Чаировић, Ивица

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0003-4677-7897
  • Чаировић, Ивица (7)
  • Čairović, Ivica (4)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију (1993–2023)

Чаировић, Ивица

(Завод за проучавање културног развитка, Београд, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/306
AB  - Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију у Београду траје пуних тридесет година (1993–2023), под покровитељством Светог архијерејског Сабора Српске православне цркве. У чланку се износе релевантне чињенице које говоре о образовању црквених уметника – иконописаца, фреско писаца, мозаичара, вајара, конзерватора и рестауратора.
AB  - Education of Church artists at the Academy for Fine Arts and Conservation of the Serbian Orthodox Church in Belgrade has been going on for thirty years (1993-2023), under the auspices of the Holy Synod of Bishops of the Serbian Orthodox Church. The article presents relevant facts about the education of Church artists – icon painters, fresco painters, mosaicists, sculptors, conservators and restorers. The wealth of correlative knowledge and skills and the multidisciplinarity within the curricula of the Academy of SOC add to the recognition of the uniqueness of this higher education institution in the educational system of the Republic of Serbia.
PB  - Завод за проучавање културног развитка, Београд
T2  - Култура
T1  - Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију (1993–2023)
T1  - Education of Church Artists at the Academy for Fine Arts and Conservation of the Serbian Orthodox Church (1993-2023)
EP  - 194
IS  - 180
SP  - 185
DO  - 10.5937/kultura2380185C
UR  - conv_5010
ER  - 
@article{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2023",
abstract = "Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију у Београду траје пуних тридесет година (1993–2023), под покровитељством Светог архијерејског Сабора Српске православне цркве. У чланку се износе релевантне чињенице које говоре о образовању црквених уметника – иконописаца, фреско писаца, мозаичара, вајара, конзерватора и рестауратора., Education of Church artists at the Academy for Fine Arts and Conservation of the Serbian Orthodox Church in Belgrade has been going on for thirty years (1993-2023), under the auspices of the Holy Synod of Bishops of the Serbian Orthodox Church. The article presents relevant facts about the education of Church artists – icon painters, fresco painters, mosaicists, sculptors, conservators and restorers. The wealth of correlative knowledge and skills and the multidisciplinarity within the curricula of the Academy of SOC add to the recognition of the uniqueness of this higher education institution in the educational system of the Republic of Serbia.",
publisher = "Завод за проучавање културног развитка, Београд",
journal = "Култура",
title = "Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију (1993–2023), Education of Church Artists at the Academy for Fine Arts and Conservation of the Serbian Orthodox Church (1993-2023)",
pages = "194-185",
number = "180",
doi = "10.5937/kultura2380185C",
url = "conv_5010"
}
Чаировић, И.. (2023). Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију (1993–2023). in Култура
Завод за проучавање културног развитка, Београд.(180), 185-194.
https://doi.org/10.5937/kultura2380185C
conv_5010
Чаировић И. Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију (1993–2023). in Култура. 2023;(180):185-194.
doi:10.5937/kultura2380185C
conv_5010 .
Чаировић, Ивица, "Образовање црквених уметника на Академији Српске православне цркве за уметности и консервацију (1993–2023)" in Култура, no. 180 (2023):185-194,
https://doi.org/10.5937/kultura2380185C .,
conv_5010 .

The Role of Pavle Popović in the Development of Anglo-Serbian Relations (1916–1933)

Čairović, Ivica

(Springer Nature, 2022)

TY  - CHAP
AU  - Čairović, Ivica
PY  - 2022
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/274
AB  - The goal of this chapter is to analyze the activity of Pavle Popović, the first Inspector of the Ministry of Education of Serbia in Great Britain during the First World War and future rector of the University of Belgrade. It addresses his role in the development of good relations between Serbia and Great Britain between the two world wars. Pavle Popović’s activity in Great Britain was threefold: in addition to his work as Inspector with the Ministry of Education, he was also a scholar and an effective propagandist. © 2022, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.
PB  - Springer Nature
T2  - Serbia and the Church of England : The First World War and a New Ecumenism
T2  - Pathways for Ecumenical and Interreligious Dialogue
T1  - The Role of Pavle Popović in the Development of Anglo-Serbian Relations (1916–1933)
EP  - 202
SP  - 181
DO  - 10.1007/978-3-031-05977-3_9
UR  - conv_335
ER  - 
@inbook{
author = "Čairović, Ivica",
year = "2022",
abstract = "The goal of this chapter is to analyze the activity of Pavle Popović, the first Inspector of the Ministry of Education of Serbia in Great Britain during the First World War and future rector of the University of Belgrade. It addresses his role in the development of good relations between Serbia and Great Britain between the two world wars. Pavle Popović’s activity in Great Britain was threefold: in addition to his work as Inspector with the Ministry of Education, he was also a scholar and an effective propagandist. © 2022, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.",
publisher = "Springer Nature",
journal = "Serbia and the Church of England : The First World War and a New Ecumenism, Pathways for Ecumenical and Interreligious Dialogue",
booktitle = "The Role of Pavle Popović in the Development of Anglo-Serbian Relations (1916–1933)",
pages = "202-181",
doi = "10.1007/978-3-031-05977-3_9",
url = "conv_335"
}
Čairović, I.. (2022). The Role of Pavle Popović in the Development of Anglo-Serbian Relations (1916–1933). in Serbia and the Church of England : The First World War and a New Ecumenism
Springer Nature., 181-202.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-05977-3_9
conv_335
Čairović I. The Role of Pavle Popović in the Development of Anglo-Serbian Relations (1916–1933). in Serbia and the Church of England : The First World War and a New Ecumenism. 2022;:181-202.
doi:10.1007/978-3-031-05977-3_9
conv_335 .
Čairović, Ivica, "The Role of Pavle Popović in the Development of Anglo-Serbian Relations (1916–1933)" in Serbia and the Church of England : The First World War and a New Ecumenism (2022):181-202,
https://doi.org/10.1007/978-3-031-05977-3_9 .,
conv_335 .

Est. Jerome and His Work in Serbian Theological-Historical Literature in the Second Half of the 20th and Early 21st Century

