Јовановић, Здравко

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0003-3376-4595
  • Јовановић, Здравко (11)
  • Jovanović, Zdravko (5)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

„Усиновљење” (υἱοθεσία) извори, контекст и импликације Павлове сотириолошке метафоре

Фемић Касапис, Јелена; Јовановић, Здравко

(Центар за црквене студије, Ниш, 2024)

TY  - JOUR
AU  - Фемић Касапис, Јелена
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2024
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/311
AB  - Суштина процеса усиновљења (υἱοθεσία) је измештање из сплета односа који су творили стари идентитет и улазак у нови сплет односа, у нови живот, који  дарује  нови  идентитет.  Појам  има  снажан  асоцијативни  потенцијал јерупечатљиво осликава нови живот који је хришћанима дарован у заједници Цркве, као и неопходност  да  се  верa примарно  изражава  у  односу на иницијатора усвојитељног процеса, на Оца Христовог. Иако се може препознати сродност са другим Павловим сотириолошким метафорама, појам „усиновљење“ је специфичан јер истиче бројне нове аспекте спасења. Примери који то најбоље илуструју су наглашавање есхатолошке димензије,  преображења  човековог  телесног  постојања,  космолошког  контекста метафоре, човековог посредништва између творевине и Бога, као и значаја човекове слободе  и  светотајинскoг  контекста  спасења.  Дијахронијски  континуитет  идеје усиновљења  као  идентитетског  појма  који  показује  сотириолошки  аспекат  кроз повезаност божанског и људског елемента сеже до митолошких времена.
AB  - The essence of the adoption(υἱοθεσία)process is displacement from the complex of relationships that formed the man’s old identity and entering into a new complex of relationships, into a new life, which gives a new identity. The term has a strong associativepotential because it impressively depicts the new life that is given to Christians in the community of the Church, as well as the necessity that faith is primarily expressed in relation to the initiator of the adoption process, the Father of Christ. Although affinities with Paul's other soteriological metaphors can be  recognized,  the  term  “adoption”  is  specific  because  it  highlights  many  new  aspects  of salvation. Examples that best illustrate this are the emphasis on the eschatological dimension, the transformation of man's bodily existence, the cosmological context of the metaphor, man's mediation  between  creation  and  God,  as  well  as  the  importance  of  man's  freedom  and  the sacramental context of salvation.The relationship between the divine and the human element in the act and action of adoption has been confirmed in the world, in creation, in distant times of human  history,  too.  The  term  thus  records  a  diachronic  existence.  Adoption  existed „at that time“. The idea of adoption is a fundamental identity-making concept in that, since antiquity, it combines the divine and human elements, mutatis mutandis, with a soteriological aspect.
PB  - Центар за црквене студије, Ниш
T2  - Црквене студије
T1  - „Усиновљење” (υἱοθεσία) извори, контекст и импликације Павлове сотириолошке метафоре
T1  - “Adoption” (υἱοθεσία) Sources, Context and Implications of Paul's Soteriological Metaphor
EP  - 65
IS  - 21
SP  - 53
VL  - 21
DO  - 10.18485/ccs_cs.2024.21.21.3
UR  - conv_5032
ER  - 
@article{
author = "Фемић Касапис, Јелена and Јовановић, Здравко",
year = "2024",
abstract = "Суштина процеса усиновљења (υἱοθεσία) је измештање из сплета односа који су творили стари идентитет и улазак у нови сплет односа, у нови живот, који  дарује  нови  идентитет.  Појам  има  снажан  асоцијативни  потенцијал јерупечатљиво осликава нови живот који је хришћанима дарован у заједници Цркве, као и неопходност  да  се  верa примарно  изражава  у  односу на иницијатора усвојитељног процеса, на Оца Христовог. Иако се може препознати сродност са другим Павловим сотириолошким метафорама, појам „усиновљење“ је специфичан јер истиче бројне нове аспекте спасења. Примери који то најбоље илуструју су наглашавање есхатолошке димензије,  преображења  човековог  телесног  постојања,  космолошког  контекста метафоре, човековог посредништва између творевине и Бога, као и значаја човекове слободе  и  светотајинскoг  контекста  спасења.  Дијахронијски  континуитет  идеје усиновљења  као  идентитетског  појма  који  показује  сотириолошки  аспекат  кроз повезаност божанског и људског елемента сеже до митолошких времена., The essence of the adoption(υἱοθεσία)process is displacement from the complex of relationships that formed the man’s old identity and entering into a new complex of relationships, into a new life, which gives a new identity. The term has a strong associativepotential because it impressively depicts the new life that is given to Christians in the community of the Church, as well as the necessity that faith is primarily expressed in relation to the initiator of the adoption process, the Father of Christ. Although affinities with Paul's other soteriological metaphors can be  recognized,  the  term  “adoption”  is  specific  because  it  highlights  many  new  aspects  of salvation. Examples that best illustrate this are the emphasis on the eschatological dimension, the transformation of man's bodily existence, the cosmological context of the metaphor, man's mediation  between  creation  and  God,  as  well  as  the  importance  of  man's  freedom  and  the sacramental context of salvation.The relationship between the divine and the human element in the act and action of adoption has been confirmed in the world, in creation, in distant times of human  history,  too.  The  term  thus  records  a  diachronic  existence.  Adoption  existed „at that time“. The idea of adoption is a fundamental identity-making concept in that, since antiquity, it combines the divine and human elements, mutatis mutandis, with a soteriological aspect.",
publisher = "Центар за црквене студије, Ниш",
journal = "Црквене студије",
title = "„Усиновљење” (υἱοθεσία) извори, контекст и импликације Павлове сотириолошке метафоре, “Adoption” (υἱοθεσία) Sources, Context and Implications of Paul's Soteriological Metaphor",
pages = "65-53",
number = "21",
volume = "21",
doi = "10.18485/ccs_cs.2024.21.21.3",
url = "conv_5032"
}
Фемић Касапис, Ј.,& Јовановић, З.. (2024). „Усиновљење” (υἱοθεσία) извори, контекст и импликације Павлове сотириолошке метафоре. in Црквене студије
Центар за црквене студије, Ниш., 21(21), 53-65.
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2024.21.21.3
conv_5032
Фемић Касапис Ј, Јовановић З. „Усиновљење” (υἱοθεσία) извори, контекст и импликације Павлове сотириолошке метафоре. in Црквене студије. 2024;21(21):53-65.
doi:10.18485/ccs_cs.2024.21.21.3
conv_5032 .
Фемић Касапис, Јелена, Јовановић, Здравко, "„Усиновљење” (υἱοθεσία) извори, контекст и импликације Павлове сотириолошке метафоре" in Црквене студије, 21, no. 21 (2024):53-65,
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2024.21.21.3 .,
conv_5032 .

Космолошко или функционално тумачење појма εἰκών καὶ ὁμοίωσις у богословљу писаца антиохијске школе

