cours de la renaissance par ce que les conditions generate de la vie sont meilleures a cause de la libération politique de la domination turque. Le rôle particulier du monachisme était de développer la spirituel! Te et formation du peuple par les eco-les dont ils sont les fondateurs dans les monastères. Les moines sont aussi les visiteurs de la Sainte terre, la Sainte Montagne et les pays orthodoxes voisines. Us sont aussi prit part dans les opérations de guerre et en diplomatique serbe de 1'epoque. Nous avons aussi les moines comme les victimes pour la foi orthodoxe chrétienne: Hadji-Djera Hadji-Ruvim, le diacre Abakuk, 1'igoumen Pajsije et beau-coup plus d'autres dont quelques-uns sont déjà canonises commes les martyres de 1'Eglise orthodoxe.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Српско православно монаштво у устаничкој Србији
EP  - 192
IS  - 1-2
SP  - 177
VL  - 49
UR  - conv_4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_19
ER  - 
@article{
author = "Поповић, Радомир",
year = "2004",
abstract = "Сажету оцену улоге једног монашког лица у устанцима почетком 19 века даје један натпис из манастира Враћевшница који је видео и преписао Јоаким Вујић 1826. године са слике-портрета архимандрита Мелентија Павловића. Натпис гласи: "Мелентије Павловић архимандрит враћевшнички народољубац, трудни спутник, духовник, саветник, храбри војник, неуморан у раду, који претрпе ради општег благостања народа српског...". Аутор разматра стање монаштва у српским земљама крајем 18. и почетком 19. века. Српско монаштво се обнавља јер су општи услови живота бољи захваљујући политичком ослобођењу од Турака. Посебна је улога монаштва у развоју духовности и народне просвете кроз школе чији су они оснивачи по манастирима. Монаси такође посећују Свету Земљу, Свету Гору и суседне православне земље. Они су исто тако често узимали учешће у ратним операцијама и у српској дипломатији тог доба. Имамо такође монахе који су жртве за православну хришћанску веру: Хаџи-Ђера, Хапи-Рувим, ђакон Авакум, игуман Пајсеј и многи други, од којих су неки већ проглашени за мученике православие Цркве., Auteur considère le monachisme dans les pays serbes et leur situation a la fin du 18eme et au commencement du 19eme siècle. Le monachisme serbe est en cours de la renaissance par ce que les conditions generate de la vie sont meilleures a cause de la libération politique de la domination turque. Le rôle particulier du monachisme était de développer la spirituel! Te et formation du peuple par les eco-les dont ils sont les fondateurs dans les monastères. Les moines sont aussi les visiteurs de la Sainte terre, la Sainte Montagne et les pays orthodoxes voisines. Us sont aussi prit part dans les opérations de guerre et en diplomatique serbe de 1'epoque. Nous avons aussi les moines comme les victimes pour la foi orthodoxe chrétienne: Hadji-Djera Hadji-Ruvim, le diacre Abakuk, 1'igoumen Pajsije et beau-coup plus d'autres dont quelques-uns sont déjà canonises commes les martyres de 1'Eglise orthodoxe.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Српско православно монаштво у устаничкој Србији",
pages = "192-177",
number = "1-2",
volume = "49",
url = "conv_4, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_19"
}
Поповић, Р.. (2004). Српско православно монаштво у устаничкој Србији. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 49(1-2), 177-192.
conv_4
Поповић Р. Српско православно монаштво у устаничкој Србији. in Богословље. 2004;49(1-2):177-192.
conv_4 .
Поповић, Радомир, "Српско православно монаштво у устаничкој Србији" in Богословље, 49, no. 1-2 (2004):177-192,
conv_4 .