Čairović, Ivica

(University of Ljubljana - Faculty of Theology, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Čairović, Ivica
PY  - 2020
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/229
AB  - The study is a review of investigations of Serbian historians and theologians about St. Jerome and aims to show interest in exploring the life and works of Jerome of Stridon in the second half of the 20th and the beginning of the 21st century. The study aims to show what researchers in Serbia have written about Jerome of Stridon, or how many were interested to interpret his life and works. The leading hypothesis of this study is whether St. Jerome is, in the writings of Serbian theologians and historians, isolated from the historical con-text in which he lived and worked. A special part of the study is devoted to translations of Jerome's writings in Serbian language, in order to show whether these translations evolve independently and from the original, or the writings are translated from some other early translations into world languages. The conclusion of the work is to be linked to the reception of the life and work of St. Jerome in Serbian theological science in the second half of the 20th and the beginning of the 21st century. © 2020 Čairović CC BY 4.0.
PB  - University of Ljubljana - Faculty of Theology
T2  - Unity and Dialogue
T1  - Est. Jerome and His Work in Serbian Theological-Historical Literature in the Second Half of the 20th and Early 21st Century
T1  - Sv. Hieronim in njegovo delo v srbski teološko-zgodovinski literaturi v drugi polovici 20. in v začetku 21. stoletja
EP  - 123
IS  - 1
SP  - 115
VL  - 75
DO  - 10.34291/Edinost/75/Cairovic
UR  - conv_330
ER  - 
@article{
author = "Čairović, Ivica",
year = "2020",
abstract = "The study is a review of investigations of Serbian historians and theologians about St. Jerome and aims to show interest in exploring the life and works of Jerome of Stridon in the second half of the 20th and the beginning of the 21st century. The study aims to show what researchers in Serbia have written about Jerome of Stridon, or how many were interested to interpret his life and works. The leading hypothesis of this study is whether St. Jerome is, in the writings of Serbian theologians and historians, isolated from the historical con-text in which he lived and worked. A special part of the study is devoted to translations of Jerome's writings in Serbian language, in order to show whether these translations evolve independently and from the original, or the writings are translated from some other early translations into world languages. The conclusion of the work is to be linked to the reception of the life and work of St. Jerome in Serbian theological science in the second half of the 20th and the beginning of the 21st century. © 2020 Čairović CC BY 4.0.",
publisher = "University of Ljubljana - Faculty of Theology",
journal = "Unity and Dialogue",
title = "Est. Jerome and His Work in Serbian Theological-Historical Literature in the Second Half of the 20th and Early 21st Century, Sv. Hieronim in njegovo delo v srbski teološko-zgodovinski literaturi v drugi polovici 20. in v začetku 21. stoletja",
pages = "123-115",
number = "1",
volume = "75",
doi = "10.34291/Edinost/75/Cairovic",
url = "conv_330"
}
Čairović, I.. (2020). Est. Jerome and His Work in Serbian Theological-Historical Literature in the Second Half of the 20th and Early 21st Century. in Unity and Dialogue
University of Ljubljana - Faculty of Theology., 75(1), 115-123.
https://doi.org/10.34291/Edinost/75/Cairovic
conv_330
Čairović I. Est. Jerome and His Work in Serbian Theological-Historical Literature in the Second Half of the 20th and Early 21st Century. in Unity and Dialogue. 2020;75(1):115-123.
doi:10.34291/Edinost/75/Cairovic
conv_330 .
Čairović, Ivica, "Est. Jerome and His Work in Serbian Theological-Historical Literature in the Second Half of the 20th and Early 21st Century" in Unity and Dialogue, 75, no. 1 (2020):115-123,
https://doi.org/10.34291/Edinost/75/Cairovic .,
conv_330 .

Однос цркве и државе у англосаксонској Енглеској у првој половини 8. века: Пример краља Едберта (737/738–758) и архиепископа Екгберта (735–766)

Чаировић, Ивица

(Матица српска, Нови Сад, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2019
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/207
AB  - У раду су анализирани доступни историјски извори и достигнућа помоћних историјских наука, како би се одредио однос између црквених великодостојника и владара у англосаксонској Енглеској, у првој половини 8. века. У овом истраживању историјском методологијом биће описан однос Цркве и државе у англосаксонској Енглеској, на примеру Едберта, краља Нортамбрије (737/738–758), и његовог брата Екгберта, првог архиепископа у Јорку (735–766).
AB  - Eadberht was the king of Northumbria from 737/738 until 758, and his reign was understood and interpreted through the centuries as a return to the imperial desires and hints that the Nortambrian rulers had in the 7th century. On the other hand, the economic development of the northern part of the British Isles was obvious in this period. Although Eadberht had major internal political problems, as several candidates for the position of the ruler were a permanent danger, he confirmed his status in several battles in which he defeated the rivals for the throne and continued to rule independently. In the year of 758, Eadberht abdicated for the benefit of his son and settled down in York, where his brother Ecgbert was Archbishop. This act shows that the prodigious relationship between these two rulers was one of the strongest links in an unbroken chain of close relations between state and Church in the first half of the 8th century. Archbishop Ecgbert died in 766 and was buried in the Cathedral Church in York. During his archbishop service, Ecgbert was seen as a church reformer, but the same continued after his death, as indicated by the creators of the canons and disciplinary provisions for the Anglo-Saxon clergy and the laity who attributed their writings to Ecgbert. It is concluded that Ecgbert was serving the Church in the canonical, dogmatic, pastoral, and exegetical fields. On the other hand, concerning the state, the authorities and Anglo-Saxon society, in general, had the help of his brother, King Eadberht. It was this family relationship that paved the way for the relationship between the Church and the state in Anglo-Saxon England. Thus, a very close relationship between the Archbishop and the King in the later period of the British Isles is proof of the tradition that started in the first half of the 8th century in Northumbria and York. On the other hand, the relationship between Church and state property was established in the earlier period, and in the period when Ecgbert and Eadberht ruled, it is only directed to the family of the ruling house deciding on the property of the Church and the state. One of the best examples for this is family monasteries, headed by a hegumen from the ruling family, who worked with a relative who ruled the areas in which the monastery was. This paper analyzes available historical sources to determine the relationship between clergymenand rulers in Anglo-Saxon England in the first half of the 8th century. The historical methodology in this study will describe the relationship between Church and State in Anglo-Saxon England, on the example of Eadberht, King Northumbria (737/738–758), and his brother Ecgbert, the first Archbishop of York (735–766). An example of the symphony of church and state in Anglo-Saxon England in the first half of the 8th century is the example of Ecgbert and Eadberht, that can serve to understand later historical phenomena in the history of the Church and the state of Western Europe, especially when analyzing the phenomenon of investiture. Thus, the proposed research with its conclusion hypotheses can serve as a first step in the process of analyzing the phenomenon of investiture and its eventual conclusion in the late Middle Ages in Western Europe.
PB  - Матица српска, Нови Сад
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Однос цркве и државе у англосаксонској Енглеској у првој половини 8. века: Пример краља Едберта (737/738–758) и архиепископа Екгберта (735–766)
T1  - Relationship of Church and State in Anglo-Saxon England in the First Half of the 8th Century: The Case of the King Eadberht (737/738-758) and the Archbishop of Ecgbert (735-766)
EP  - 421
IS  - 171
SP  - 411
DO  - 10.2298/ZMSDN1971411C
UR  - conv_5083
ER  - 
@article{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2019",
abstract = "У раду су анализирани доступни историјски извори и достигнућа помоћних историјских наука, како би се одредио однос између црквених великодостојника и владара у англосаксонској Енглеској, у првој половини 8. века. У овом истраживању историјском методологијом биће описан однос Цркве и државе у англосаксонској Енглеској, на примеру Едберта, краља Нортамбрије (737/738–758), и његовог брата Екгберта, првог архиепископа у Јорку (735–766)., Eadberht was the king of Northumbria from 737/738 until 758, and his reign was understood and interpreted through the centuries as a return to the imperial desires and hints that the Nortambrian rulers had in the 7th century. On the other hand, the economic development of the northern part of the British Isles was obvious in this period. Although Eadberht had major internal political problems, as several candidates for the position of the ruler were a permanent danger, he confirmed his status in several battles in which he defeated the rivals for the throne and continued to rule independently. In the year of 758, Eadberht abdicated for the benefit of his son and settled down in York, where his brother Ecgbert was Archbishop. This act shows that the prodigious relationship between these two rulers was one of the strongest links in an unbroken chain of close relations between state and Church in the first half of the 8th century. Archbishop Ecgbert died in 766 and was buried in the Cathedral Church in York. During his archbishop service, Ecgbert was seen as a church reformer, but the same continued after his death, as indicated by the creators of the canons and disciplinary provisions for the Anglo-Saxon clergy and the laity who attributed their writings to Ecgbert. It is concluded that Ecgbert was serving the Church in the canonical, dogmatic, pastoral, and exegetical fields. On the other hand, concerning the state, the authorities and Anglo-Saxon society, in general, had the help of his brother, King Eadberht. It was this family relationship that paved the way for the relationship between the Church and the state in Anglo-Saxon England. Thus, a very close relationship between the Archbishop and the King in the later period of the British Isles is proof of the tradition that started in the first half of the 8th century in Northumbria and York. On the other hand, the relationship between Church and state property was established in the earlier period, and in the period when Ecgbert and Eadberht ruled, it is only directed to the family of the ruling house deciding on the property of the Church and the state. One of the best examples for this is family monasteries, headed by a hegumen from the ruling family, who worked with a relative who ruled the areas in which the monastery was. This paper analyzes available historical sources to determine the relationship between clergymenand rulers in Anglo-Saxon England in the first half of the 8th century. The historical methodology in this study will describe the relationship between Church and State in Anglo-Saxon England, on the example of Eadberht, King Northumbria (737/738–758), and his brother Ecgbert, the first Archbishop of York (735–766). An example of the symphony of church and state in Anglo-Saxon England in the first half of the 8th century is the example of Ecgbert and Eadberht, that can serve to understand later historical phenomena in the history of the Church and the state of Western Europe, especially when analyzing the phenomenon of investiture. Thus, the proposed research with its conclusion hypotheses can serve as a first step in the process of analyzing the phenomenon of investiture and its eventual conclusion in the late Middle Ages in Western Europe.",
publisher = "Матица српска, Нови Сад",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Однос цркве и државе у англосаксонској Енглеској у првој половини 8. века: Пример краља Едберта (737/738–758) и архиепископа Екгберта (735–766), Relationship of Church and State in Anglo-Saxon England in the First Half of the 8th Century: The Case of the King Eadberht (737/738-758) and the Archbishop of Ecgbert (735-766)",
pages = "421-411",
number = "171",
doi = "10.2298/ZMSDN1971411C",
url = "conv_5083"
}
Чаировић, И.. (2019). Однос цркве и државе у англосаксонској Енглеској у првој половини 8. века: Пример краља Едберта (737/738–758) и архиепископа Екгберта (735–766). in Зборник Матице српске за друштвене науке
Матица српска, Нови Сад.(171), 411-421.
https://doi.org/10.2298/ZMSDN1971411C
conv_5083
Чаировић И. Однос цркве и државе у англосаксонској Енглеској у првој половини 8. века: Пример краља Едберта (737/738–758) и архиепископа Екгберта (735–766). in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2019;(171):411-421.
doi:10.2298/ZMSDN1971411C
conv_5083 .
Чаировић, Ивица, "Однос цркве и државе у англосаксонској Енглеској у првој половини 8. века: Пример краља Едберта (737/738–758) и архиепископа Екгберта (735–766)" in Зборник Матице српске за друштвене науке, no. 171 (2019):411-421,
https://doi.org/10.2298/ZMSDN1971411C .,
conv_5083 .