Јовановић, Здравко

(Центар за црквене студије, Ниш, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/307
AB  - Енигматични  појмови  „икона  и  подобије”  из  приповести  о стварању представљају полазну тачку јудеохришћанске антропологије која је утицала на  новозаветну  мисао,  али  и  на  каснију  патристичку  мисао  и  савремену  теолошку антропологију. У тексту се истражују капацитети и узајамни однос структуралног и космолошког  тумачења  карактеристичног  за  антиохијску  богословску  традицију. Човекова способност словесног размишљања, способност апстрактног и симболичког мишљења,  слободне  воље,  моралне  самосвести,  самопревазилажења,  емотивност, освешћеност за духовне реалности, осећај за естетику, који карактеришу структурално тумачење пореде се са човековом улогом и служењем које је Бог доделио човеку, а који се тичу његовог представљања Бога унутар творевине, у смислу његовог управљања и власти над свим осталим створеним живим бићима и над „свом земљом”. Упоређивање се  спроводи  у  контексту блискостиоба  начина  тумачења  изворном  схватању старозаветних писаца као и евентуалним конотацијама индивидуализма, раздвајања човека и остатка творевине и импликацијама тумачења у богословској, литургијској, политичкој и технолошкој пракси у координатама савремене културе.
AB  - The enigmatic notions of “imagеand likeness” from the story of the creation represent the starting point of Judeo-Christian anthropology, which influenced New Testament thought, but also later patristic thought and contemporary theological anthropology. The present paper explores the capacities and mutual relationship of the structural and cosmological interpretation characteristic of the Antiochian theological tradition. Man's capacity for rational thinking, the capacity for abstract and symbolic thinking, free will, moral self-awareness, self-transcendence, emotionality, awareness of spiritual realities, sense of aesthetics, which characterize structural interpretation are compared with man's role and ministry assigned to man by God, which concern his representation of God within creation, in the sense of his management and authority over all other created living beings and over “all earth”. The comparison is carried out in the context of the proximity of both ways of interpretation to the original understanding of the Old Testament writers, as well in the context of possible connotations of individualism, separation of man and the rest of creation, and the implications of interpretation in theological, liturgical, political and technological practice in the coordinates of contemporary culture.
PB  - Центар за црквене студије, Ниш
T2  - Црквене студије
T1  - Космолошко или функционално тумачење појма εἰκών καὶ ὁμοίωσις у богословљу писаца антиохијске школе
T1  - Cosmological or Functional Interpretation of the Notion εἰκών καὶ ὁμοίωσις in the Theology of the Writers of the Antiochian School
EP  - 93
IS  - 20
SP  - 69
VL  - 20
DO  - 10.18485/ccs_cs.2023.20.20.4
UR  - conv_5030
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2023",
abstract = "Енигматични  појмови  „икона  и  подобије”  из  приповести  о стварању представљају полазну тачку јудеохришћанске антропологије која је утицала на  новозаветну  мисао,  али  и  на  каснију  патристичку  мисао  и  савремену  теолошку антропологију. У тексту се истражују капацитети и узајамни однос структуралног и космолошког  тумачења  карактеристичног  за  антиохијску  богословску  традицију. Човекова способност словесног размишљања, способност апстрактног и симболичког мишљења,  слободне  воље,  моралне  самосвести,  самопревазилажења,  емотивност, освешћеност за духовне реалности, осећај за естетику, који карактеришу структурално тумачење пореде се са човековом улогом и служењем које је Бог доделио човеку, а који се тичу његовог представљања Бога унутар творевине, у смислу његовог управљања и власти над свим осталим створеним живим бићима и над „свом земљом”. Упоређивање се  спроводи  у  контексту блискостиоба  начина  тумачења  изворном  схватању старозаветних писаца као и евентуалним конотацијама индивидуализма, раздвајања човека и остатка творевине и импликацијама тумачења у богословској, литургијској, политичкој и технолошкој пракси у координатама савремене културе., The enigmatic notions of “imagеand likeness” from the story of the creation represent the starting point of Judeo-Christian anthropology, which influenced New Testament thought, but also later patristic thought and contemporary theological anthropology. The present paper explores the capacities and mutual relationship of the structural and cosmological interpretation characteristic of the Antiochian theological tradition. Man's capacity for rational thinking, the capacity for abstract and symbolic thinking, free will, moral self-awareness, self-transcendence, emotionality, awareness of spiritual realities, sense of aesthetics, which characterize structural interpretation are compared with man's role and ministry assigned to man by God, which concern his representation of God within creation, in the sense of his management and authority over all other created living beings and over “all earth”. The comparison is carried out in the context of the proximity of both ways of interpretation to the original understanding of the Old Testament writers, as well in the context of possible connotations of individualism, separation of man and the rest of creation, and the implications of interpretation in theological, liturgical, political and technological practice in the coordinates of contemporary culture.",
publisher = "Центар за црквене студије, Ниш",
journal = "Црквене студије",
title = "Космолошко или функционално тумачење појма εἰκών καὶ ὁμοίωσις у богословљу писаца антиохијске школе, Cosmological or Functional Interpretation of the Notion εἰκών καὶ ὁμοίωσις in the Theology of the Writers of the Antiochian School",
pages = "93-69",
number = "20",
volume = "20",
doi = "10.18485/ccs_cs.2023.20.20.4",
url = "conv_5030"
}
Јовановић, З.. (2023). Космолошко или функционално тумачење појма εἰκών καὶ ὁμοίωσις у богословљу писаца антиохијске школе. in Црквене студије
Центар за црквене студије, Ниш., 20(20), 69-93.
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2023.20.20.4
conv_5030
Јовановић З. Космолошко или функционално тумачење појма εἰκών καὶ ὁμοίωσις у богословљу писаца антиохијске школе. in Црквене студије. 2023;20(20):69-93.
doi:10.18485/ccs_cs.2023.20.20.4
conv_5030 .
Јовановић, Здравко, "Космолошко или функционално тумачење појма εἰκών καὶ ὁμοίωσις у богословљу писаца антиохијске школе" in Црквене студије, 20, no. 20 (2023):69-93,
https://doi.org/10.18485/ccs_cs.2023.20.20.4 .,
conv_5030 .

Словесност и релевантност ранохришћанског дискурса у теологији Светог Јустина Философа

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/305
AB  - У тексту се разматра стратегија коју је Свети Јустин Философ примењивао у циљу разјашњења односа хришћана према огромном и богатом културном, књижевном и обичајном наслеђу грчко-римске културе. Ова тема се разматра у контексту својеврсног дистанцирања, али не и потпуног удаљавања, од комфора и разрађености класичне грчко-римске књижевности и обичајних норми у којима су новообраћени хришћани стасавали и били одгајани, и приклањањa загонетној културној матрици блискоисточног поднебља. Дистанцирање овог типа је од стране паганских савременика посматрано као ирационалност коју карактерише приклањање варварским списима и веровањима, чија софистицираност није ни на приближном нивоу који поседује култура коју хришћани свесно напуштају. Јустиново побијање оваквих приговора вреднује се у контексту његовог образлагања словесности која одликује хришћанску веру. Процес артикулације хришћанског културолошког идентитета требало би, из Јустинове перспективе, да функционише као основа за успостављање дијалога са онима који су упућивали приговоре раним хришћанима и њиховом наводно контракултурном етосу. На овај начин, Јустин је трагао за учинковитом легитимизацијом става да хришћанска вера нипошто не представља културолошки несофистицирано, спекулативно и импотентно сујеверје, већ да она подразумева једну „философију“, односно један комплексан, свеобухватан и инкултурисан поглед на свет, живот и судбинска питања човека о сопственом пореклу и назначењу.
AB  - The present paper discusses the strategy that Saint Justin the Philosopher used in order to clarify the attitude of Christians towards the vast and rich cultural, literary and customary heritage of Greco-Roman culture. This topic is considered in the context of a kind of distancing from the comfort and complexity of classical Greco-Roman literature and customary norms in which the newly converted Christians grew up and were brought up, and leaning towards the enigmatic cultural matrix of the Middle Eastern climate. Distancing of this type was seen by pagan contemporaries as irrationality characterized by adherence to barbaric writings and beliefs whose sophistication was nowhere near that of the culture that Christians consciously abandon. Justin’s refutation of such objections is evaluated in the context of his explanation of the rationality that characterizes the Christian faith. The process of articulating a Christian cultural identity should, from Justin’s perspective, function as a basis for establishing a dialogue with those who objected to the early Christians and their supposedly countercultural ethos. In this way, Justin was looking for an effective legitimization of the position that the Christian faith by no means represents a culturally unsophisticated, speculative and impotent superstition, but that it implies a “philosophy”, i.e. a complex, comprehensive and inculturated view of the world, life and matters of human destiny about its own origin and designation.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Словесност и релевантност ранохришћанског дискурса у теологији Светог Јустина Философа
T1  - Rationality and Relevance of Early Christian Discourse in the Theology of Saint Justin the Philosopher
EP  - 49
IS  - 2
SP  - 35
VL  - 82
DO  - 10.18485/bogoslovlje.2023.82.2.3
UR  - conv_5031
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2023",
abstract = "У тексту се разматра стратегија коју је Свети Јустин Философ примењивао у циљу разјашњења односа хришћана према огромном и богатом културном, књижевном и обичајном наслеђу грчко-римске културе. Ова тема се разматра у контексту својеврсног дистанцирања, али не и потпуног удаљавања, од комфора и разрађености класичне грчко-римске књижевности и обичајних норми у којима су новообраћени хришћани стасавали и били одгајани, и приклањањa загонетној културној матрици блискоисточног поднебља. Дистанцирање овог типа је од стране паганских савременика посматрано као ирационалност коју карактерише приклањање варварским списима и веровањима, чија софистицираност није ни на приближном нивоу који поседује култура коју хришћани свесно напуштају. Јустиново побијање оваквих приговора вреднује се у контексту његовог образлагања словесности која одликује хришћанску веру. Процес артикулације хришћанског културолошког идентитета требало би, из Јустинове перспективе, да функционише као основа за успостављање дијалога са онима који су упућивали приговоре раним хришћанима и њиховом наводно контракултурном етосу. На овај начин, Јустин је трагао за учинковитом легитимизацијом става да хришћанска вера нипошто не представља културолошки несофистицирано, спекулативно и импотентно сујеверје, већ да она подразумева једну „философију“, односно један комплексан, свеобухватан и инкултурисан поглед на свет, живот и судбинска питања човека о сопственом пореклу и назначењу., The present paper discusses the strategy that Saint Justin the Philosopher used in order to clarify the attitude of Christians towards the vast and rich cultural, literary and customary heritage of Greco-Roman culture. This topic is considered in the context of a kind of distancing from the comfort and complexity of classical Greco-Roman literature and customary norms in which the newly converted Christians grew up and were brought up, and leaning towards the enigmatic cultural matrix of the Middle Eastern climate. Distancing of this type was seen by pagan contemporaries as irrationality characterized by adherence to barbaric writings and beliefs whose sophistication was nowhere near that of the culture that Christians consciously abandon. Justin’s refutation of such objections is evaluated in the context of his explanation of the rationality that characterizes the Christian faith. The process of articulating a Christian cultural identity should, from Justin’s perspective, function as a basis for establishing a dialogue with those who objected to the early Christians and their supposedly countercultural ethos. In this way, Justin was looking for an effective legitimization of the position that the Christian faith by no means represents a culturally unsophisticated, speculative and impotent superstition, but that it implies a “philosophy”, i.e. a complex, comprehensive and inculturated view of the world, life and matters of human destiny about its own origin and designation.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Словесност и релевантност ранохришћанског дискурса у теологији Светог Јустина Философа, Rationality and Relevance of Early Christian Discourse in the Theology of Saint Justin the Philosopher",
pages = "49-35",
number = "2",
volume = "82",
doi = "10.18485/bogoslovlje.2023.82.2.3",
url = "conv_5031"
}
Јовановић, З.. (2023). Словесност и релевантност ранохришћанског дискурса у теологији Светог Јустина Философа. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 82(2), 35-49.
https://doi.org/10.18485/bogoslovlje.2023.82.2.3
conv_5031
Јовановић З. Словесност и релевантност ранохришћанског дискурса у теологији Светог Јустина Философа. in Богословље. 2023;82(2):35-49.
doi:10.18485/bogoslovlje.2023.82.2.3
conv_5031 .
Јовановић, Здравко, "Словесност и релевантност ранохришћанског дискурса у теологији Светог Јустина Философа" in Богословље, 82, no. 2 (2023):35-49,
https://doi.org/10.18485/bogoslovlje.2023.82.2.3 .,
conv_5031 .

