@article{
author = "Пузовић, Владислав",
year = "2015",
abstract = "У раду се анализира утицај судског процеса против водећег српског духовника на Светој гори Дамаскина Хиландарца на међуправославне односе средином XVII века. Грчки светогорски старци судили су Дамаскину због његовог поштовања руског дониконовског обреда, чија је главна карактеристика била двопрсто крсно знаменовање. О овом процесу, у оквиру кога су спаљиване руске богословске књиге, а руски дониконовски обред проглашен јеретичким, детаљно је известио познати руски дипломата Арсеније Суханов, у свом спису 'Пренија с греками о вере'. Светогорски судски процес био је повод оштрог спора између Суханова и чланова делегације јерусалимског патријарха Пајсија, у Трговишту 1650. године. Основу спора представљала је обредна различитост између Грка и Руса. Пошто је, у међувремену, дошло до прогрчке промене курса у погледу обредног питања у Москви, у време патријарха Никона, 'случај Дамаскина Србина' постао је део аргументације старообредничке опозиције. У другом делу рада разматра се позиција Српске цркве у односу на светогорски судски процес и на 'руско обредно питање'. Посебна пажња посвећена је ставовима водећих српских архијереја тог времена - патријарха Гаврила И (Рајића) и митрополита кратовског Михаила. Ови архијереји су признали законитост Никонових обредних реформи и на тај начин индиректно одбацили гледиште које је заступао Дамаскин Хиландарац. Дамаскинов случај био је својеврстан весник промена у међуправославним односима тог доба, нарочито у односима између Московске Русије и грчког Истока., The paper analyses the influence of the trial against a leading Serbian spiritual elder on Mount Athos, Damaskin of Chilandar, on the inter-Orthodox relations in the mid-17th century. Greek Athonite elders tried Damaskin for his practicing of the Russian pre-Nicone rite, whose main characteristic was making the sign of the Cross with two fingers. The details of this trial, in which Russian theological books were burnt and the Russian pre-Nicone rite was pronounced a heresy, was reported by a Russian diplomat Arseny Sukhanov in his writing Prenija s grekami o vere. The Athonite trial led to the serious dispute between Sukhanov and the members of the delegation of Paisios, the Patriarch of Jerusalem, in Trgovište, in 1650. The basis of the dispute were the differences between Greek and Russian rites. In the meantime, as the certain pro-Greek changes were introduced regarding the ritual issue in Moscow, at the time of the Patriarch Nicon, 'the case of Damaskin the Serb' became a part of the arguments of the Old Believers opposition. The second part of the paper deals with the position of the Serbian Church regarding the Athonite trial and 'the Russian ritual issue'. The author pays special attention to the attitudes of the leading Serbian hierarchs of the time - Patriarch Gavrilo I (Rajić) and Metropolitan of Kratovo Mihail. These hierarchs admitted the legitimacy of Nicon's ritual reforms, thus indirectly rejecting the standpoint of Damaskin of Chilandar. Damaskin's case announced the changes in the inter-Orthodox relations of the time, particularly in the relations between Muscovite Russia and the Greek East.",
publisher = "Универзитет у Београду - Правни факултет, Београд",
journal = "Анали Правног факултета у Београду",
title = "Суђење Дамаскину Хиландарцу на Светој гори и међуправославни односи средином XVII века, The Trial of Damaskin of Chilandar on Mount Athos and Inter-Orthodox Relations in the Mid-XVIIth Century",
pages = "153-135",
number = "2",
volume = "63",
doi = "10.5937/AnaliPFB1502135P",
url = "conv_2"
}