Англосаксонское искусство : Хронология Влияния Перспективы

Чаировић, Ивица

(2018)

TY  - JOUR
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2018
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/181
AB  - This article deals with styles of Anglo-Saxon art arranged in chronological order with particular reference to Celtic and Scandinavian influences. A specific chapter of the article discusses three perspectives of Anglo-Saxon art, namely the mutual relationship between Anglo-Saxon, Celtic and Scandinavian art; the Holy Scriptures in Anglo-Saxon art; the new approach to icons and iconology in the West (Carolingian Empire) in the Middle Ages. These perspectives clearly show how close the cultural and social connections between the peoples of the British Isles and the northern parts of Western Europe were in the Middle Ages; they also demonstrate what these connections have given to subsequent generations, namely the Holy Scripture as an artistic and religious ideal (sola Scriptura), reinterpretation of the icon in the result of the statutes of the Seventh Ecumenical Council, the Council in Frankfurt (794) and Libra Carolini, i.e. the artistic and theological look at the veneration of icons of the later times that originated in Aachen and spread in the Protestant milieu of Western Europe. There are three elements observed in the art of Anglo-Saxon England which were always present in artwork and artefacts, namely colour, correlation of abstract ornamentation and figurative painting, continuous reception of influences from Ireland, Scandinavia, continental Europe. The main hypothesis of the article is that the Anglo-Saxon approach to art with all its influences and periodical syncretism at the turn of the first and second millenia AD has conditioned changes in the expression of the religious feeling of Germanic peoples of continental Western Europe. In the context of the Carolingian Renaissance (which included particular attention to the Holy Scriptures and Charles’ the Great ideas on iconoclasm), this conditioned the fact that in Protestant circles of the later period the Holy Scriptures are taken as the sole creed in the church, whereas icons are not venerated in the same fashion as in the Orthodox and Roman Catholic churches.
AB  - В статье в хронологическом порядке рассматриваются стили англосаксонского искусства в контексте кельтского и скандинавского влияния. В наиболее важной, на взгляд автора, части статьи представлены три основные тенденции дальнейшего развития англосаксонского искусства: первая исходит из взаимодействия англосаксонского, кельтского и скандинавского искусств, вторая подчеркивает значение для англосаксонского искусства Священного Писания, третья выявляет новый подход на Западе к иконе и иконологии. Намеченные перспективы ясно показывают, насколько тесной была социальная и культурологическая связь между народами Британского острова и народами северных регионов Западной Европы, то, что дала эта связь последующим поколениям: Священное Писание как художественный и религиозный идеал (sola Scriptura), переосмысление значения иконы в результате решений Седьмого Вселенского Собора, Собора во Франкфурте (794) и Каролингских книг, то есть ахенского художественно-богословского воззрения на иконопочитание поздних времен, в особенности в протестантской среде Западной Европы. В англосаксонском искусстве наблюдаются три составляющие, которые всегда обращают на себя внимание в художественных работах и артефактах: это цвет, специфическое соотношение абстрактной орнаментики и фигуративной живописи, а также непрерывное восприятие влияний искусства Ирландии, Скандинавии, конти- нентальной части Европы. Результат проведенного автором глубокого и объемного исследования позволяет полагать, что англосаксонский подход к искусству со всеми его влияниями и периодически возникающим синкретизмом на рубе- же I и II тысячелетия нашей эры обусловил определенные изменения в выражении религиозного чувства германских народов континентальной Западной Европы. Каролингское возрождение со свойственным ему вниманием к Священному Писанию и иконоборческим идеям Карла Великого, по всей видимости, повлияло на то, что в протестантских кругах позднего периода Священное Писа ние воспринимается как единственное правило веры в Церкви, а иконы не почитаются так, как они почитаются в Православной и Римско-Католической Церквах.
T2  - St.Tikhons' University Review. Series V. Christian Art
T1  - Англосаксонское искусство : Хронология Влияния Перспективы
T1  - Anglo-Saxon art. Chronology, Influences, Perspectives
EP  - 32
SP  - 9
VL  - 30
DO  - 10.15382/sturv201830.9-32
UR  - conv_5051
ER  - 
@article{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2018",
abstract = "This article deals with styles of Anglo-Saxon art arranged in chronological order with particular reference to Celtic and Scandinavian influences. A specific chapter of the article discusses three perspectives of Anglo-Saxon art, namely the mutual relationship between Anglo-Saxon, Celtic and Scandinavian art; the Holy Scriptures in Anglo-Saxon art; the new approach to icons and iconology in the West (Carolingian Empire) in the Middle Ages. These perspectives clearly show how close the cultural and social connections between the peoples of the British Isles and the northern parts of Western Europe were in the Middle Ages; they also demonstrate what these connections have given to subsequent generations, namely the Holy Scripture as an artistic and religious ideal (sola Scriptura), reinterpretation of the icon in the result of the statutes of the Seventh Ecumenical Council, the Council in Frankfurt (794) and Libra Carolini, i.e. the artistic and theological look at the veneration of icons of the later times that originated in Aachen and spread in the Protestant milieu of Western Europe. There are three elements observed in the art of Anglo-Saxon England which were always present in artwork and artefacts, namely colour, correlation of abstract ornamentation and figurative painting, continuous reception of influences from Ireland, Scandinavia, continental Europe. The main hypothesis of the article is that the Anglo-Saxon approach to art with all its influences and periodical syncretism at the turn of the first and second millenia AD has conditioned changes in the expression of the religious feeling of Germanic peoples of continental Western Europe. In the context of the Carolingian Renaissance (which included particular attention to the Holy Scriptures and Charles’ the Great ideas on iconoclasm), this conditioned the fact that in Protestant circles of the later period the Holy Scriptures are taken as the sole creed in the church, whereas icons are not venerated in the same fashion as in the Orthodox and Roman Catholic churches., В статье в хронологическом порядке рассматриваются стили англосаксонского искусства в контексте кельтского и скандинавского влияния. В наиболее важной, на взгляд автора, части статьи представлены три основные тенденции дальнейшего развития англосаксонского искусства: первая исходит из взаимодействия англосаксонского, кельтского и скандинавского искусств, вторая подчеркивает значение для англосаксонского искусства Священного Писания, третья выявляет новый подход на Западе к иконе и иконологии. Намеченные перспективы ясно показывают, насколько тесной была социальная и культурологическая связь между народами Британского острова и народами северных регионов Западной Европы, то, что дала эта связь последующим поколениям: Священное Писание как художественный и религиозный идеал (sola Scriptura), переосмысление значения иконы в результате решений Седьмого Вселенского Собора, Собора во Франкфурте (794) и Каролингских книг, то есть ахенского художественно-богословского воззрения на иконопочитание поздних времен, в особенности в протестантской среде Западной Европы. В англосаксонском искусстве наблюдаются три составляющие, которые всегда обращают на себя внимание в художественных работах и артефактах: это цвет, специфическое соотношение абстрактной орнаментики и фигуративной живописи, а также непрерывное восприятие влияний искусства Ирландии, Скандинавии, конти- нентальной части Европы. Результат проведенного автором глубокого и объемного исследования позволяет полагать, что англосаксонский подход к искусству со всеми его влияниями и периодически возникающим синкретизмом на рубе- же I и II тысячелетия нашей эры обусловил определенные изменения в выражении религиозного чувства германских народов континентальной Западной Европы. Каролингское возрождение со свойственным ему вниманием к Священному Писанию и иконоборческим идеям Карла Великого, по всей видимости, повлияло на то, что в протестантских кругах позднего периода Священное Писа ние воспринимается как единственное правило веры в Церкви, а иконы не почитаются так, как они почитаются в Православной и Римско-Католической Церквах.",
journal = "St.Tikhons' University Review. Series V. Christian Art",
title = "Англосаксонское искусство : Хронология Влияния Перспективы, Anglo-Saxon art. Chronology, Influences, Perspectives",
pages = "32-9",
volume = "30",
doi = "10.15382/sturv201830.9-32",
url = "conv_5051"
}
Чаировић, И.. (2018). Англосаксонское искусство : Хронология Влияния Перспективы. in St.Tikhons' University Review. Series V. Christian Art, 30, 9-32.
https://doi.org/10.15382/sturv201830.9-32
conv_5051
Чаировић И. Англосаксонское искусство : Хронология Влияния Перспективы. in St.Tikhons' University Review. Series V. Christian Art. 2018;30:9-32.
doi:10.15382/sturv201830.9-32
conv_5051 .
Чаировић, Ивица, "Англосаксонское искусство : Хронология Влияния Перспективы" in St.Tikhons' University Review. Series V. Christian Art, 30 (2018):9-32,
https://doi.org/10.15382/sturv201830.9-32 .,
conv_5051 .