"Traditionless Superstition": Historical Novelty and the Early Christian Apologetics

Jovanović, Zdravko

(Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Institut za istoriju, Novi Sad, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Zdravko
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/304
AB  - To be disinterested in any historically approved tradition while also promoting oneself as a new, exclusive religion in terms of soteriology was something quite unacceptable to the mindset of antiquity. Nevertheless, this is exactly how Christianity was perceived in the Imperium Romanum as a historical novelty, an anti-traditional, ethnically unrooted, overbearing, and in fact superstitious religious movement which, to say the least, was a disturbing and subversive social phenomenon. Given the seriousness of these perceptions and accusations made by both pagans and Jews, early Christian apologetics focused on several key topics that lie in the background of this issue. First of all, apologetics focused on relativizing an alleged contradiction between the historically new and the truth. Moreover, they worked on a reinterpretation of the term new in the context of the Christian relationship to the Old Testament tradition and especially to its prophecies. Also, early Christian theology made it clear that novelty actually represented the timeliness of the divine revelation, as implied by the term καιρός in relation to the incarnation of the Logos. Moreover, this should not be understood in terms of the protological, but rather in terms of an eschatological perspective. Interpreted in this way, Christianity manifests itself as simultaneously old and new, as a phenomenon that inevitably bases its existence on an appreciation of History, within which the successive divine epiphanies took place and tradition (old and new) formed in connection with these epiphanies.
AB  - Бити незаинтересован за традицију и истовремено промовисати себе као нову, искључиву и у дотадашњој историји неукорењену религију, представљало је феномен који је био у потпуности неприхватљив за менталитет античког човека. Управо на такав начин они су перципирали Хришћанство – као историјски нов, антитрадиционалан, препотентан, а заправо сујеверан религијски покрет који, као такав, представља, у најмању руку, узнемиравајући и субверзивни друштвени феномен. Имајући у виду озбиљност ових перцепција и упућиваних оптужби од стране пагана и Јудеја, ранохришћанска апологетика се фокусирала на неколико кључних тема које се налазе у позадини ове тематике. Пре свега, апологетика се усредсредила на релативизовање наводне противречности између историјски „новог” и „истине”, затим на реинтерпретацију појма „ново” у контексту хришћанског односа према старозаветном предању и нарочито према пророштвима. Такође, ранохришћанско богословље је учинило јасним да новина, а заправо правовременост божанског откривења описана појмом καιρός, у контексту оваплоћења Логоса, не би требало разумевати у контексту протолошке, већ у контексту есхатолошке перспективе. Протумачено на овакав начин, Хришћанство се манифестује као феномен који своје постојање неизоставно утемељује на уважавању Историје у оквиру које се дешавају сукцесивне божанске епифаније, као и Предања (старог и новог) које је у вези са овим епифанијама оформљено.
PB  - Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Institut za istoriju, Novi Sad
T2  - Istraživanja
T1  - "Traditionless Superstition": Historical Novelty and the Early Christian Apologetics
T1  - „Сујеверје без традиције“: историјска „новина” као тема ранохришћанске апологетике
EP  - 204
IS  - 34
SP  - 188
DO  - 10.19090/i.2023.34.188-204
UR  - conv_5052
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Zdravko",
year = "2023",
abstract = "To be disinterested in any historically approved tradition while also promoting oneself as a new, exclusive religion in terms of soteriology was something quite unacceptable to the mindset of antiquity. Nevertheless, this is exactly how Christianity was perceived in the Imperium Romanum as a historical novelty, an anti-traditional, ethnically unrooted, overbearing, and in fact superstitious religious movement which, to say the least, was a disturbing and subversive social phenomenon. Given the seriousness of these perceptions and accusations made by both pagans and Jews, early Christian apologetics focused on several key topics that lie in the background of this issue. First of all, apologetics focused on relativizing an alleged contradiction between the historically new and the truth. Moreover, they worked on a reinterpretation of the term new in the context of the Christian relationship to the Old Testament tradition and especially to its prophecies. Also, early Christian theology made it clear that novelty actually represented the timeliness of the divine revelation, as implied by the term καιρός in relation to the incarnation of the Logos. Moreover, this should not be understood in terms of the protological, but rather in terms of an eschatological perspective. Interpreted in this way, Christianity manifests itself as simultaneously old and new, as a phenomenon that inevitably bases its existence on an appreciation of History, within which the successive divine epiphanies took place and tradition (old and new) formed in connection with these epiphanies., Бити незаинтересован за традицију и истовремено промовисати себе као нову, искључиву и у дотадашњој историји неукорењену религију, представљало је феномен који је био у потпуности неприхватљив за менталитет античког човека. Управо на такав начин они су перципирали Хришћанство – као историјски нов, антитрадиционалан, препотентан, а заправо сујеверан религијски покрет који, као такав, представља, у најмању руку, узнемиравајући и субверзивни друштвени феномен. Имајући у виду озбиљност ових перцепција и упућиваних оптужби од стране пагана и Јудеја, ранохришћанска апологетика се фокусирала на неколико кључних тема које се налазе у позадини ове тематике. Пре свега, апологетика се усредсредила на релативизовање наводне противречности између историјски „новог” и „истине”, затим на реинтерпретацију појма „ново” у контексту хришћанског односа према старозаветном предању и нарочито према пророштвима. Такође, ранохришћанско богословље је учинило јасним да новина, а заправо правовременост божанског откривења описана појмом καιρός, у контексту оваплоћења Логоса, не би требало разумевати у контексту протолошке, већ у контексту есхатолошке перспективе. Протумачено на овакав начин, Хришћанство се манифестује као феномен који своје постојање неизоставно утемељује на уважавању Историје у оквиру које се дешавају сукцесивне божанске епифаније, као и Предања (старог и новог) које је у вези са овим епифанијама оформљено.",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Institut za istoriju, Novi Sad",
journal = "Istraživanja",
title = ""Traditionless Superstition": Historical Novelty and the Early Christian Apologetics, „Сујеверје без традиције“: историјска „новина” као тема ранохришћанске апологетике",
pages = "204-188",
number = "34",
doi = "10.19090/i.2023.34.188-204",
url = "conv_5052"
}
Jovanović, Z.. (2023). "Traditionless Superstition": Historical Novelty and the Early Christian Apologetics. in Istraživanja
Univerzitet u Novom Sadu - Filozofski fakultet - Institut za istoriju, Novi Sad.(34), 188-204.
https://doi.org/10.19090/i.2023.34.188-204
conv_5052
Jovanović Z. "Traditionless Superstition": Historical Novelty and the Early Christian Apologetics. in Istraživanja. 2023;(34):188-204.
doi:10.19090/i.2023.34.188-204
conv_5052 .
Jovanović, Zdravko, ""Traditionless Superstition": Historical Novelty and the Early Christian Apologetics" in Istraživanja, no. 34 (2023):188-204,
https://doi.org/10.19090/i.2023.34.188-204 .,
conv_5052 .

Хришћански етос у Првој Апологији Светог Јустина Философа

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/303
AB  - Хришћанство Јустиновог времена суочавало се са непријатељском популарном перцепцијом у римском друштву и са бројним клеветама и оптужбама које су се односиле на сферу хришћанског етоса. У овом тексту разматра се аргументација коју је Свети Јустин Философ користио за побијање лажних оптужби и његова демонстрација утемељености хришћанског етоса у теологији, односно специфично разумевање божанских својстава које би требало опонашати. Свети Јустин указује и на евхаристијске корене хришћанског етоса и егзистенцијалне приоритете којима се хришћани руководе када радије бирају мучеништво и страдање него одрицање од свог хришћанског идентитета. Шире конотације Јустиновог апологетског богословља такође су узете у обзир. Ово се превасходно односи на његове циљеве у вези са представљањем Хришћанства као одговорног и респектабилног друштвеног чиниоца, затим на његове проптрептичке циљеве који се тичу потенцијалне конверзије његових реципијента, али и на антијеретички капацитет његових аргумената.
AB  - The Christianity of Justin’s time faced a hostile popular perception in Roman society and numerous slanders and accusations related to the sphere of the Christian ethos. The present paper examines the argumentation that Saint Justin the Philosopher used to refute the false accusations and his demonstration of the foundation of the Christian ethos in theology, that is, a specific understanding of the divine attributes that should be imitated. Justin also points to the Eucharistic roots of the Christian ethos and the existential priorities that guide Christians when they choose martyrdom and suffering rather than renouncing their Christian identity. The wider connotations of Justin’s apologetic theology are also considered. This primarily refers to his goals regarding the presentation of Christianity as a responsible and respectable social factor, then to his proptreptic goals regarding the potential conversion of his recipients, but also to the anti-heretical capacity of his arguments.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Хришћански етос у Првој Апологији Светог Јустина Философа
T1  - Christian Ethos in the First Apology of Saint Justin the Philosopher
EP  - 48
IS  - 1
SP  - 29
VL  - 82
DO  - 10.18485/bogoslovlje.2023.82.1.3
UR  - conv_5046
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2023",
abstract = "Хришћанство Јустиновог времена суочавало се са непријатељском популарном перцепцијом у римском друштву и са бројним клеветама и оптужбама које су се односиле на сферу хришћанског етоса. У овом тексту разматра се аргументација коју је Свети Јустин Философ користио за побијање лажних оптужби и његова демонстрација утемељености хришћанског етоса у теологији, односно специфично разумевање божанских својстава које би требало опонашати. Свети Јустин указује и на евхаристијске корене хришћанског етоса и егзистенцијалне приоритете којима се хришћани руководе када радије бирају мучеништво и страдање него одрицање од свог хришћанског идентитета. Шире конотације Јустиновог апологетског богословља такође су узете у обзир. Ово се превасходно односи на његове циљеве у вези са представљањем Хришћанства као одговорног и респектабилног друштвеног чиниоца, затим на његове проптрептичке циљеве који се тичу потенцијалне конверзије његових реципијента, али и на антијеретички капацитет његових аргумената., The Christianity of Justin’s time faced a hostile popular perception in Roman society and numerous slanders and accusations related to the sphere of the Christian ethos. The present paper examines the argumentation that Saint Justin the Philosopher used to refute the false accusations and his demonstration of the foundation of the Christian ethos in theology, that is, a specific understanding of the divine attributes that should be imitated. Justin also points to the Eucharistic roots of the Christian ethos and the existential priorities that guide Christians when they choose martyrdom and suffering rather than renouncing their Christian identity. The wider connotations of Justin’s apologetic theology are also considered. This primarily refers to his goals regarding the presentation of Christianity as a responsible and respectable social factor, then to his proptreptic goals regarding the potential conversion of his recipients, but also to the anti-heretical capacity of his arguments.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Хришћански етос у Првој Апологији Светог Јустина Философа, Christian Ethos in the First Apology of Saint Justin the Philosopher",
pages = "48-29",
number = "1",
volume = "82",
doi = "10.18485/bogoslovlje.2023.82.1.3",
url = "conv_5046"
}
Јовановић, З.. (2023). Хришћански етос у Првој Апологији Светог Јустина Философа. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 82(1), 29-48.
https://doi.org/10.18485/bogoslovlje.2023.82.1.3
conv_5046
Јовановић З. Хришћански етос у Првој Апологији Светог Јустина Философа. in Богословље. 2023;82(1):29-48.
doi:10.18485/bogoslovlje.2023.82.1.3
conv_5046 .
Јовановић, Здравко, "Хришћански етос у Првој Апологији Светог Јустина Философа" in Богословље, 82, no. 1 (2023):29-48,
https://doi.org/10.18485/bogoslovlje.2023.82.1.3 .,
conv_5046 .

Субверзивност и лојалност у првој апологији Јустина Философа

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Крагујевцу - Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2023
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/299
AB  - Упадљиво одсуство хришћана преконстантиновске епохе из јавних манифестација повезаних са политеистичким култовима и култом императора изазивало је подозрење римског грађанства и власти, које је временом прерасло у оптужбе за атеизам, политичку субверзивност и нелојалност Империји. У овом тексту разматра се покушај да се, у контексту оптужби и прогона, уобличи профилисанија ранохришћанска политичка самосвест и то првенствено у апологетској литератури другог века, у спису Прва Апологија најзначајнијег апологете епохе – Јустина Философа. У контексту оповргавања тезе о антидржавном деловању хришћана, Јустин је остварио превредновање појмова „субверзивност” и „лојалност”. Наглашавајући есхатолошко усмерење хришћанског етоса, он је аргументовао да је хришћанима могуће да истовремено, без нужних унутарњих противречности, упражњавају двојну лојалност, односно оданост хришћанској вери и приврженост политичком ентитету у коме обитавају. На овај начин Јустин је релативизовао повезивање појмова mos maiorum и pax deorum са благостањем и прогресом Римске империје и наговестио могућност да „разборито расуђивање” може омогућити римским императорима да увиде постојеће капацитете за своје потенцијално преобраћење и савезништво са хришћанством. На овај начин, Јустинов текст представља својеврсну антиципацију великог преокрета, у форми христијанизације царства, који се догодио непуна два века касније.
AB  - The conspicuous absence of Christians of the pre-Constantinian era from public manifestations associated with polytheistic cults and the cult of the emperor caused the suspicion of the Roman citizenry and government, which eventually grew into accusations of atheism, political subversiveness and disloyalty to the Empire. This text examines the attempt to, in the context of the accusations and persecutions to which they were exposed, shape a more profiled early Christian political self-awareness, primarily in the apologetic literature of the second century and in the writing of the First Apology of the most significant apologist of the era - St. Justin the Philosopher. In the context of refuting the thesis about the anti-state activity of Christians, Justin achieved a revaluation of the terms “subversiveness” and “loyalty”. Emphasizing the eschatological orientation of the Christian ethos, he argued that it is possible for Christians to simultaneously, without necessary internal contradictions, exercise dual loyalty, that is, devotion to the Christian monotheistic faith and commitment to the political entity in which they live. In this way, Justin relativized the association of the terms mos maiorum and pax deorum with the prosperity and progress of the Roman Empire and hinted at the possibility that “prudent judgment” could enable the Roman emperors to see the existing capacities for their potential conversion and alliance with Christianity. In this way, Justin’s text represents a kind of anticipation of a great upheaval, in the form of the Christianization of the Empire, which took place less than two centuries later.
PB  - Универзитет у Крагујевцу - Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац
T2  - Наслеђе
T1  - Субверзивност и лојалност у првој апологији Јустина Философа
T1  - Subversiveness and Loyaltyin the First Apology of Justin the Philosopher
EP  - 217
IS  - 55
SP  - 199
VL  - 20
DO  - 10.46793/NasKg2355.199J
UR  - conv_5059
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2023",
abstract = "Упадљиво одсуство хришћана преконстантиновске епохе из јавних манифестација повезаних са политеистичким култовима и култом императора изазивало је подозрење римског грађанства и власти, које је временом прерасло у оптужбе за атеизам, политичку субверзивност и нелојалност Империји. У овом тексту разматра се покушај да се, у контексту оптужби и прогона, уобличи профилисанија ранохришћанска политичка самосвест и то првенствено у апологетској литератури другог века, у спису Прва Апологија најзначајнијег апологете епохе – Јустина Философа. У контексту оповргавања тезе о антидржавном деловању хришћана, Јустин је остварио превредновање појмова „субверзивност” и „лојалност”. Наглашавајући есхатолошко усмерење хришћанског етоса, он је аргументовао да је хришћанима могуће да истовремено, без нужних унутарњих противречности, упражњавају двојну лојалност, односно оданост хришћанској вери и приврженост политичком ентитету у коме обитавају. На овај начин Јустин је релативизовао повезивање појмова mos maiorum и pax deorum са благостањем и прогресом Римске империје и наговестио могућност да „разборито расуђивање” може омогућити римским императорима да увиде постојеће капацитете за своје потенцијално преобраћење и савезништво са хришћанством. На овај начин, Јустинов текст представља својеврсну антиципацију великог преокрета, у форми христијанизације царства, који се догодио непуна два века касније., The conspicuous absence of Christians of the pre-Constantinian era from public manifestations associated with polytheistic cults and the cult of the emperor caused the suspicion of the Roman citizenry and government, which eventually grew into accusations of atheism, political subversiveness and disloyalty to the Empire. This text examines the attempt to, in the context of the accusations and persecutions to which they were exposed, shape a more profiled early Christian political self-awareness, primarily in the apologetic literature of the second century and in the writing of the First Apology of the most significant apologist of the era - St. Justin the Philosopher. In the context of refuting the thesis about the anti-state activity of Christians, Justin achieved a revaluation of the terms “subversiveness” and “loyalty”. Emphasizing the eschatological orientation of the Christian ethos, he argued that it is possible for Christians to simultaneously, without necessary internal contradictions, exercise dual loyalty, that is, devotion to the Christian monotheistic faith and commitment to the political entity in which they live. In this way, Justin relativized the association of the terms mos maiorum and pax deorum with the prosperity and progress of the Roman Empire and hinted at the possibility that “prudent judgment” could enable the Roman emperors to see the existing capacities for their potential conversion and alliance with Christianity. In this way, Justin’s text represents a kind of anticipation of a great upheaval, in the form of the Christianization of the Empire, which took place less than two centuries later.",
publisher = "Универзитет у Крагујевцу - Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац",
journal = "Наслеђе",
title = "Субверзивност и лојалност у првој апологији Јустина Философа, Subversiveness and Loyaltyin the First Apology of Justin the Philosopher",
pages = "217-199",
number = "55",
volume = "20",
doi = "10.46793/NasKg2355.199J",
url = "conv_5059"
}
Јовановић, З.. (2023). Субверзивност и лојалност у првој апологији Јустина Философа. in Наслеђе
Универзитет у Крагујевцу - Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац., 20(55), 199-217.
https://doi.org/10.46793/NasKg2355.199J
conv_5059
Јовановић З. Субверзивност и лојалност у првој апологији Јустина Философа. in Наслеђе. 2023;20(55):199-217.
doi:10.46793/NasKg2355.199J
conv_5059 .
Јовановић, Здравко, "Субверзивност и лојалност у првој апологији Јустина Философа" in Наслеђе, 20, no. 55 (2023):199-217,
https://doi.org/10.46793/NasKg2355.199J .,
conv_5059 .