The Role of Vicar Bishop Dositej (Stojković) at the Beginning of the Church Schism in Macedonia in 1958

Čairović, Ivica

(Institut za savremenu istoriju, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Čairović, Ivica
PY  - 2018
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/188
AB  - This article deals with the Church schism in the People’s Republic of Macedonia after World War II, on the basis of historical sources from the Archives of Yugoslavia and the Holy Synod of Bishops of the Serbian Orthodox Church (SOC), with special attention devoted, within a broader context, to the roles of Patriarchs of SOC Vikentije and German in the resolution of the Church schism in PR Macedonia. The first part of the paper presents a chronological review of Church conditions in this southern Yugoslav federal unit after World War II, while the second analyzes the role of the Serbian Patriarch’s vicar bishop, Bishop of Toplica Dositej (Stojković), and his activity connected with the church-national assembly held in Ohrid in October 1958, followed by his participation in the establishment of a new hierarchy in PR Macedonia and the creation of the Church schism.
PB  - Institut za savremenu istoriju, Beograd
T2  - Istorija 20. veka
T1  - The Role of Vicar Bishop Dositej (Stojković) at the Beginning of the Church Schism in Macedonia in 1958
EP  - 186
IS  - 2
SP  - 155
VL  - 36
DO  - 10.29362/ist20veka.2018.2.cai.155-186
UR  - conv_5086
ER  - 
@article{
author = "Čairović, Ivica",
year = "2018",
abstract = "This article deals with the Church schism in the People’s Republic of Macedonia after World War II, on the basis of historical sources from the Archives of Yugoslavia and the Holy Synod of Bishops of the Serbian Orthodox Church (SOC), with special attention devoted, within a broader context, to the roles of Patriarchs of SOC Vikentije and German in the resolution of the Church schism in PR Macedonia. The first part of the paper presents a chronological review of Church conditions in this southern Yugoslav federal unit after World War II, while the second analyzes the role of the Serbian Patriarch’s vicar bishop, Bishop of Toplica Dositej (Stojković), and his activity connected with the church-national assembly held in Ohrid in October 1958, followed by his participation in the establishment of a new hierarchy in PR Macedonia and the creation of the Church schism.",
publisher = "Institut za savremenu istoriju, Beograd",
journal = "Istorija 20. veka",
title = "The Role of Vicar Bishop Dositej (Stojković) at the Beginning of the Church Schism in Macedonia in 1958",
pages = "186-155",
number = "2",
volume = "36",
doi = "10.29362/ist20veka.2018.2.cai.155-186",
url = "conv_5086"
}
Čairović, I.. (2018). The Role of Vicar Bishop Dositej (Stojković) at the Beginning of the Church Schism in Macedonia in 1958. in Istorija 20. veka
Institut za savremenu istoriju, Beograd., 36(2), 155-186.
https://doi.org/10.29362/ist20veka.2018.2.cai.155-186
conv_5086
Čairović I. The Role of Vicar Bishop Dositej (Stojković) at the Beginning of the Church Schism in Macedonia in 1958. in Istorija 20. veka. 2018;36(2):155-186.
doi:10.29362/ist20veka.2018.2.cai.155-186
conv_5086 .
Čairović, Ivica, "The Role of Vicar Bishop Dositej (Stojković) at the Beginning of the Church Schism in Macedonia in 1958" in Istorija 20. veka, 36, no. 2 (2018):155-186,
https://doi.org/10.29362/ist20veka.2018.2.cai.155-186 .,
conv_5086 .
3

Possible Influence of Hosius of Cordoba on Decisions Made at the First Ecumenical Council (325): Analogy of Canons from the Councils of Elvira, Arles and Nicaea

Čairović, Ivica

(Faculty of Theology, University of Ljubljana, Slovenia, EU, 2017)