Истинито знање (γνῶσις ἀληθής) у спису Против јереси (4.33.8) Светог Иринеја Лионског

Јовановић, Здравко

(Православље, Београд, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2022
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/292
AB  - У чланку се разматра значење израза „истинито знање“ у спису Против јереси Светог Иринеја Лионског и његова функционалност у контексту гностичког елитизма и њиховог позивања на такозвано „тајно знање“ које је наводно ексклузивно доступно само „духовним људима“, односно гностицима. Овакве претензије се разматрају у контексту деструктивности гностичке гносеологије за јерархијско устројство Цркве и за ниподаштавање светотајинског живота, а нарочито Евхаристије којом председавају епископи и презвитери. Особита пажња је посвећена Иринејевом смештању „истинитог знања“ у контекст аутентичног апостолског учења и појма ἡ ὑπόθεσις који се односи на суштинске елементе вере који конституишу такозвану „древну установу Цркве“, која се кроз време сукцесивно преноси посредством обитавања Духа Светога у заједници. Појам „знања“ има изразито еклисиолошки карактер и функционише као гносеолошки чинилац уз помоћ кога „прави духовни ученик“ расуђује и суди о истинитој и лажној вери, односно истинитој и лажној сотириологији.
AB  - The article presents an examination of the meaning of the expression “true knowledge” in Adversus Haereses of St. Irenaeus and its functionality in the context of Gnostic elitism and their reference to the so-called “secret knowledge” that is supposedly exclusively available only to “spiritual people”, i.e. Gnostics. Such pretensions are considered in the context of the destructiveness of Gnostic gnoseology for the hierarchical structure of the Church and for neglecting the sacramental life, especially the Eucharist presided over by bishops and presbyters. Special attention is paid to Irenaeus’ placement of “true knowledge” in the context of authentic apostolic teaching and the concept of ὑπόθεσις, which refers to the essential elements of faith that compose the so-called “ancient constitution of the Church”, which is successively transmitted over time through the indwelling of the Holy Spirit in the community. The term “knowledge” has a distinctly ecclesiological character and functions as a gnoseological factor that helps a “true spiritual disciple” to discern and judge true and false faith, that is, true and false soteriology.
PB  - Православље, Београд
T2  - Теолошки погледи
T1  - Истинито знање (γνῶσις ἀληθής) у спису Против јереси (4.33.8) Светог Иринеја Лионског
T1  - The True Knowledge (γνῶσις ἀληθής) in Adversus Haereses (4.33.8) of St. Irenaeus
EP  - 234
IS  - 2
SP  - 211
VL  - 55
DO  - 10.46825/tv/2022-2-211-234
UR  - conv_5019
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2022",
abstract = "У чланку се разматра значење израза „истинито знање“ у спису Против јереси Светог Иринеја Лионског и његова функционалност у контексту гностичког елитизма и њиховог позивања на такозвано „тајно знање“ које је наводно ексклузивно доступно само „духовним људима“, односно гностицима. Овакве претензије се разматрају у контексту деструктивности гностичке гносеологије за јерархијско устројство Цркве и за ниподаштавање светотајинског живота, а нарочито Евхаристије којом председавају епископи и презвитери. Особита пажња је посвећена Иринејевом смештању „истинитог знања“ у контекст аутентичног апостолског учења и појма ἡ ὑπόθεσις који се односи на суштинске елементе вере који конституишу такозвану „древну установу Цркве“, која се кроз време сукцесивно преноси посредством обитавања Духа Светога у заједници. Појам „знања“ има изразито еклисиолошки карактер и функционише као гносеолошки чинилац уз помоћ кога „прави духовни ученик“ расуђује и суди о истинитој и лажној вери, односно истинитој и лажној сотириологији., The article presents an examination of the meaning of the expression “true knowledge” in Adversus Haereses of St. Irenaeus and its functionality in the context of Gnostic elitism and their reference to the so-called “secret knowledge” that is supposedly exclusively available only to “spiritual people”, i.e. Gnostics. Such pretensions are considered in the context of the destructiveness of Gnostic gnoseology for the hierarchical structure of the Church and for neglecting the sacramental life, especially the Eucharist presided over by bishops and presbyters. Special attention is paid to Irenaeus’ placement of “true knowledge” in the context of authentic apostolic teaching and the concept of ὑπόθεσις, which refers to the essential elements of faith that compose the so-called “ancient constitution of the Church”, which is successively transmitted over time through the indwelling of the Holy Spirit in the community. The term “knowledge” has a distinctly ecclesiological character and functions as a gnoseological factor that helps a “true spiritual disciple” to discern and judge true and false faith, that is, true and false soteriology.",
publisher = "Православље, Београд",
journal = "Теолошки погледи",
title = "Истинито знање (γνῶσις ἀληθής) у спису Против јереси (4.33.8) Светог Иринеја Лионског, The True Knowledge (γνῶσις ἀληθής) in Adversus Haereses (4.33.8) of St. Irenaeus",
pages = "234-211",
number = "2",
volume = "55",
doi = "10.46825/tv/2022-2-211-234",
url = "conv_5019"
}
Јовановић, З.. (2022). Истинито знање (γνῶσις ἀληθής) у спису Против јереси (4.33.8) Светог Иринеја Лионског. in Теолошки погледи
Православље, Београд., 55(2), 211-234.
https://doi.org/10.46825/tv/2022-2-211-234
conv_5019
Јовановић З. Истинито знање (γνῶσις ἀληθής) у спису Против јереси (4.33.8) Светог Иринеја Лионског. in Теолошки погледи. 2022;55(2):211-234.
doi:10.46825/tv/2022-2-211-234
conv_5019 .
Јовановић, Здравко, "Истинито знање (γνῶσις ἀληθής) у спису Против јереси (4.33.8) Светог Иринеја Лионског" in Теолошки погледи, 55, no. 2 (2022):211-234,
https://doi.org/10.46825/tv/2022-2-211-234 .,
conv_5019 .

Γενoςσιμβoυλευτικον i razrješenje konflikta u Klementovoj Prvoj poslanici Korinćanima

Jovanović, Zdravko

(University of Zagreb, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Zdravko
PY  - 2020
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/237
AB  - Klementovu Prvu poslanicu Korinćanima moguće je tumačiti u kontekstu povezanosti ranokršćanske epistolografije i retorike, a naročito deliberativne retorike. Cilj je te vrste retorike stimuliranje volje i emocija slušatelja za djelovanje u smjeru očuvanja jedinstva i stabilnosti političke (ili eklezijalne) zajednice i načina postojanja koji je najvjerniji paradigmama uspostavljenim u procesu njezina formiranja. Utjecaj na slušateljstvo u stanju konflikta i poticanje na djelovanje koje vodi miru autor ostvaruje konzistentnim argumentima, naglašavanjem etosa i evociranjem uspomena na povijesne događaje i osobe s kojima se adresati identificiraju. Klementova Prva poslanica Korinćanima posjeduje osnovne karakteristike deliberativne retorike: ona upućuje na kontekst budućnosti, ukazuje na prednosti i opasnosti konkretnog djelovanja, razjašnjava katastrofalne posljedice koje shizmatička svijest može imati u zajednici i ističe paradigmu mira i sloge kao način prevladavanja krize.
AB  - Clement's First Epistle to the Corinthians can be interpreted in the context of the relation between early Christian epistolography and rhetorics, especially deliberative rhetorics. This type of rhetorics aims at stimulating will and emotions of its audience and calling it to act in the direction of preserving unity and stability of political (or ecclesial) community and those ways of living that arc most loyal to paradigms established in the process of its formation. The influence on the audience in the state of conflict and call to action that leads to peace is achieved by the author through consistent arguments, emphasising the ethos and evoking memories of historical events and fig-tires with which the audience can identify itself Clement's Epistle possesses basic characteristics of deliberative rhetorics it contains directedness to the context of the future, points out advantages mid dangers of concrete activity, elaborates on catastrophic consequences that schismatic mindset can have in the community, and emphasises the paradigm of peace and unity as the way of overcoming the crisis.
PB  - University of Zagreb
T2  - Bogoslovska smotra
T1  - Γενoςσιμβoυλευτικον i razrješenje konflikta u Klementovoj Prvoj poslanici Korinćanima
T1  - Γένοσ Συμβουλευτικoν and the Dissolution of the Conflict in the Clement's First Epistle to the Corinthians
EP  - 141
IS  - 1
SP  - 125
VL  - 90
UR  - conv_352
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_237
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Zdravko",
year = "2020",
abstract = "Klementovu Prvu poslanicu Korinćanima moguće je tumačiti u kontekstu povezanosti ranokršćanske epistolografije i retorike, a naročito deliberativne retorike. Cilj je te vrste retorike stimuliranje volje i emocija slušatelja za djelovanje u smjeru očuvanja jedinstva i stabilnosti političke (ili eklezijalne) zajednice i načina postojanja koji je najvjerniji paradigmama uspostavljenim u procesu njezina formiranja. Utjecaj na slušateljstvo u stanju konflikta i poticanje na djelovanje koje vodi miru autor ostvaruje konzistentnim argumentima, naglašavanjem etosa i evociranjem uspomena na povijesne događaje i osobe s kojima se adresati identificiraju. Klementova Prva poslanica Korinćanima posjeduje osnovne karakteristike deliberativne retorike: ona upućuje na kontekst budućnosti, ukazuje na prednosti i opasnosti konkretnog djelovanja, razjašnjava katastrofalne posljedice koje shizmatička svijest može imati u zajednici i ističe paradigmu mira i sloge kao način prevladavanja krize., Clement's First Epistle to the Corinthians can be interpreted in the context of the relation between early Christian epistolography and rhetorics, especially deliberative rhetorics. This type of rhetorics aims at stimulating will and emotions of its audience and calling it to act in the direction of preserving unity and stability of political (or ecclesial) community and those ways of living that arc most loyal to paradigms established in the process of its formation. The influence on the audience in the state of conflict and call to action that leads to peace is achieved by the author through consistent arguments, emphasising the ethos and evoking memories of historical events and fig-tires with which the audience can identify itself Clement's Epistle possesses basic characteristics of deliberative rhetorics it contains directedness to the context of the future, points out advantages mid dangers of concrete activity, elaborates on catastrophic consequences that schismatic mindset can have in the community, and emphasises the paradigm of peace and unity as the way of overcoming the crisis.",
publisher = "University of Zagreb",
journal = "Bogoslovska smotra",
title = "Γενoςσιμβoυλευτικον i razrješenje konflikta u Klementovoj Prvoj poslanici Korinćanima, Γένοσ Συμβουλευτικoν and the Dissolution of the Conflict in the Clement's First Epistle to the Corinthians",
pages = "141-125",
number = "1",
volume = "90",
url = "conv_352, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_237"
}
Jovanović, Z.. (2020). Γενoςσιμβoυλευτικον i razrješenje konflikta u Klementovoj Prvoj poslanici Korinćanima. in Bogoslovska smotra
University of Zagreb., 90(1), 125-141.
conv_352
Jovanović Z. Γενoςσιμβoυλευτικον i razrješenje konflikta u Klementovoj Prvoj poslanici Korinćanima. in Bogoslovska smotra. 2020;90(1):125-141.
conv_352 .
Jovanović, Zdravko, "Γενoςσιμβoυλευτικον i razrješenje konflikta u Klementovoj Prvoj poslanici Korinćanima" in Bogoslovska smotra, 90, no. 1 (2020):125-141,
conv_352 .