TY  - JOUR
AU  - Čairović, Ivica
PY  - 2017
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/177
AB  - This study deals with canons from the councils of Elvira and Arles in the context of the canons of the First Ecumenical Council (325), in order to identify a common denominator that could unify the theological-canonical tradition from these three councils. An analogy of the canons ratified at the Councils of Elvira, Arles and Nicaea, offers Hosius of Cordoba as a possible common denominator. Bishop Hosius of Cordoba was an advisor to Emperor Constantine the Great and probably one of the authors of Emperor Constantine the Great's ecclesiastical policy. Thus, his activity may also be seen as the unification of traditions from Spain, the Western Roman Empire -through Arles and Rome, all the way to the East - Nicaea and other Eastern dioceses whose representatives attended the First Ecumenical Council in Nicaea.
PB  - Faculty of Theology, University of Ljubljana, Slovenia, EU
T2  - Bogoslovni Vestnik-Theological Quarterly-Ephemerides Theologicae
T1  - Possible Influence of Hosius of Cordoba on Decisions Made at the First Ecumenical Council (325): Analogy of Canons from the Councils of Elvira, Arles and Nicaea
EP  - 108
IS  - 1
SP  - 97
VL  - 77
UR  - conv_303
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_177
ER  - 
@article{
author = "Čairović, Ivica",
year = "2017",
abstract = "This study deals with canons from the councils of Elvira and Arles in the context of the canons of the First Ecumenical Council (325), in order to identify a common denominator that could unify the theological-canonical tradition from these three councils. An analogy of the canons ratified at the Councils of Elvira, Arles and Nicaea, offers Hosius of Cordoba as a possible common denominator. Bishop Hosius of Cordoba was an advisor to Emperor Constantine the Great and probably one of the authors of Emperor Constantine the Great's ecclesiastical policy. Thus, his activity may also be seen as the unification of traditions from Spain, the Western Roman Empire -through Arles and Rome, all the way to the East - Nicaea and other Eastern dioceses whose representatives attended the First Ecumenical Council in Nicaea.",
publisher = "Faculty of Theology, University of Ljubljana, Slovenia, EU",
journal = "Bogoslovni Vestnik-Theological Quarterly-Ephemerides Theologicae",
title = "Possible Influence of Hosius of Cordoba on Decisions Made at the First Ecumenical Council (325): Analogy of Canons from the Councils of Elvira, Arles and Nicaea",
pages = "108-97",
number = "1",
volume = "77",
url = "conv_303, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_177"
}
Čairović, I.. (2017). Possible Influence of Hosius of Cordoba on Decisions Made at the First Ecumenical Council (325): Analogy of Canons from the Councils of Elvira, Arles and Nicaea. in Bogoslovni Vestnik-Theological Quarterly-Ephemerides Theologicae
Faculty of Theology, University of Ljubljana, Slovenia, EU., 77(1), 97-108.
conv_303
Čairović I. Possible Influence of Hosius of Cordoba on Decisions Made at the First Ecumenical Council (325): Analogy of Canons from the Councils of Elvira, Arles and Nicaea. in Bogoslovni Vestnik-Theological Quarterly-Ephemerides Theologicae. 2017;77(1):97-108.
conv_303 .
Čairović, Ivica, "Possible Influence of Hosius of Cordoba on Decisions Made at the First Ecumenical Council (325): Analogy of Canons from the Councils of Elvira, Arles and Nicaea" in Bogoslovni Vestnik-Theological Quarterly-Ephemerides Theologicae, 77, no. 1 (2017):97-108,
conv_303 .

Aachen - New Rome, New Constantinople?

Чаировић, Ивица

(Матица српска, Нови Сад, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2016
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/164
AB  - This study examines a new, assumed thesis that Aachen in the 9th century - at least for a few years - became new Rome and new Constantinople. So, Aachen became a new center in Europe in the most important aspects - culture, art and theology. As the center of Carolingian culture and theology, the town became the center of the part of Europe ruled by Emperor Charles the Great. This study also discusses that new Frankish culture, Frankish art and Frankish theology were created in Aachen, and because of that it became new Rome and new Constantinople.
AB  - У овом истраживању разматра се нова, претпостављена теза да је Ахен у 9. веку – макар на неколико година – постао нови Рим и нови Константинопољ, односно да је постао ново средиште у Европи, у најважнијим аспектима – култури, уметности и теологији. Ахен је, као центар Каролиншке културе и теологије, постао и средиште области Западне Европе којима је владао цар Карло Велики. У раду ће бити објашњено да је у Ахену створена нова култура, уметност и теологија, те да је на основу тих новина ова Карлова омиљена бања постала нови Рим и нови Константинопољ.
PB  - Матица српска, Нови Сад
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Aachen - New Rome, New Constantinople?
T1  - Ахен - нови Рим, нови Константинопољ?
EP  - 543
IS  - 157-158
SP  - 533
DO  - 10.2298/zmsdn1658533c
UR  - conv_507
ER  - 
@article{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2016",
abstract = "This study examines a new, assumed thesis that Aachen in the 9th century - at least for a few years - became new Rome and new Constantinople. So, Aachen became a new center in Europe in the most important aspects - culture, art and theology. As the center of Carolingian culture and theology, the town became the center of the part of Europe ruled by Emperor Charles the Great. This study also discusses that new Frankish culture, Frankish art and Frankish theology were created in Aachen, and because of that it became new Rome and new Constantinople., У овом истраживању разматра се нова, претпостављена теза да је Ахен у 9. веку – макар на неколико година – постао нови Рим и нови Константинопољ, односно да је постао ново средиште у Европи, у најважнијим аспектима – култури, уметности и теологији. Ахен је, као центар Каролиншке културе и теологије, постао и средиште области Западне Европе којима је владао цар Карло Велики. У раду ће бити објашњено да је у Ахену створена нова култура, уметност и теологија, те да је на основу тих новина ова Карлова омиљена бања постала нови Рим и нови Константинопољ.",
publisher = "Матица српска, Нови Сад",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Aachen - New Rome, New Constantinople?, Ахен - нови Рим, нови Константинопољ?",
pages = "543-533",
number = "157-158",
doi = "10.2298/zmsdn1658533c",
url = "conv_507"
}
Чаировић, И.. (2016). Aachen - New Rome, New Constantinople?. in Зборник Матице српске за друштвене науке
Матица српска, Нови Сад.(157-158), 533-543.
https://doi.org/10.2298/zmsdn1658533c
conv_507
Чаировић И. Aachen - New Rome, New Constantinople?. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2016;(157-158):533-543.
doi:10.2298/zmsdn1658533c
conv_507 .
Чаировић, Ивица, "Aachen - New Rome, New Constantinople?" in Зборник Матице српске за друштвене науке, no. 157-158 (2016):533-543,
https://doi.org/10.2298/zmsdn1658533c .,
conv_507 .

Црква у Енглеској у VIII веку - богословско-историјске импликације односа са Римом и Франачком државом

Чаировић, Ивица

(Универзитет у Београду, Православни богословски факултет, 2016)