Cyprian’s Communal Model of Episcopal Ministry and Governance

Jovanović, Zdravko

(Гномон, Београд, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Zdravko
PY  - 2018
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/189
AB  - St Cyprian of Carthage (c 210-258 AD) delivers a testimony that the Church of his time was unequivocally organized on a basis of monoepiscopal ministry and governance, and that each local gathering of the faithful was presided over by a bishop (episcopos) who safeguarded and coordinated various ecclesiastical activities. There is no ground for doubt that according to Cyprian s understanding and experience bishops were successors of the apostolic ministry in the Church. Therefore, he didn’t hesitate to describe the apostles as bishops1 and the bishops as direct successors of the apostles.2 The older notion about the ancient apostolic centers, i.e. about the local churches originally founded by the apostles, which was so important in the theologies of St Irenaeus and Tertullian and functioned as a paradigm and the source of the authentic apostolic tradition and teaching, was not so prominent in Cyprian s thought. This was the case most probably because this idea didn’t need perpetual emphasis and argumentation anymore as the influence of Gnostic theologies decreased significantly. Additionally, partially at least, it was the case because the schisms and disorders in Cyprian s time didn’t spring out of problems connected primarily with doctrinal issues. Likewise, he intensely insisted on his insight about utter mutual equality of all apostolic successors, i.e. of all the bishops throughout the Christian oikoumene as well as on the necessity of maintaining the unity of all of the faithful with their bishops (overseers) on a local level.
PB  - Гномон, Београд
T2  - Philotheos
T1  - Cyprian’s Communal Model of Episcopal Ministry and Governance
EP  - 25
IS  - 1
SP  - 18
VL  - 18
DO  - 10.5840/philotheos20181812
UR  - conv_5013
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Zdravko",
year = "2018",
abstract = "St Cyprian of Carthage (c 210-258 AD) delivers a testimony that the Church of his time was unequivocally organized on a basis of monoepiscopal ministry and governance, and that each local gathering of the faithful was presided over by a bishop (episcopos) who safeguarded and coordinated various ecclesiastical activities. There is no ground for doubt that according to Cyprian s understanding and experience bishops were successors of the apostolic ministry in the Church. Therefore, he didn’t hesitate to describe the apostles as bishops1 and the bishops as direct successors of the apostles.2 The older notion about the ancient apostolic centers, i.e. about the local churches originally founded by the apostles, which was so important in the theologies of St Irenaeus and Tertullian and functioned as a paradigm and the source of the authentic apostolic tradition and teaching, was not so prominent in Cyprian s thought. This was the case most probably because this idea didn’t need perpetual emphasis and argumentation anymore as the influence of Gnostic theologies decreased significantly. Additionally, partially at least, it was the case because the schisms and disorders in Cyprian s time didn’t spring out of problems connected primarily with doctrinal issues. Likewise, he intensely insisted on his insight about utter mutual equality of all apostolic successors, i.e. of all the bishops throughout the Christian oikoumene as well as on the necessity of maintaining the unity of all of the faithful with their bishops (overseers) on a local level.",
publisher = "Гномон, Београд",
journal = "Philotheos",
title = "Cyprian’s Communal Model of Episcopal Ministry and Governance",
pages = "25-18",
number = "1",
volume = "18",
doi = "10.5840/philotheos20181812",
url = "conv_5013"
}
Jovanović, Z.. (2018). Cyprian’s Communal Model of Episcopal Ministry and Governance. in Philotheos
Гномон, Београд., 18(1), 18-25.
https://doi.org/10.5840/philotheos20181812
conv_5013
Jovanović Z. Cyprian’s Communal Model of Episcopal Ministry and Governance. in Philotheos. 2018;18(1):18-25.
doi:10.5840/philotheos20181812
conv_5013 .
Jovanović, Zdravko, "Cyprian’s Communal Model of Episcopal Ministry and Governance" in Philotheos, 18, no. 1 (2018):18-25,
https://doi.org/10.5840/philotheos20181812 .,
conv_5013 .

Појам вере (πιστις) у „Првој посланици Коринћанима” Св. Климента Римског

Јовановић, Здравко

(Матица српска, Нови Сад, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2018
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/193
AB  - Прва посланица Коринћанима Св. Климента Римског један је од најстаријих патристичких списа из опуса хришћанске књижев- ности и одражава разноврсну теолошку и културолошку тематику у турбулентном прелазном периоду из апостолске у постапостолску епоху древног хришћанства. Повод за настајање списа били су немири у коринтској заједници хришћана изазвани нелегитимним свргавањем неколико тамошњих презвитера. У свом писму аутор непосредно повезује тему поштовања еклисијалне структуре и јерархијског поретка са темом аутентичне вере. У овом контексту, у овом раду представљено је ранохришћанско повезивање вере (πίστις) са специфичним етосом који аутор Посланице илуструје егзегезом парадигматичних старозаветних и новозаветних текстова. Разрешење конфликта, што представља превасходни Климентов циљ, реконструише се истраживањем начина на који он повезује појам вере с деловањем, односно практичним испољавањем које има своје социолошке, а не само индивидуалне и интроспективне конотације.
AB  - The First Epistle to the Corinthians of St Clement of Rome is one of the most ancient patristic documents from the body of texts of Christian literature. It reflects diversified theological and cultural issues from the turbulent transitional period, from the apostolic to the post-apostolic era of the primitive Christianity. What triggered the writing of the epistle was the unrest and upheaval in the Corinthian community of Christians caused by the illegitimate deposal of some of the local presbyters. In the epistle, the subject of respect for the ecclesial structures and the hierarchical order is directly connected to the notion of the authentic faith. In this context, the present paper offers a presentation of an early Christian attitude of connecting the faith (πίστις) with a distinct ethos which the author of the Epistle illustrates by means of exegesis of paradigmatic Old and New Testament texts. The resolution of conflict, which is Clement’s primary goal, is reconstructed by means of examining his mode of combining the faith with works or with practical manifestation which implies sociological and not merely individual and intro­spective connotations. A faith put in practice should unequivocally be manifested by the strive for concord and peace, by a practice of humility, gentleness, hospitality, obedience, and other virtues which build cohesion, instead of destruction, in the community of Christians. A contribution of the present paper is to be found mainly in the analysis of Clements’s theological interpretation of tension between faith and works which was prominent in the earliest New Testament and Patristic writings, but also in the contemporary theological thought as well.
PB  - Матица српска, Нови Сад
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Појам вере (πιστις) у „Првој посланици Коринћанима” Св. Климента Римског
T1  - The notion of faith (πιστισ) in the first epistle to the Corinthians of St Clement of Rome
EP  - 205
IS  - 166
SP  - 195
DO  - 10.2298/zmsdn1866195j
UR  - conv_5039
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2018",
abstract = "Прва посланица Коринћанима Св. Климента Римског један је од најстаријих патристичких списа из опуса хришћанске књижев- ности и одражава разноврсну теолошку и културолошку тематику у турбулентном прелазном периоду из апостолске у постапостолску епоху древног хришћанства. Повод за настајање списа били су немири у коринтској заједници хришћана изазвани нелегитимним свргавањем неколико тамошњих презвитера. У свом писму аутор непосредно повезује тему поштовања еклисијалне структуре и јерархијског поретка са темом аутентичне вере. У овом контексту, у овом раду представљено је ранохришћанско повезивање вере (πίστις) са специфичним етосом који аутор Посланице илуструје егзегезом парадигматичних старозаветних и новозаветних текстова. Разрешење конфликта, што представља превасходни Климентов циљ, реконструише се истраживањем начина на који он повезује појам вере с деловањем, односно практичним испољавањем које има своје социолошке, а не само индивидуалне и интроспективне конотације., The First Epistle to the Corinthians of St Clement of Rome is one of the most ancient patristic documents from the body of texts of Christian literature. It reflects diversified theological and cultural issues from the turbulent transitional period, from the apostolic to the post-apostolic era of the primitive Christianity. What triggered the writing of the epistle was the unrest and upheaval in the Corinthian community of Christians caused by the illegitimate deposal of some of the local presbyters. In the epistle, the subject of respect for the ecclesial structures and the hierarchical order is directly connected to the notion of the authentic faith. In this context, the present paper offers a presentation of an early Christian attitude of connecting the faith (πίστις) with a distinct ethos which the author of the Epistle illustrates by means of exegesis of paradigmatic Old and New Testament texts. The resolution of conflict, which is Clement’s primary goal, is reconstructed by means of examining his mode of combining the faith with works or with practical manifestation which implies sociological and not merely individual and intro­spective connotations. A faith put in practice should unequivocally be manifested by the strive for concord and peace, by a practice of humility, gentleness, hospitality, obedience, and other virtues which build cohesion, instead of destruction, in the community of Christians. A contribution of the present paper is to be found mainly in the analysis of Clements’s theological interpretation of tension between faith and works which was prominent in the earliest New Testament and Patristic writings, but also in the contemporary theological thought as well.",
publisher = "Матица српска, Нови Сад",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Појам вере (πιστις) у „Првој посланици Коринћанима” Св. Климента Римског, The notion of faith (πιστισ) in the first epistle to the Corinthians of St Clement of Rome",
pages = "205-195",
number = "166",
doi = "10.2298/zmsdn1866195j",
url = "conv_5039"
}
Јовановић, З.. (2018). Појам вере (πιστις) у „Првој посланици Коринћанима” Св. Климента Римског. in Зборник Матице српске за друштвене науке
Матица српска, Нови Сад.(166), 195-205.
https://doi.org/10.2298/zmsdn1866195j
conv_5039
Јовановић З. Појам вере (πιστις) у „Првој посланици Коринћанима” Св. Климента Римског. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2018;(166):195-205.
doi:10.2298/zmsdn1866195j
conv_5039 .
Јовановић, Здравко, "Појам вере (πιστις) у „Првој посланици Коринћанима” Св. Климента Римског" in Зборник Матице српске за друштвене науке, no. 166 (2018):195-205,
https://doi.org/10.2298/zmsdn1866195j .,
conv_5039 .

Οι βασικές εκκλησιολογικές αρχές της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως

Jovanović, Zdravko

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Zdravko
PY  - 2014
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/126
AB  - Η εκκλησιολογία ως ξεχωριστό και καθιερωμένο σύνολο εντός των κειμένων με το δογματικό περιεχόμενο είναι καινοτομία που την προκάλεσε, κατά πρώτο λόγο, η κίνηση της Μεταρρυθμίσεως. Την αιτία της καινοτομίας αυτής θα πρέπει να αναζητήσει κανείς στο γεγονός ότι οι βασικές προϋποθέσεις της θεολογίας των Μεταρρυθμιστών, πρακτικά και όχι μόνο θεωρητικά, αντανακλάστηκαν ριζικώς στην ίδια την κατανόηση της Εκκλησίας και οδήγησαν τελικά στην επαναξιολόγηση και, επιπροσθέτως, στη μεταμόρφωση των δομών της πραγματικότητας αυτής στις προτεσταντικές κοινωνίες. Δηλαδή, παρόλο που ο αρχικός ενθουσιασμός της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως χαρακτηρίστηκε κατά πρώτο λόγο από τη δυνατή θεωρητική και ιδεολογική επίθεση, που εκδηλωνόταν με τον τονισμό των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων στην σφαίρα της διδασκαλίας (δια μέσου των θεωριών όπως sola Scriptura, sola Fide, iustitia Fidei κτλ.), πολύ σύντομα αποδείχτηκε (μάλιστα και χάρη στην αρνητική αντίδραση των ρωμαιοκαθολικών στις απαιτήσεις για τη μεταρρύθμιση και χάρη στο αφορισμό του Μαρτίνου Λούθηρου) ότι η βασική διάγνωση των μεταρρυθμιστών ήταν ότι η έκπτωση και η διαστρέβλωση στη διδασκαλία των ρωμαιοκαθολικών είναι τόσο σοβαροί λόγοι που ουσιαστικά εξέθεταν σε κίνδυνο την ίδια την ύπαρξη και τη ζωή της Εκκλησίας.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Philotheos
T1  - Οι βασικές εκκλησιολογικές αρχές της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως
EP  - 171
SP  - 158
VL  - 14
DO  - 10.5840/philotheos20141414
UR  - conv_5021
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Zdravko",
year = "2014",
abstract = "Η εκκλησιολογία ως ξεχωριστό και καθιερωμένο σύνολο εντός των κειμένων με το δογματικό περιεχόμενο είναι καινοτομία που την προκάλεσε, κατά πρώτο λόγο, η κίνηση της Μεταρρυθμίσεως. Την αιτία της καινοτομίας αυτής θα πρέπει να αναζητήσει κανείς στο γεγονός ότι οι βασικές προϋποθέσεις της θεολογίας των Μεταρρυθμιστών, πρακτικά και όχι μόνο θεωρητικά, αντανακλάστηκαν ριζικώς στην ίδια την κατανόηση της Εκκλησίας και οδήγησαν τελικά στην επαναξιολόγηση και, επιπροσθέτως, στη μεταμόρφωση των δομών της πραγματικότητας αυτής στις προτεσταντικές κοινωνίες. Δηλαδή, παρόλο που ο αρχικός ενθουσιασμός της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως χαρακτηρίστηκε κατά πρώτο λόγο από τη δυνατή θεωρητική και ιδεολογική επίθεση, που εκδηλωνόταν με τον τονισμό των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων στην σφαίρα της διδασκαλίας (δια μέσου των θεωριών όπως sola Scriptura, sola Fide, iustitia Fidei κτλ.), πολύ σύντομα αποδείχτηκε (μάλιστα και χάρη στην αρνητική αντίδραση των ρωμαιοκαθολικών στις απαιτήσεις για τη μεταρρύθμιση και χάρη στο αφορισμό του Μαρτίνου Λούθηρου) ότι η βασική διάγνωση των μεταρρυθμιστών ήταν ότι η έκπτωση και η διαστρέβλωση στη διδασκαλία των ρωμαιοκαθολικών είναι τόσο σοβαροί λόγοι που ουσιαστικά εξέθεταν σε κίνδυνο την ίδια την ύπαρξη και τη ζωή της Εκκλησίας.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Philotheos",
title = "Οι βασικές εκκλησιολογικές αρχές της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως",
pages = "171-158",
volume = "14",
doi = "10.5840/philotheos20141414",
url = "conv_5021"
}
Jovanović, Z.. (2014). Οι βασικές εκκλησιολογικές αρχές της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως. in Philotheos
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 14, 158-171.
https://doi.org/10.5840/philotheos20141414
conv_5021
Jovanović Z. Οι βασικές εκκλησιολογικές αρχές της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως. in Philotheos. 2014;14:158-171.
doi:10.5840/philotheos20141414
conv_5021 .
Jovanović, Zdravko, "Οι βασικές εκκλησιολογικές αρχές της αρχέγονης Μεταρρυθμίσεως" in Philotheos, 14 (2014):158-171,
https://doi.org/10.5840/philotheos20141414 .,
conv_5021 .

St. Irenaeus, Regula Fidei, and the Ecclesiological Context of Interpretation

Jovanović, Zdravko

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Zdravko
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/111
AB  - In the dispute with the Gnostics in the second half of the 2nd century, referring to the biblical texts was, in and of itself, not sufficient anymore for the articulation of the authentic doctrine of the Church, because both sides in the debate, i.e., the theologians of the Church as well as the Gnostics, often referred to the identical written material. For this reason, that is, having in mind the emergence of the arbitrary gnostic interpretations of biblical texts, St Irenaeus of Lyons considered it necessary to set the problem in a broader hermeneutical perspective, i.e., in the context of the reality he called regula fidei (κανὼν τῆς πίστεως or rule of faith).
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Philotheos
T1  - St. Irenaeus, Regula Fidei, and the Ecclesiological Context of Interpretation
EP  - 140
EP  - regula fidei
SP  - 134
VL  - 13
DO  - 10.5840/philotheos20131313
UR  - conv_5094
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Zdravko",
year = "2013",
abstract = "In the dispute with the Gnostics in the second half of the 2nd century, referring to the biblical texts was, in and of itself, not sufficient anymore for the articulation of the authentic doctrine of the Church, because both sides in the debate, i.e., the theologians of the Church as well as the Gnostics, often referred to the identical written material. For this reason, that is, having in mind the emergence of the arbitrary gnostic interpretations of biblical texts, St Irenaeus of Lyons considered it necessary to set the problem in a broader hermeneutical perspective, i.e., in the context of the reality he called regula fidei (κανὼν τῆς πίστεως or rule of faith).",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Philotheos",
title = "St. Irenaeus, Regula Fidei, and the Ecclesiological Context of Interpretation",
pages = "140-regula fidei-134",
volume = "13",
doi = "10.5840/philotheos20131313",
url = "conv_5094"
}
Jovanović, Z.. (2013). St. Irenaeus, Regula Fidei, and the Ecclesiological Context of Interpretation. in Philotheos
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 13, 134-140.
https://doi.org/10.5840/philotheos20131313
conv_5094
Jovanović Z. St. Irenaeus, Regula Fidei, and the Ecclesiological Context of Interpretation. in Philotheos. 2013;13:134-140.
doi:10.5840/philotheos20131313
conv_5094 .
Jovanović, Zdravko, "St. Irenaeus, Regula Fidei, and the Ecclesiological Context of Interpretation" in Philotheos, 13 (2013):134-140,
https://doi.org/10.5840/philotheos20131313 .,
conv_5094 .

Павлово разумевање апостолског служења

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2013
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/94
AB  - Текст идентификује неколико фаза у развоју размишљања о апостолском служењу у раној Цркви са посебним освртом на сагледавање овог служења у теологији апостола Павла. У овом контексту, разматрају се теме (не)постојања аналогије појма απόστολος са екстерним, нехришћанским установама, значаја есхатолошке перспективе у Павловом апостолском саморазумевању као и темељни критеријуми његовог раумевања аутентичног апостолског служења.
AB  - The present article identifies several stages in the development of reflections about the apostolic ministry in the early Christianity with particular emphasis on the assessment of this ministry in the theology of Apostle Paul. In this context, discussion includes topics such as the (non)existence of the analogy with external, non-Christian institutions, significance of the eschatological perspective for the Paul's apostolic self-understanding as well as some basic criteria for his understanding of the authentic apostolic ministry.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Павлово разумевање апостолског служења
T1  - Paul's Understanding of the Apostolic Ministry
EP  - 61
IS  - 2
SP  - 41
VL  - 72
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_94
UR  - conv_70
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2013",
abstract = "Текст идентификује неколико фаза у развоју размишљања о апостолском служењу у раној Цркви са посебним освртом на сагледавање овог служења у теологији апостола Павла. У овом контексту, разматрају се теме (не)постојања аналогије појма απόστολος са екстерним, нехришћанским установама, значаја есхатолошке перспективе у Павловом апостолском саморазумевању као и темељни критеријуми његовог раумевања аутентичног апостолског служења., The present article identifies several stages in the development of reflections about the apostolic ministry in the early Christianity with particular emphasis on the assessment of this ministry in the theology of Apostle Paul. In this context, discussion includes topics such as the (non)existence of the analogy with external, non-Christian institutions, significance of the eschatological perspective for the Paul's apostolic self-understanding as well as some basic criteria for his understanding of the authentic apostolic ministry.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Павлово разумевање апостолског служења, Paul's Understanding of the Apostolic Ministry",
pages = "61-41",
number = "2",
volume = "72",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_94, conv_70"
}
Јовановић, З.. (2013). Павлово разумевање апостолског служења. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 72(2), 41-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_94
Јовановић З. Павлово разумевање апостолског служења. in Богословље. 2013;72(2):41-61.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_94 .
Јовановић, Здравко, "Павлово разумевање апостолског служења" in Богословље, 72, no. 2 (2013):41-61,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_94 .