TY  - THES
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2016
UR  - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6740
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=3943
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:13251/bdef:Content/download
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:13316/bdef:Izvestaj/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48258831
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/10
AB  - Опис стања Цркве у Енглеској у VIII веку са свим богословско-историјским импликацијама односа са Римом и Франачком државом почиње свеобухватном анализом стања у Цркви у Енглеској у поменутом временском раздобљу (истражује се стварање епархијâ, опис живота и деловања црквених првојерарахâ и англо-саксонских мисионарâ, затим је описан развој и утицаји на вероисповедање, које је било у употреби у Цркви на Британском острву, као и богословска достигнућа из области канонског права, и англо-саксонско монаштво). Када је све то објашњено, дошло се до закључка да је нераскидиви однос са континентом био неминован, тако да је тема постала веома комплексна, јер се наметнула корелативност са Римом и са оближњим народима са континенталног дела Западне Европе. Наиме, после описа стања у Цркви, у раду су инициране хипотезе да су англо-саксонски мисионари утврдили свој етос у хришћанској вери римске праксе, који су пренели паганским народима и франачким владарима, па су зато били у добрим односима са папом. Ограничење теме на англо-саксонска племена на Британском острву лежи у чињеници да су се представници германских племенâ – сада, хришћани – са Острва, после неколико векова, вратили у паганску прапостојбину, где су започели да проповедају Јеванђеље међу многобожачком браћом – Германима, тако да су заокружили етнички и демографски круг, сада прожет новим идејама, како на пољу вере и културе, а оно и на пољу политике и друштва. Тај својеврсни историјски циклус који су направили Англо-саксонци утицао је на европску цивилизацију и утро је нов и јединствен правац скоро свим историјским феноменима и променама у каснијем раздобљу у Европи. Процес који су реализовали Карло Велики, Бонифације и његови следбеници, не као некад војном силом, већ сада и помоћу беседа и политичких утицаја, променио је судбину Западне Европе раног средњег века и донео нови ренесансни талас, 5 који је запљуснуо све европске пределе римског утицаја. Зато је анализа стања у Цркви у Енглеској у ВИИИ веку била неопходна како би се тумачиле, и коначно ставиле у исту раван, све богословско-историјске промене у том периоду у Западној Европи. У овом контексту наметнула су се хипотетичка питања: ко је заједнички именилац у том процесу, да ли је то личност, народ или појава (историјски феномен), или све наведно? Закључак истраживања јесте да је то била личност или више њих из истог – англо-саксонског – народа (Вилфрид, Вилиброрд, Бонифације и Лул) која је, односно које су, узроковале један или неколико историјских феномена (успостављање епископоцентричне структуре у Цркви у Енглеској са свим појавама које имплицирају нов приступ вери, моралу, канонским оквирима у Цркви и вероисповедању; англо-саксонски мисионарски труд међу паганским племенима; успостављање добрих веза са папама у Риму; богословско-дисциплинске реформе у Цркви у Франачкој; стварање нове теологије увођењем филиоквистичких назнака у вероисповедање; те – на крају – и стварање услова за појаву каролиншке ренесансе) који су утицали на каснију историју хришћанске Цркве на тлу Западне Европе. Користећи историјски метод истраживања испуњен је циљ и одговорено је на задатке истраживања на дату тему, са нагласком на новоизречена достигнућа у оквиру перманентног дијалога између Истока и Запада. Проучавајући Цркву у Западној Европи у раном средњем веку, узети су у обзир историјски извори, али и модерни погледи на друштво унутар којег се Црква развијала од мисионарске, до јерархијско уређене, богочовечанске, организације, са свим могућим утицајима, тако да су анализирани сви домети истраживача из периода XIX века, XX и – посебно – XXI века. Пошто је рад усмерен на развој и објашњење историјских феномена на Западу Европе изостало је подробније истраживање о односима и везама са Истоком. Бављење изабраном темом било је комплексно и вишеслојно, али је подробном анализом и методолошким поставкама – у оквиру српске богословске и историјске науке – истакнут нов приступ у расветљавању односа Енглеска – Рим – Франачка држава у контексту вероисповедања (филоквистичке тежње), мисионарења (рефлектовање римске праксе по целој Западној Европи), и стварање новог менталитета на западноевропском тлу у средњем веку (германизација и развој папског примата).
AB  - Description of the situation in the Church in England in the 8th century with all the theological and historical implications of relationships with Rome and the Frankish Empire began with a comprehensive analysis of the situation in the Church in England in the mentioned period (exploring the creation of dioceses, description of the life and activity of the Church hierarchs and Anglo-Saxon missionaries in the Western Europe, and description of the development and impacts on the Creed, that was used in the Church in the British Isles, as well as theological developments in the field of canon law and the Anglo-Saxon monasticism). After all, it can be concluded that the relationship with the Continent was inseparable. Correlation with Rome and with the nearby nations from the continental Western Europe has also become an integral part of the study. In fact, after describing the state of the Church, the hypothesis were initiated in the study: the Anglo-Saxon missionaries brought their Christian ethos that carried Roman practice among the pagan peoples and Frankish rulers, so they established a good realtions with the Pope in Rome. Limitation on the Anglo-Saxon tribes from the British Isles was inevitable because of the fact that representatives of the Germanic tribes – now Christians – from England, after a few centuries, back to pagan homeland, where they preached the Gospel. So, they rounded up ethnic and demographic circle, but now imbued with new ideas, both in the field of religion and culture, as well in the field of politics and society. This kind of historical and ethnical cycle that have made the Anglo-Saxons had an impact on European civilization and paved a new and unique direction of almost all historical phenomena and changes in the later period in Western Europe. The process that was implemented by Charlemagne, Boniface and his followers, not only by the sword, but now by homilies and political influence (which is reflected in the route Rome-Frankish Empire), changed the fate of Western Europe in Early Middle Ages and brought a new wave that swept all European parts of the Roman influence. Therefore, the analysis of the situation in the Church in England in the 8th century was necessary to interpret, and finally put on the same level together with all 8 the theological and historical changes in that period in Western Europe. In this context, one can ask a hypothetical questions: who is this common denominator, whether it's one person, nation or historical phenomenon, or all of the above-mentioned? The conclusion of the study was that it was one person or more of the same – Anglo-Saxon – nation (Wilfrid, Wilibrord, Boniface and Lull) which is, or are, caused one or several historical phenomena (establishing structures of dioceses in the Church of England with all phenomena which imply a new approach to religion, morality, and also the canonical framework of the Church; Anglo-Saxon missionary effort among the heathen tribes established good relations with the Pope in Rome in 8th century; theological-disciplinary reforms in the Church in Frankish Empire; creating a new theology with filioque indication in the Creed; and finally, creating conditions for the Carolingian Renaissance). Using the historical method of research, the author focused the newly achievements in the context of ongoing dialogue between East and West. Studying the Church in Western Europe in the Early Middle Ages were established by the historical sources, but also modern views on the Anglo-Saxon society in which the Church developed from a missionary to hierarchical institution. Since the study was focuses on the development and explanation of historical phenomena in the Western Europe, it has omitted the detailed research on the relationships and connections with the East. Dealing with the chosen topic was complex and multilayered process, but thorough analysis and methodological assumptions – within the Serbian historical and theological scientific framework – it highlighted a new approach to shed light on the relationship England-Rome-Frankish Empire in the context of theology (tendencies of theological teaching about filioque), missionary (reflecting the Roman practice throughout Western Europe), and the creation of a new mentality in the Western European in the Middle Ages (Germanisation and development of Papal primacy).
PB  - Универзитет у Београду, Православни богословски факултет
T1  - Црква у Енглеској у VIII веку - богословско-историјске импликације односа са Римом и Франачком државом
T1  - Church in England in 8th century - Theological and Historical Implications of the Relationship With Rome and Frankish Empire
UR  - t-2470
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_10
ER  - 
@phdthesis{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2016",