'Представљајући' аспекти појма diakonia

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2012
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/89
AB  - Текст има за циљ указивање на феномен неизбалансираног тумачења појма диакониа и на потребу осветљавања његових фреквентно занемариваних 'представљајућих' аспеката. Уобичајено је да се појму диакониа приписују само аспекти унижености и служења а да се репрезентативни капацитети појма, који су такође проминентни у новозаветним списима, не наглашавају са адекватном пажњом. Инсистирање на значају признавања конотација представљања могло би потенцијално водити ка смештању појма диакониа у јаснији еклисиолошки контекст, без пропратних рестриктивних апликација овог појма у теологији и практичном животу Цркве.
AB  - The present study aims to reflect on the perceived disbalance in understanding of the notion of diakonia and to argue for rediscovering its frequently neglected 'representational' aspects. In colloquial reading the term diakonia was often seen as connected almost exclusively with aspects of serving and self-emptying. Representational aspects, prominent as they were in the New Tesament usage, did not receive an adequate attention. Insistence on the significance of appreciation of the 'representational' connotations could possibly lead to the positioning of the notion of diakonia into a clearer ecclesiological context, without any exclusive application of this notion in theology and Church practice.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - 'Представљајући' аспекти појма diakonia
EP  - 94
IS  - 1
SP  - 73
VL  - 71
UR  - conv_46
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_89
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2012",
abstract = "Текст има за циљ указивање на феномен неизбалансираног тумачења појма диакониа и на потребу осветљавања његових фреквентно занемариваних 'представљајућих' аспеката. Уобичајено је да се појму диакониа приписују само аспекти унижености и служења а да се репрезентативни капацитети појма, који су такође проминентни у новозаветним списима, не наглашавају са адекватном пажњом. Инсистирање на значају признавања конотација представљања могло би потенцијално водити ка смештању појма диакониа у јаснији еклисиолошки контекст, без пропратних рестриктивних апликација овог појма у теологији и практичном животу Цркве., The present study aims to reflect on the perceived disbalance in understanding of the notion of diakonia and to argue for rediscovering its frequently neglected 'representational' aspects. In colloquial reading the term diakonia was often seen as connected almost exclusively with aspects of serving and self-emptying. Representational aspects, prominent as they were in the New Tesament usage, did not receive an adequate attention. Insistence on the significance of appreciation of the 'representational' connotations could possibly lead to the positioning of the notion of diakonia into a clearer ecclesiological context, without any exclusive application of this notion in theology and Church practice.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "'Представљајући' аспекти појма diakonia",
pages = "94-73",
number = "1",
volume = "71",
url = "conv_46, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_89"
}
Јовановић, З.. (2012). 'Представљајући' аспекти појма diakonia. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 71(1), 73-94.
conv_46
Јовановић З. 'Представљајући' аспекти појма diakonia. in Богословље. 2012;71(1):73-94.
conv_46 .
Јовановић, Здравко, "'Представљајући' аспекти појма diakonia" in Богословље, 71, no. 1 (2012):73-94,
conv_46 .

Via Media и реформација на „католичанским принципима“

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2011
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/56
AB  - У овом тексту анализираћемо намеру ране англиканске теологије да, и поред своје органске укључености у европски покрет реформације, постепено дистанцира себе од искључивог протестантског става према Римској цркви и да се, као аутентична 'национална' Црква са легитимним правом на самореформисање, позиционира негде између римокатолицизма и радикалних струја протестантизма, тј. да изабере 'умерену' еклисиолошку позицију или тзв. 'средњи пут' (виа медиа). У тексту се такође разматра концепт фоундатион оф Christianity Ричарда Хукера (који је конструисан у контексту апологије англиканског еклисиолошког становишта), упоређује се са старијим Лутеровим концептом нотае еццлесиае, и вреднује се његов теолошки капацитет и потенцијал за објашњење и превазилажење феномена схизме и губитка евхаристијског јединства у хришћанском свету.
AB  - The present paper aims at analysis of the intention of the early Anglican theology, notwithstanding its organic involvement in the European movement of the Reformation, to gradually distance itself from the extremely exclusive Protestant attitude towards the Church of Rome and to position itself somewhere between the Roman Catholicism and the radical streams of the Reformation. In other words, to take somewhat moderate ecclesiological position or to follow the so-called Middle way (via media) between the two opposed poles. The paper also examines the Richard Hooker's concept known as The foundation of Christianity (coined by Hooker in the context of the apologetic explanation of the Anglican ecclesiological viewpoint), compares it with the older Luther's notion of the notae ecclesiae, and tries to evaluate its theological capacity and potential for the explanation and possible overcoming of the phenomenon of schism and the loss of the Eucharistic unity in the Christian world.
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Via Media и реформација на „католичанским принципима“
EP  - 84
IS  - 1
SP  - 67
VL  - 70
UR  - conv_28
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_56
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2011",
abstract = "У овом тексту анализираћемо намеру ране англиканске теологије да, и поред своје органске укључености у европски покрет реформације, постепено дистанцира себе од искључивог протестантског става према Римској цркви и да се, као аутентична 'национална' Црква са легитимним правом на самореформисање, позиционира негде између римокатолицизма и радикалних струја протестантизма, тј. да изабере 'умерену' еклисиолошку позицију или тзв. 'средњи пут' (виа медиа). У тексту се такође разматра концепт фоундатион оф Christianity Ричарда Хукера (који је конструисан у контексту апологије англиканског еклисиолошког становишта), упоређује се са старијим Лутеровим концептом нотае еццлесиае, и вреднује се његов теолошки капацитет и потенцијал за објашњење и превазилажење феномена схизме и губитка евхаристијског јединства у хришћанском свету., The present paper aims at analysis of the intention of the early Anglican theology, notwithstanding its organic involvement in the European movement of the Reformation, to gradually distance itself from the extremely exclusive Protestant attitude towards the Church of Rome and to position itself somewhere between the Roman Catholicism and the radical streams of the Reformation. In other words, to take somewhat moderate ecclesiological position or to follow the so-called Middle way (via media) between the two opposed poles. The paper also examines the Richard Hooker's concept known as The foundation of Christianity (coined by Hooker in the context of the apologetic explanation of the Anglican ecclesiological viewpoint), compares it with the older Luther's notion of the notae ecclesiae, and tries to evaluate its theological capacity and potential for the explanation and possible overcoming of the phenomenon of schism and the loss of the Eucharistic unity in the Christian world.",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Via Media и реформација на „католичанским принципима“",
pages = "84-67",
number = "1",
volume = "70",
url = "conv_28, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_56"
}
Јовановић, З.. (2011). Via Media и реформација на „католичанским принципима“. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 70(1), 67-84.
conv_28
Јовановић З. Via Media и реформација на „католичанским принципима“. in Богословље. 2011;70(1):67-84.
conv_28 .
Јовановић, Здравко, "Via Media и реформација на „католичанским принципима“" in Богословље, 70, no. 1 (2011):67-84,
conv_28 .

Bishop Maxim Vasiljević: History, Truth, Holiness: Studies in Theological Ontology and Epistemology, Sebastian Press, Alhambra, 2011

Јовановић, Здравко

(Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Здравко
PY  - 2011
UR  - https://rpbf.bfspc.bg.ac.rs/handle/123456789/63
PB  - Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд
T2  - Богословље
T1  - Bishop Maxim Vasiljević: History, Truth, Holiness: Studies in Theological Ontology and Epistemology, Sebastian Press, Alhambra, 2011
EP  - 131
IS  - 2
SP  - 126
VL  - 70
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_63
UR  - conv_37
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Здравко",
year = "2011",
publisher = "Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд",
journal = "Богословље",
title = "Bishop Maxim Vasiljević: History, Truth, Holiness: Studies in Theological Ontology and Epistemology, Sebastian Press, Alhambra, 2011",
pages = "131-126",
number = "2",
volume = "70",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_63, conv_37"
}
Јовановић, З.. (2011). Bishop Maxim Vasiljević: History, Truth, Holiness: Studies in Theological Ontology and Epistemology, Sebastian Press, Alhambra, 2011. in Богословље
Универзитет у Београду - Православни богословски факултет, Београд., 70(2), 126-131.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_63
Јовановић З. Bishop Maxim Vasiljević: History, Truth, Holiness: Studies in Theological Ontology and Epistemology, Sebastian Press, Alhambra, 2011. in Богословље. 2011;70(2):126-131.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_63 .
Јовановић, Здравко, "Bishop Maxim Vasiljević: History, Truth, Holiness: Studies in Theological Ontology and Epistemology, Sebastian Press, Alhambra, 2011" in Богословље, 70, no. 2 (2011):126-131,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rpbf_63 .