abstract = "Опис стања Цркве у Енглеској у VIII веку са свим богословско-историјским импликацијама односа са Римом и Франачком државом почиње свеобухватном анализом стања у Цркви у Енглеској у поменутом временском раздобљу (истражује се стварање епархијâ, опис живота и деловања црквених првојерарахâ и англо-саксонских мисионарâ, затим је описан развој и утицаји на вероисповедање, које је било у употреби у Цркви на Британском острву, као и богословска достигнућа из области канонског права, и англо-саксонско монаштво). Када је све то објашњено, дошло се до закључка да је нераскидиви однос са континентом био неминован, тако да је тема постала веома комплексна, јер се наметнула корелативност са Римом и са оближњим народима са континенталног дела Западне Европе. Наиме, после описа стања у Цркви, у раду су инициране хипотезе да су англо-саксонски мисионари утврдили свој етос у хришћанској вери римске праксе, који су пренели паганским народима и франачким владарима, па су зато били у добрим односима са папом. Ограничење теме на англо-саксонска племена на Британском острву лежи у чињеници да су се представници германских племенâ – сада, хришћани – са Острва, после неколико векова, вратили у паганску прапостојбину, где су започели да проповедају Јеванђеље међу многобожачком браћом – Германима, тако да су заокружили етнички и демографски круг, сада прожет новим идејама, како на пољу вере и културе, а оно и на пољу политике и друштва. Тај својеврсни историјски циклус који су направили Англо-саксонци утицао је на европску цивилизацију и утро је нов и јединствен правац скоро свим историјским феноменима и променама у каснијем раздобљу у Европи. Процес који су реализовали Карло Велики, Бонифације и његови следбеници, не као некад војном силом, већ сада и помоћу беседа и политичких утицаја, променио је судбину Западне Европе раног средњег века и донео нови ренесансни талас, 5 који је запљуснуо све европске пределе римског утицаја. Зато је анализа стања у Цркви у Енглеској у ВИИИ веку била неопходна како би се тумачиле, и коначно ставиле у исту раван, све богословско-историјске промене у том периоду у Западној Европи. У овом контексту наметнула су се хипотетичка питања: ко је заједнички именилац у том процесу, да ли је то личност, народ или појава (историјски феномен), или све наведно? Закључак истраживања јесте да је то била личност или више њих из истог – англо-саксонског – народа (Вилфрид, Вилиброрд, Бонифације и Лул) која је, односно које су, узроковале један или неколико историјских феномена (успостављање епископоцентричне структуре у Цркви у Енглеској са свим појавама које имплицирају нов приступ вери, моралу, канонским оквирима у Цркви и вероисповедању; англо-саксонски мисионарски труд међу паганским племенима; успостављање добрих веза са папама у Риму; богословско-дисциплинске реформе у Цркви у Франачкој; стварање нове теологије увођењем филиоквистичких назнака у вероисповедање; те – на крају – и стварање услова за појаву каролиншке ренесансе) који су утицали на каснију историју хришћанске Цркве на тлу Западне Европе. Користећи историјски метод истраживања испуњен је циљ и одговорено је на задатке истраживања на дату тему, са нагласком на новоизречена достигнућа у оквиру перманентног дијалога између Истока и Запада. Проучавајући Цркву у Западној Европи у раном средњем веку, узети су у обзир историјски извори, али и модерни погледи на друштво унутар којег се Црква развијала од мисионарске, до јерархијско уређене, богочовечанске, организације, са свим могућим утицајима, тако да су анализирани сви домети истраживача из периода XIX века, XX и – посебно – XXI века. Пошто је рад усмерен на развој и објашњење историјских феномена на Западу Европе изостало је подробније истраживање о односима и везама са Истоком. Бављење изабраном темом било је комплексно и вишеслојно, али је подробном анализом и методолошким поставкама – у оквиру српске богословске и историјске науке – истакнут нов приступ у расветљавању односа Енглеска – Рим – Франачка држава у контексту вероисповедања (филоквистичке тежње), мисионарења (рефлектовање римске праксе по целој Западној Европи), и стварање новог менталитета на западноевропском тлу у средњем веку (германизација и развој папског примата)., Description of the situation in the Church in England in the 8th century with all the theological and historical implications of relationships with Rome and the Frankish Empire began with a comprehensive analysis of the situation in the Church in England in the mentioned period (exploring the creation of dioceses, description of the life and activity of the Church hierarchs and Anglo-Saxon missionaries in the Western Europe, and description of the development and impacts on the Creed, that was used in the Church in the British Isles, as well as theological developments in the field of canon law and the Anglo-Saxon monasticism). After all, it can be concluded that the relationship with the Continent was inseparable. Correlation with Rome and with the nearby nations from the continental Western Europe has also become an integral part of the study. In fact, after describing the state of the Church, the hypothesis were initiated in the study: the Anglo-Saxon missionaries brought their Christian ethos that carried Roman practice among the pagan peoples and Frankish rulers, so they established a good realtions with the Pope in Rome. Limitation on the Anglo-Saxon tribes from the British Isles was inevitable because of the fact that representatives of the Germanic tribes – now Christians – from England, after a few centuries, back to pagan homeland, where they preached the Gospel. So, they rounded up ethnic and demographic circle, but now imbued with new ideas, both in the field of religion and culture, as well in the field of politics and society. This kind of historical and ethnical cycle that have made the Anglo-Saxons had an impact on European civilization and paved a new and unique direction of almost all historical phenomena and changes in the later period in Western Europe. The process that was implemented by Charlemagne, Boniface and his followers, not only by the sword, but now by homilies and political influence (which is reflected in the route Rome-Frankish Empire), changed the fate of Western Europe in Early Middle Ages and brought a new wave that swept all European parts of the Roman influence. Therefore, the analysis of the situation in the Church in England in the 8th century was necessary to interpret, and finally put on the same level together with all 8 the theological and historical changes in that period in Western Europe. In this context, one can ask a hypothetical questions: who is this common denominator, whether it's one person, nation or historical phenomenon, or all of the above-mentioned? The conclusion of the study was that it was one person or more of the same – Anglo-Saxon – nation (Wilfrid, Wilibrord, Boniface and Lull) which is, or are, caused one or several historical phenomena (establishing structures of dioceses in the Church of England with all phenomena which imply a new approach to religion, morality, and also the canonical framework of the Church; Anglo-Saxon missionary effort among the heathen tribes established good relations with the Pope in Rome in 8th century; theological-disciplinary reforms in the Church in Frankish Empire; creating a new theology with filioque indication in the Creed; and finally, creating conditions for the Carolingian Renaissance). Using the historical method of research, the author focused the newly achievements in the context of ongoing dialogue between East and West. Studying the Church in Western Europe in the Early Middle Ages were established by the historical sources, but also modern views on the Anglo-Saxon society in which the Church developed from a missionary to hierarchical institution. Since the study was focuses on the development and explanation of historical phenomena in the Western Europe, it has omitted the detailed research on the relationships and connections with the East. Dealing with the chosen topic was complex and multilayered process, but thorough analysis and methodological assumptions – within the Serbian historical and theological scientific framework – it highlighted a new approach to shed light on the relationship England-Rome-Frankish Empire in the context of theology (tendencies of theological teaching about filioque), missionary (reflecting the Roman practice throughout Western Europe), and the creation of a new mentality in the Western European in the Middle Ages (Germanisation and development of Papal primacy).",
publisher = "Универзитет у Београду, Православни богословски факултет",
title = "Црква у Енглеској у VIII веку - богословско-историјске импликације односа са Римом и Франачком државом, Church in England in 8th century - Theological and Historical Implications of the Relationship With Rome and Frankish Empire",
url = "t-2470, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_10"
}
Чаировић, И.. (2016). Црква у Енглеској у VIII веку - богословско-историјске импликације односа са Римом и Франачком државом. 
Универзитет у Београду, Православни богословски факултет..
t-2470
Чаировић И. Црква у Енглеској у VIII веку - богословско-историјске импликације односа са Римом и Франачком државом. 2016;.
t-2470 .
Чаировић, Ивица, "Црква у Енглеској у VIII веку - богословско-историјске импликације односа са Римом и Франачком државом" (2016),
t-2470 .

Утицај канона са сабора на Западу почетком IV века на одлуке донете на Првом васељенском сабору (325)

Чаировић, Ивица

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/119
AB  - После великих гоњења Цркве Христове од И до почетка ИВ века, а услед доношена Миланског едикта (313), требало је да се новонастало стање употреби за дијагностиковање проблема и одговор на исте. Пре Првог васељенског сабора (325) на Истоку су у ИВ. веку одржани сабори у Анкири 314; и у Неокесарији 315. године; а на Западу у Елвири (306), Риму (313) и Арлу (314). У овом раду ће бити обрађени сабори - у Елвири и Арлу, и канони донети на њима, али у контексту канона Првог васељенског сабора. Посебно ће бити истакнут Осија Кордобски као могући заједнички чинилац за сва три сабора.
AB  - Analytical review of the canons of Councils held in Elvira (306) and Arles (314) before the First Ecumenical Council can establish a connection between all the Christian communities in the East and the West, and the same themes that are dealt in church communities. Our task was to reconsider the canons of these two councils and to indicate the relationship between the councils in the West and the canons at the First Ecumenical Council. In addition to the same content in many canons, it should be noted in personality of Hosius of Cordoba, as hierarch who was very well known and respected in the East and the West, and as such participated in many councils, but also as advisors St. Emperor Constantine.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Утицај канона са сабора на Западу почетком IV века
на одлуке донете на Првом васељенском сабору (325)
T1  - Influence of Canon West Law Acts (From the Beginning of the 4th Century) on Decrees of the First Ecumenical Council (held in 325)
EP  - 225
IS  - 2
SP  - 213
VL  - 72
UR  - conv_77
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_119
ER  - 
@article{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2013",
abstract = "После великих гоњења Цркве Христове од И до почетка ИВ века, а услед доношена Миланског едикта (313), требало је да се новонастало стање употреби за дијагностиковање проблема и одговор на исте. Пре Првог васељенског сабора (325) на Истоку су у ИВ. веку одржани сабори у Анкири 314; и у Неокесарији 315. године; а на Западу у Елвири (306), Риму (313) и Арлу (314). У овом раду ће бити обрађени сабори - у Елвири и Арлу, и канони донети на њима, али у контексту канона Првог васељенског сабора. Посебно ће бити истакнут Осија Кордобски као могући заједнички чинилац за сва три сабора., Analytical review of the canons of Councils held in Elvira (306) and Arles (314) before the First Ecumenical Council can establish a connection between all the Christian communities in the East and the West, and the same themes that are dealt in church communities. Our task was to reconsider the canons of these two councils and to indicate the relationship between the councils in the West and the canons at the First Ecumenical Council. In addition to the same content in many canons, it should be noted in personality of Hosius of Cordoba, as hierarch who was very well known and respected in the East and the West, and as such participated in many councils, but also as advisors St. Emperor Constantine.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Утицај канона са сабора на Западу почетком IV века
на одлуке донете на Првом васељенском сабору (325), Influence of Canon West Law Acts (From the Beginning of the 4th Century) on Decrees of the First Ecumenical Council (held in 325)",
pages = "225-213",
number = "2",
volume = "72",
url = "conv_77, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_119"
}
Чаировић, И.. (2013). Утицај канона са сабора на Западу почетком IV века
на одлуке донете на Првом васељенском сабору (325). in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 72(2), 213-225.
conv_77
Чаировић И. Утицај канона са сабора на Западу почетком IV века
на одлуке донете на Првом васељенском сабору (325). in Богословље. 2013;72(2):213-225.
conv_77 .
Чаировић, Ивица, "Утицај канона са сабора на Западу почетком IV века
на одлуке донете на Првом васељенском сабору (325)" in Богословље, 72, no. 2 (2013):213-225,
conv_77 .

Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века

Чаировић, Ивица

(Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Чаировић, Ивица
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/105
AB  - Уметност никада није могла без символа и символике, али хришћанска уметност наслоњена на Јеванђеље и дела светих отаца надилази символ и показује Истину на једноставан и оригиналан начин. Пунота хришћанског живота остварена је у Литургији, која символише, али и испуњава символ. Англо-саксонски рукописи имају првенствени удео у острвској уметности датог периода, комбинација утицаја из Медитерана, Ирске (Келти) и германских стилова који је настали када су Англо-саксонци сублимирали ирску мисионарску делатност и дотадашње културне токове међу германским племенима. Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века укључује три одвојене врсте символиког представљања: самостални символи (јеванђелисти), символичке представе у оквиру веће композиције; фигуре или сцене које су повезане са типологијом која није везана за историјско представљање. Уметност у Енглеској у периоду 7. и 8. века има посебну политичку потку синтетисану у германски орнаментални символизам са фигуралном хришћанском иконографијом - посебно из периода Ране Цркве - уз линеарни келтски дизајн. Символизам везан за животиње рана је карактеристика острвске уметности која се касније пренела на сва германска племена на континенталној Европи.
AB  - Art has never been regarded without symbol or symbolism, but Christian art is relay on Evangels and Acts of Church Fathers is above symbol a represent the Truth in simple and original way at the same time. Completion of Christian life is achieved in Liturgy as a symbol but fulfill the symbol at the same time. Anglo-Saxon Manuscripts are significant part of Insular Art of the given period of time, combining influence from Mediterranean, Ireland (Celts) as well as German stiles originated in the time of Anglo-Saxon sublimation of Irish missionary work and up to date cultural courses of German tribes. Symbolism in Anglo-Saxon Art early Medieval period involve three separate types of symbolic representation: individual symbols (Evangelic), symbolic image in larger composition; figure or scene related to typology with no historic correspondence (presentation). Art in England during VII and VIII centuries has special political background integrated in German ornamental symbolism with figural Christian iconography - especially from the period of Early Church - with linear Celtic design. Symbolism is connected with animals is early characteristic of Insular Art that was accepted by all German tribes in continental Europe. From Carl the Great relation of ruler toward Art was advanced, as well toward culture and history; education for further clergy and teacher was established and improved, but missioners as well. Their main task was to apply ideology of the court and new understanding of Bible on pagan tribes who were preached about Christian Evangel. Symbolism from Art came across politics. Using symbols from the Old Testament rulers of the time tried to overcome Barbarian rite being strongly affected with pomp of the Old Testament emperors.
PB  - Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд
T2  - Живопис
T1  - Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века
T1  - Simvolizm v anglo-saksonskom iskusstve rannego srednego veka
T1  - Symbolism in Anglo-Saxon art of early medieval times
EP  - 136
IS  - 7
SP  - 123
UR  - conv_266
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_105
ER  - 
@article{
author = "Чаировић, Ивица",
year = "2013",
abstract = "Уметност никада није могла без символа и символике, али хришћанска уметност наслоњена на Јеванђеље и дела светих отаца надилази символ и показује Истину на једноставан и оригиналан начин. Пунота хришћанског живота остварена је у Литургији, која символише, али и испуњава символ. Англо-саксонски рукописи имају првенствени удео у острвској уметности датог периода, комбинација утицаја из Медитерана, Ирске (Келти) и германских стилова који је настали када су Англо-саксонци сублимирали ирску мисионарску делатност и дотадашње културне токове међу германским племенима. Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века укључује три одвојене врсте символиког представљања: самостални символи (јеванђелисти), символичке представе у оквиру веће композиције; фигуре или сцене које су повезане са типологијом која није везана за историјско представљање. Уметност у Енглеској у периоду 7. и 8. века има посебну политичку потку синтетисану у германски орнаментални символизам са фигуралном хришћанском иконографијом - посебно из периода Ране Цркве - уз линеарни келтски дизајн. Символизам везан за животиње рана је карактеристика острвске уметности која се касније пренела на сва германска племена на континенталној Европи., Art has never been regarded without symbol or symbolism, but Christian art is relay on Evangels and Acts of Church Fathers is above symbol a represent the Truth in simple and original way at the same time. Completion of Christian life is achieved in Liturgy as a symbol but fulfill the symbol at the same time. Anglo-Saxon Manuscripts are significant part of Insular Art of the given period of time, combining influence from Mediterranean, Ireland (Celts) as well as German stiles originated in the time of Anglo-Saxon sublimation of Irish missionary work and up to date cultural courses of German tribes. Symbolism in Anglo-Saxon Art early Medieval period involve three separate types of symbolic representation: individual symbols (Evangelic), symbolic image in larger composition; figure or scene related to typology with no historic correspondence (presentation). Art in England during VII and VIII centuries has special political background integrated in German ornamental symbolism with figural Christian iconography - especially from the period of Early Church - with linear Celtic design. Symbolism is connected with animals is early characteristic of Insular Art that was accepted by all German tribes in continental Europe. From Carl the Great relation of ruler toward Art was advanced, as well toward culture and history; education for further clergy and teacher was established and improved, but missioners as well. Their main task was to apply ideology of the court and new understanding of Bible on pagan tribes who were preached about Christian Evangel. Symbolism from Art came across politics. Using symbols from the Old Testament rulers of the time tried to overcome Barbarian rite being strongly affected with pomp of the Old Testament emperors.",
publisher = "Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд",
journal = "Живопис",
title = "Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века, Simvolizm v anglo-saksonskom iskusstve rannego srednego veka, Symbolism in Anglo-Saxon art of early medieval times",
pages = "136-123",
number = "7",
url = "conv_266, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_105"
}
Чаировић, И.. (2013). Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века. in Живопис
Висока школа Српске православне цркве за уметност и консервацију, Београд.(7), 123-136.
conv_266
Чаировић И. Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века. in Живопис. 2013;(7):123-136.
conv_266 .
Чаировић, Ивица, "Символизам у англо-саксонској уметности раног средњег века" in Живопис, no. 7 (2013):123-136,
conv_266 .